Chile Juara Copa America Centenario 2016 Tewaskan Argentina

                                    raikananan.transformed


EAST RUTHERFORD, Amerika Syarikat – Penyandang juara, Chile mengejutkan Argentina untuk menjuarai Copa America Centenario menerusi penentuan penalti 4-2 ketika sumpahan terhadap Lionel Messi berpanjangan.

Messi yang juga kapten Argentina pasti paling kecewa apabila sepakan penaltinya melepasi palang sebelum Lucas Biglia turut gagal menyempurnakan sepakannya yang memberi laluan mudah buat Chile pada aksi di Stadium MetLife, Amerika Syarikat (AS) itu.

Keputusan itu bagaikan ulangan sempurna pertembungan final Copa America tahun lalu yang turut dimenangi Chile menerusi penentuan penalti selepas perlawanan terikat tanpa jaringan.

Bagi Argentina, kegagalan di AS itu lebih mengecewakan kerana mereka terpaksa menelan kekalahan ketiga berturut-turut di pentas final kejohanan utama. Selain Copa America di Chile tahun lalu, mereka juga tewas 0-1 kepada Jerman pada final Piala Dunia 2014 di Brazil.

Kekalahan turut menyaksikan kemarau 23 tahun Argentina untuk menjulang trofi utama berpanjangan dan duka kepada pemain terbaik dunia lima kali, Messi berterusan.
Pertembungan penalti terpaksa dilakukan selepas kedua-dua pasukan buntu untuk mencipta jaringan selama 120 minit aksi di atas padang.

Pada perlawanan yang menemukan pasukan di ranking teratas dunia itu, kedua-dua pasukan beraksi dengan 10 pemain berakhir babak pertama bermula dengan kad kuning kedua kepada pemain Chile, Marcelo Diaz pada minit ke-29.

Kelebihan itu begitupun gagal dimanfaatkan Argentina sebelum mereka juga terpaksa beraksi 10 pemain selepas pemain Manchester United, Marcos Rojo dilayangkan kad merah pada minit ke-43 kerana mengasari Arturo Vidal.

Sebanyak tujuh kad kuning turut dilayang pengadil pada perlawanan penuh panas itu dan disebalik peluang yang dicipta untuk menjaringkan gol, kedua-duanya terus buntu untuk memecah kebuntuan.

Lihat link video dibawah:
Argentina vs Chile 2-4 HD PENALES Copa America 2016 - CHILE CAMPEON HD

No comments

Powered by Blogger.