Gejala dan Cara Mengatasi Gangguan Klaustrofobia


Apa itu gangguan Klaustrofobia? Klaustrofobia merupakan gangguan kebimbangan yang dicetuskan oleh keadaan berada dalam ruang sempit atau memikirkan terjebak dalam ruang sempit. Pesakit mengalami kecemasan yang membuatnya tak boleh bernafas dengan baik, kekurangan oksigen, serta kebimbangan terperangkap dalam ruang tersebut.

Menurut NYU Langone Medical Center, klaustrofobia biasanya berkembang akibat trauma masa kecil atau remaja.

Ketika kecemasan mencapai tahap tertentu, berikut gejala klaustrofobia yang mungkin muncul:
- Berpeluh
- Degupan jantung semakin cepat
- Tekanan darah meningkat
- Mulut kering
- Hyperventilation atau nafas berlebih
- Hot flashes
- Gementar
- Kedinginan
- Serangan panik
- Kepala menjadi ringan
- Sesak nafas
- Pengsan
- Sakit kepala
- Takut akan kejahatan atau penyakit
- Dada terasa sesak atau kadang-kadang sakit
- Tiba-tiba ingin buang air
- Kekeliruan atau bingung

Kecemasan yang muncul tidak selalu dicetuskan oleh ruang sempit melainkan ketakutan terhadap apa yang akan terjadi bila orang tersebut terperangkap di dalam bilik tersebut di luar takut kehabisan udara.

Untuk memastikan seseorang memiliki klaustrofobia diperlukan diagnosis oleh ahli psikologi atau psikiatri. Setelah diagnosis dilakukan, ahli psikologi akan mencadangkan satu atau beberapa kaedah untuk membantu pesakit mengatasi ketakutannya.

Cara Mengatasi Gangguan Klaustrofobia

Berikut beberapa kaedah yang umumnya digunakan untuk mengatasi klaustrofobia, dikeluarkan dari laman Medical News Today:

1. CBT (Cognitivie Behavioral Therapy)

Kaedah rawatan gangguan kebimbangan ini cukup popular. Tujuan CBT adalah untuk melatih fikiran pesakit untuk tidak lagi merasa terancam oleh tempat yang mereka takuti. Salah satu caranya dengan perlahan-lahan membiasakan pesakit pada tempat sempit dan membantu mereka menghadapi ketakutan dan kebimbangan yang muncul.

2. Terapi ubat

Ini adalah bentuk terapi yang boleh membantu mengawal gejala kecemasan, namun tidak langsung mengatasi masalah sesungguhnya. Tenaga kesihatan profesional mungkin akan menggunakan terapi ubat jika kaedah lain tidak memberi hasil yang memuaskan.

3. Rawatan semulajadi / alternatif

Selain kaedah yang telah disebutkan, ada pula beberapa produk alami dan ubat-ubatan rumah (homeopathic) yang menurut beberapa pesakit membantu mereka mengatasi panik dan cemas.

Semoga bermanfaat!

1 comment:

  1. Saya dulu mengalaminya dan merasakan saat melihat salah satu film yang menceritakan sekelompok orang yg baru saja menemukan sebuah goa dan memasukinya ternyata sampai film habis mereka tidak bisa keluar,,, Serem banget dan menyesatkan. Terima kasih tipsnya

    ReplyDelete

Powered by Blogger.