6 Superhero Hebat Bukan Dari Marvel atau DC Comics

Saat ini ada banyak tokoh Superhero yang berjaya diangkat dilayar lebar. Sebahagian besar berjaya dalam menarik penonton terbanyak dan tentunya keuntungan yang hebat. Meskipun begitu, sebahagian besar bahagian filem superhero yang dikemas dalam format Live-Action masih berasal dari dua syarikat gergasi besar dalam industri komik dunia, iaitu: Marvel dan DC Comics.

Ternyata selain Superhero yang berasal dari dua industri komik tersebut, ternyata ada juga tokoh superhero dalam komik, televisyen, dan filem yang bukan berasal dari Marvel dan DC, namun kejayaan mereka tidak kalah dengan jagoan-jagoan Marvel dan DC. Para Superhero tersebut tidak perlu menyandang nama besar penerbitnya, mereka menjadi menarik kerana cerita mereka enak dibaca dan ditonton.

Berikut 6 tokoh Superhero terbaik yang bukan berasal dari Marvel atau DC Comics dikeluarkan dari screenrant.com. Beberapa di antaranya sudah kita kenal baik, namun beberapa ada yang masih terasing bagi kita.Mari kita kenal superhero hebat tersebut:

6- SPAWN

Spawn

Sebahagian besar dari kita pasti tahu dengan tubuh Superhero satu ini. Pada 1997, Spawn sempat diangkat kelayar lebar, tapi sebenarnya Spawn pertama kali muncul dalam cerita buku komik yang diterbitkan oleh Image Comics dan pernah menjadi watak paling berjaya dari penerbit tersebut. Walaupun Spawn didominasi oleh warna gelap tapi banyak penggemar komik menempatkannya sebagai tokoh komik terbaik sepanjang masa. Kejayaan Spawn, bukan kerana reka bentuk Cover dan filemnya yang selalu kelihatan 'mewah', tapi kerana kepiawaian pengarangnya, Todd McFarlane yang mampu mencipta watak superhero seunik Spawn.

Spawn menceritakan watak Al Simmons yang bertarung di dunia maupun di neraka, sebagai seorang askar iblis yang berada dibawah kawalan sang penguasa neraka. Suatu ketika, ia merasa pelik dengan kejahatan yang selama ini menguasai dirinya, ia akhirnya lebih memilih berbuat kebaikan demi umat manusia di dunia. Spawn bertugas menghukum orang-orang jahat namun masih terus berjuang melawan sifat jahat yang merasukinya melalui kostum pemberian penguasa neraka.

Spawn bukanlah tubuh Superhero 'garis kanan' seperti halnya Superman dan CaptainAmerica. Meski ia mempunyai kekuatan yang luar biasa, namun kisah masa lalunya-lah yang membuat watak ini patut untuk diambil kira oleh para komik mania.

5-Hellboy
Ron Perlman sebagai Hellboy (2004-2009)

Ron Perlman, tampil memukau memerankan sosok Hellboy dalam filem yang dikeluarkan oleh Legendary pictures pada tahun 2004 dan 2009. Tetapi jauh sebelum itu, tokoh Hellboy yang dicipta oleh Mike Mignola, diterbitkan pertama kali oleh penerbit komik 'Dark Horse'dan menjadi salah satu watak yang paling berjaya disana. Walaupun Hellboy pernah berkolaborasi (Crossover) dengan tokoh superhero lain, seperti Batman, tapi hak ciptanya tetap dipegang oleh Dark Horse.

Aksi Hellboy dalam memberantas kejahatan yang melibatkan dunia ghaib sangat menarik untuk diikuti. Tapi Sebelum itu kita bahas dulu tentang asal usul Hellboy, si 'Anak Neraka'.Hellboy sebenarnya diutuskan ke Bumi sebagai pelaksana terjadinya kiamat didunia sebagai seorang putera iblis. Namun mengikut takdirnya sebagai putra iblis, ia malah melawan penjahat dari 'alam ghaib' untuk melindungi rakan dan keluarganya di Bumi.

Awal kisah Hellboy bermula pada masa Perang Dunia II, di mana ia dibangkitkan dari neraka oleh seorang dukun milik tentera NAZI, yang bernama Rasputin, yang namanya mirip dengan ahli sihir legenda asal Rusia yang tewas pada masa itu. Hellboy kemudian beraksi bersama rakan-rakan sepasukan, termasuk tubuh mahkluk humanoid amfibia super genius, dan seorang gadis yang mampu mengeluarkan api dengan fikirannya. Bersama-sama mereka berganding bahu membasmi kejahatan.

4-The Incredibles

The Incredibles by PIXAR- Disney

Semua pasti sudah pernah menonton filem animasinya. Yap, The Incredibles, menceritakan tentang sebuah keluarga yang seluruhnya mempunyai kekuatan super. Semua perkara yang ingin kita lihat dalam tokoh Superhero karya Marvel dan DC, dihadirkan melalui filem ini. Hal ini kerana Pixar dan Brad Bird mampu menangkap semua hal yang paling menarik dari kisah Superhero dan menghadirkannya dalam filem animasi yang sangat menghiburkan.

