Cara Ping Sitemap Anda di Google, Bing, Baidu, Yandex Dengan Mudah

Cara Ping Sitemap Anda di Google, Bing, Baidu, Yandex Dengan Mudah|PAGI ini saya teringin nak kongsikan satu tip SEO mengenai cara untuk ping laman web atau blog sitemap anda untuk enjin carian seperti Google, Bing, Baidu, Yandex dalam meningkatkan ranking di SERP. Anda pun mesti dah tahu apa itu blog sitemap seperti di Google dan Bing Webmaster. Banyak kelebihan anda akan dapat apabila anda melakukan ping di blog sitemap tersebut dalam meningkatkan enjin carian.  

               

Dengan mewujudkan Sitemap, mengemukakannya dalam webmaster, menambah kepada robots.txt adalah langkah-langkah yang paling asas SEO untuk mana-mana blog atau laman web. Tetapi kadang-kadang mereka tidak cukup untuk memastikan bahawa enjin carian indeks anda laman web. Itulah sebabnya anda perlu ping anda di Sitemap.

Enjin carian seperti Baidu, Yandex, dan juga gergasi seperti Bing dan Google masih mungkin tidak indeks blog atau laman web anda walaupun dengan semua keperluan lain adalah bertemu untuk SEO dan Sitemap membaca. Dalam kes anda pilihan terbaik adalah untuk ping Sitemap anda untuk enjin carian.

Disini saya akan kongsikan cara untuk ping di enjin carian seperti Google, Bing, Yandex dan Baidu. Mudah saja antara adalah berikut:

Cara Ping Sitemap di Google

Untuk ping sitemap di Google, anda perlulah copy  http://www.google.com/webmasters/tools/ping?sitemap= dan paste dalam browser anda dan paste laman web sitemap anda selepas itu. Seperti dibawah:

http://www.google.com/webmasters/tools/ping?sitemap=http://penggaliilmudunia.blogspot.com/sitemap.xml

Gantikan http://penggaliilmudunia.blogspot.com/sitemap.xml dengan laman web xml sitemap URL anda. Atau anda boleh pergi ke Google Webmaster Tool untuk ping di enjin carian Google.

Cara Ping Sitemap di Bing

Untuk ping sitemap di Bing, anda perlu copy http://www.bing.com/webmaster/ping.aspx?siteMap= dan paste dalam browser anda dan paste laman web sitemap anda selepas itu. Seperti dibawah:

http://www.bing.com/webmaster/ping.aspx?siteMap=http://penggaliilmudunia.blogspot.com/sitemap.xml

Gantikan http://penggaliilmudunia.blogspot.com/sitemap.xml dengan laman web xml sitemap URL anda. Atau anda boleh pergi ping di Bing Webmaster Tool.

Cara Ping Sitemap di Yandex

Untuk ping sitemap di Yandex, anda perlu copy http://blogs.yandex.ru/pings/?status=success&url= dan paste dalam browser anda dan paste laman web sitemap anda selepas itu. Seperti dibawah:

http://blogs.yandex.ru/pings/?status=success&url=http://penggaliilmudunia.blogspot.com/sitemap.xml

Gantikan http://penggaliilmudunia.blogspot.com/sitemap.xml dengan laman web xml sitemap URL anda. Anda juga boleh pergi ke Yandex pinging page untuk ping sitemap ke laman web anda.

Cara Ping Sitemap di Baidu

Untuk ping sitemap di Baidu, anda boleh pergi ke Bing Ping Page dan paste laman web sitemap link anda dan tekan ping tersebut. Atau anda boleh pergi ke Baidu Ping Page untuk ping laman web sitemap anda.

Setakat itu saja perkongsian saya mengenai teknik SEO kali ini. Harap-harap anda boleh cuba untuk ping sitemap laman web anda sepertimana saya tunjukkan di atas. Selamat mencuba!

No comments

Powered by Blogger.