6 Cara Blog Tampil di Halaman Pertama Google

6 Cara Blog Tampil di Halaman Pertama Google|NAK tahu tak bagaimana cara anda boleh jadikan blog berada di halaman pertama Google. Tapi bagaimana caranya? Apakah langkah atau teknik yang betul untuk menjadikan setiap posting blog anda berada di halaman pertama Google? Okay, disini saya akan kongsikan tips tersebut berdasarkan penjalanan saya selama hampir dua tahun lebih menjadi seorang blogger.

Baca juga:

👉 Tips Mendapatkan Backlink Yang Berkualiti

6 Cara Blog Tampil di Halaman Pertama Google

6 Cara Blog Tampil di Halaman Pertama Google

1. Penyelidikan Keywords

Sebagai tips pertama saya nak kongsikan mengenai penyelidikan keywords. Ada pelbagai jenis tools yang boleh anda gunakan untuk melakukan penyelidikan keywords anda dan majoritinya bersifat secara percuma.

Sebagai contoh adalah:

A) Keyword Planner
B) Keyword Tool

Selain bebas memilih mana tools yang anda pilih untuk melakukan penyelidikan keyword, anda juga bebas menentukan keyword mana yang ingin anda tembak untuk dijadikan sebuah artikel, namun pastikan keyword tersebut mempunyai tahap persaingan yang masuk akal dan realistik.

Sebagai contoh keyword dengan persaingan yang masuk akal:

Cara mengawal...., cara menjaga kesihatan ...., cara mengurangkan...., dll

Contoh keyword dengan persaingan tidak masuk akal:

Tiket kapal terbang online, Jual beli online, dll

2. Kualiti Kandungan Artikel

Salah satu ciri artikel yang berkualiti dan berkesan adalah mempunyai original atau artikel yang anda tulis sendiri tanpa ada sebarang unsur copy paste.

Dengan itu bagaimana cara membuat artikel yang berkualiti? Dengan begitu artikel yang anda buat akan menjadi yang paling lengkap di antara artikel lain, potensi untuk mendapatkan ranking 1 di halaman pertama Google tentu akan terbuka lebar.

3. Tajuk Yang Unik dan Menarik

Tips ketiga ini antara yang penting agar posting blog anda berada di halaman pertama carian Google. Tajuk yang anda buat bukan hanya unik saja namun mestilah juga harus menarik dan yang jauh lebih penting adalah memasukkan keyword atau kata kunci ke dalam tajuk artikel yang anda buat.

Dalam membuat judul ada beberapa peraturan yang sebaiknya anda perlu tahu, contohnya seperti:

-Hadkan jumlah perkataan judul sebanyak 60 perkataan
-Gunakan format penulisan Title Case
-Elakkan penggunaan unsur simbol

4. Mempunyai Meta Description

Menambah meta description pada setiap artikel merupakan teknik SEO yang kebanyakkan orang tidak mengambil peduli. Namun disebalik itu, ia sangat ampuh untuk membuat laman postingan blog anda tampil di halaman pertama Google.

Peranan meta description adalah membantu anda agar pengunjung mahu klik laman web anda, dengan catatan masa menambah meta description, anda menambah kata yang mengundang orang ramai untuk klik.

5. Membuat Label Postingan

Tahukah anda banyak manfaat sebenarnya anda membuat label setiap postingan, selain membantu pengunjung untuk mencari artikel berkaitan juga mampu menambah pengedaran backlink ke setiap artikel yang anda masukkan ke dalam label tersebut.

Dengan adanya label pada postingan, jika dipasang dengan baik maka boleh dipastikan akan mengurangkan nilai bounce rate pada blog anda. Semakin kecil nilai bounce rate maka semakin baik blog itu di mata carian Google.

Baca juga:

👉 Cara Menurunkan Bounce Rate Blog Dengan Mudah

6. Submit Blog ke Webmaster Tools

               Image result for webmaster tools google

Setelah artikel anda sudah publish, selanjutnya sila anda submit alamat blog ke webmaster tool yang disediakan enjin carian besar seperti Google, Bing dan Yandex

Semoga perkongsian 6 Cara Blog Tampil di Halaman Pertama Google ini dijadikan rujukan buat anda semua!

4 comments:

  1. terima kasih atas tips ni :)

    ReplyDelete
  2. No 2. Kualiti Kandungan Artikel tu setuju. Buat artikel jangan nak cepat siap je. Tapi buat dengan penuh kesungguhan, berikan segalanya sehingga pembaca rasa sangat berbaloi dan tak perlu cari tempat lain. Kemungkinan tinggi pembaca akan share juga.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.