Klac Manakah Lebih Baik Jenis Kabel atau Hidraulik

                  Image result for klac kereta

Satu persoalan yang sering ditanya pemilik motosikal adalah mengapa sesetengah motosikal dilengkapi dengan klac hidraulik bukannya klac kabel?

Kebanyakan pengeluar tidak menjelaskan sebab-sebabnya, walaupun mungkin ramai yang beranggapan klac hidraulik lebih mahal kosnya dan juga lebih ringan untuk digunakan.

Berbeza dengan sistem klac kereta yang lazimnya menggunakan satu keping plat klac, klac motosikal adalah satu siri cakera atau plat klac berputar yang berpisah sangat sedikit untuk memisahkan kuasa enjin dengan roda. Pergerakan ini dikawal dengan menggunakan tuil klac samada jenis kabel atau melalui silinder tekanan secara hidraulik untuk menggerakkan silinder abdi klac (clutch slave pump), seperti juga brek hidraulik anda.

Jadi, persoalannya kenapa motosikal moden kini menggunakan klac cengkaman hidraulik? Seiring kuasa enjin terus meningkat, kuasa cengkaman klac juga harus meningkat seiring dengannya. Sememangnya sistem hidraulik menawarkan pereka motosikal lebih kebebasan untuk menggunapakai sistem klac yang kuat dan berat tetapi hanya memerlukan input penunggang yang sedikit, dalam kata lain ia nya lebih ringan untuk beroperasi.

Kerana kekuatan tangan manusia tidak memajukan pada kadar yang pesat yang sama, cengkaman hidraulik menawarkan cara yang agak mudah untuk mereka bentuk klac lakukan kann berkuasa, namun berasa agak ringan kepada penunggang.

Sistem cengkaman hidraulik juga mempunyai keupayaan untuk melaras kendiri. Tidak seperti kabel, unit klac hidraulik tidak perlu pelarasan berkala. Cengkaman hidraulik juga menawarkan rasa yang berbeza daripada jenis kabel.

Jadi mengapa sistem klac kabel belum digantikan sepenuhnya? Seperti yang dikatakan awal tadi, sistem kabel adalah lebih murah untuk dipasang, berbanding dengan sistem hidraulik, dan ia juga memerlukan peralatan yang jauh berkurangan. Jadi ia nya adalah juga jauh lebih ringan daripada sistem hidraulik. Kabel klac memang memerlukan pelinciran berkala, tetapi kemajuan dalam teknologi sarung kabel seperti lapisan Teflon telah memudahkan penyelenggaraan tanpa memerlukan peminyakan.

Dari segi fungsi, kedua dua jenis klac kabel dan juga hidraulik adalah boleh diharap. Semoga bermanfaat perkongsian ini!

No comments

Powered by Blogger.