Apakah Perbezaan Marvel Comics Dengan DC Comics,Mesti Anda Tidak Tahu?

Mungkin kalian tidak tahu apa perbezaan antara Marvel Comics dengan DC Comics.Mungkin kalian sering atau suka dengan komik ataupun filem yang tokohnya diambil daripada komik. Misalnya , watak Superman, Batman, Spiderman, Hulk, Thor, Wonder woman, dll. Namun manakah diantara tokoh tokoh tersebut yang merupakan hak milik Marvel? Manakah yang merupakan hak milik DC Comic? Berikut ini saya jelaskan mengenai Marvel Comic dan DC Comic.

1-Marvel Comics

Awalnya bernama Timely Publications yang ditubuhkan pada tahun 1939 oleh Martin Goodman dan beribu di New York. Genre komik ciptaan timely adalah superhero. Komik pertama terbitan Timely Publications adalah Marvel Comics # 1 yang diterbitkan pada bulan Oktober 1939 dan mendapat sambutan amat baik. Yang paling legenda adalah Captain America yang pertama kali dikeluarkan pada bulan Mac 1941 dan terjual sehingga satu juta kopi pada masa itu.

Setelah perang dunia II, komik superhero kurang popular. Akibatnya, timely memperluaskan genrenya dari superhero menjadi komedi, jenayah, hingga seputar perang dunia. Kemudian Timely berubah nama menjadi Atlas Comic pada tahun 1951 dengan meninggalkan superhero dan mengikuti genre yang laris di pasaran.

10 tahun berlalu, Atlas berganti nama menjadi Marvel. Bermula dari majunya kembali genre superhero yang dipopularkan oleh pesaingnya, DC Comic, dengan tokoh Superman, Flash, dan tokoh Justice League lain.

Marvel merupakan subsidiary dari The Walt Disney Company, yang bersetuju untuk membeli Marvel Entertainment sebesar US $ 4 bilion pada tahun 2009. Dengan demikian, syarikat pencipta Mickey Mouse dan Snow White itu berhak atas lebih dari 5000 watak-watak komik Marvel, termasuk Spiderman, Iron Man, dan X-Men.

Tokoh komik Marvel yang mempunyai populariti yang tinggi antara lain:

a. Captain America

b. Incredible Hulk

c. Thor

d. Fantastic Four

e. X-men

f. Spiderman

g. Ghost Rider

Para superhero Marvel Comic kini bersatu di The Avengers.

2-DC Comics

DC Comic ditubuhkan oleh Major Malcolm pada tahun 1934 dengan nama National Allied Publications dengan karya pertamanya yang berjudul Fun Comic. Major Malcolm yang pada masa itu memerlukan rakan perniagaan, sehingga ia mengajak Harry dan Joseph, penulis komik jalur yang terpuruk di masa itu, untuk bekerja sama. Kemudian pada tahun 1937 terbitlah karya kolaborasi mereka yang berjudul Detective Comic. Dari komik tersebutlah tercetus nama DC Comic yang merupakan singkatan dari Detective Comic.

Pada tahun 1960an, di mana industri komik superhero yang sedang menurun, DC justru berhasil dengan Superman dan The Flash. Ini merupakan titik balik dari buruknya para superhero.

Sejak tahun 1969, DC Comic menjadi sebahagian daripada Warner Bross Entertainment, pengasasnya tokoh Bugs bunny.

Tokoh komik DC yang popular diantaranya:

a. Superman

b. Batman

c. The Flash

d. Green Lantern

e. Wonderwoman

f. Martian Manhunter

g. Aquaman

Para superhero DC bersatu di Justice League

Walaupun DC Comics disebut-sebut sebagai pelopor kebangkitan tema superhero di industri komik ketika selesai Perang Dunia II, Marvel dianggap sebagai pelopor dalam perubahan jenis penceritaan superhero yang beredar selama ini. Sejarawan komik Peter Sanderson menulis bahawa Marvel berjaya membuat konsep baru dalam penceritaan dengan mengusung tema yang lebih serius sehingga orang-orang seperti remaja dan orang dewasa juga boleh tertarik membaca cerita komik. Salah satu contoh dari konsep penceritaan baru itu adalah dua atau lebih watak yang pada awalnya bersahabat, namun kemudian mereka mempunyai pandangan bertentangan sehingga pergaduhan dan akhirnya mereka berdua saling bertarung di mana salah satu menjadi pahlawan, sementara yang lain menjadi penjahat. Tokoh-tokoh dalam komik Marvel juga dianggap lebih membumi dan berperikemanusiaan di mana watak superhero yang mempunyai identiti rahsia juga mempunyai masalah untuk hidup dengan identiti ganda tersebut.

No comments

Powered by Blogger.