Filem The Incredibles, seluruh ahli keluarga mempunyai ikatan yang kuat antara satu sama lain (walaupun kekuatan mereka agak mirip dengan kekuatan jagoan Fantastic Four). Bukankah Kita pernah dimarahi oleh ibu kita atau bertengkar dengan saudara kita ?, atau bahkan pernah diacuhkan oleh ayah kita kerana kesibukannya yang lain. Seluruh hal tersebut digabungkan dengan pelbagai aksi kepahlawanan, dan jadilah filem The Incredibles menjadi sangat istimewa.

3-Teenage Mutant Ninja Turtles
Beberapa karakter dalam cerita TMNT

Saya yakin rakan-rakan yang lahir di era 80 dan 90-an pasti kenal dengan watak TMNT atau zaman TVRI dulu kita kenal dengan sebutan 'Kura-Kura Ninja'. Tapi tahukah kita kalau para pahlawan TMNT itu muncul pertama kali dalam buku komik ?.

Walaupun begitu, asal usul TMNT dari dulu hingga sekarang tetaplah sama .Kura-kura Ninja yang lahir akibat terkena cecair sisa toksik yang kemudian merubah mereka menjadi seperti manusia, ahli dalam bela diri dan juga penyuka makanan khas Italy, Pizza. Tapi Awal TMNT sebenarnya berpunca daripada kisah Guru Splinter dari kura-kura ninja yang ketara tikus. Splinter awalnya adalah seekor haiwan peliharaan salah seorang bekas anggota Foot Clan yang tewas kerana membunuh ahli lain. Splinter yang pada masa itu masih dalam wujud tikus biasa, menyaksikan peristiwa tewasnya majikannya bersama sang isteri. Sebelumnya Splinter seringkali menyaksikan sang majikan berlatih bela diri. Ia lalu berusaha menghafal dan meniru jurus-jurus dari sang majikan. Ingatan yang tajam itulah yang nantinya menjadikan Splinter sebagai guru bagi para Kura-Kura Ninja.

Suatu ketika sisa toksik tumpah dan mengenai dirinya. Hal itu kemudian mengubah tubuh dan kecerdasan Splinter menjadi berlipat ganda, ia bahkan mampu memeragakan kembali keahlian beladiri yang sempat ia ingat sebelumnya. Suatu ketika Splinter mencari buku seni zaman Renaissance di longkang tempat mereka tinggal. Ia lalu menamai kura-kura ninja didikannya sesuai dengan nama para seniman yang tertulis dalam buku tersebut: Leonardo, Michelangelo, Donatello, dan Raphael.

Setelah Kura-Kura Ninja selesai mendapat latihan dari sang guru dan dirasa sudah cukup mampu, maka mereka kemudian ditugaskan untuk menghadapi kumpulan Foot Clan yang dipimpin oleh Shredder. Dalam komik asalnya digambarkan kalau Kura-Kura Ninja merupakan tubuh yang agak kejam.Seperti tokoh Raphael yang sempat digambarkan sebagai watak-watak keras kepala dan hampir membunuh saudara kura-kuranya yang lain. Komik pertama mereka yang diterbitkan oleh Mirage Comics juga menggambarkan perangai kura-kura ninja yang sangat emosional dan selalu merasa takut.

2-Avatar Korra


Korra, melanjutkan sang Avatar sebelumnya, Aang

Avatar: The Last Airbender merupakan siri paling diminati baik itu animasi TV mahupun buku komiknya. Avatar menceritakan tentang seseorang yang mampu mengendalikan keempat unsur / elemen yang ada di Bumi. Sama halnya dengan kisah pendahulunya, Aang, Korra juga merupakan potret Superhero tapi dalam wujud Avatar wanita. Berbeza dengan pendahulunya, Aang, yang seboleh mungkin tidak mengeluarkan kekuatannya dan belum sepenuhnya menguasai keempat elemen saat pertama kali ia mengembara bersama rakan-rakannya, Korra sudah menguasai semua elemen dan menjadi Avatar sebelum ia berusia 20 tahun. Korra selalu ingin menolong tidak hanya sebatas melindungi kotanya daripada pelbagai ancaman tetapi juga semua orang yang memerlukan bantuan. Sebagai seorang Avatar, Ia dituntut untuk senantiasa bijaksana di usianya yang masih sangat muda.

Tapi yang paling menarik dari Korra adalah kelemahan yang ia miliki. Kita pasti lebih menyukai sosok jagoan yang pernah melakukan suatu kesalahan dan bukan "Super" dalam segala hal. Korra, juga demikian, ia pun punya rasa takut, ketidakupayaan menggali sisi kerohanian diri, serta kadang lupa kalau ia pun memerlukan pertolongan dari orang lain.

1-SHADOWMAN

Shadowman, komik keluaran penerbit Valiant

Jack Boniface, adalah jagoan dari Valian Comic Universe. Jack merupakan seseorang yang telah dirasuk oleh roh yang kemudian mengarahkannya memburu semua ahli sihir di muka bumi. Ketika malam tiba, Roh tersebut merasuki Jack dan menggunakan tubuhnya untuk beraksi. Jack memperoleh kekuatan tersebut dari azimat milik ayahnya yang juga merupakan seorang Shadowman. Batu azimat itulah yang melindungi Jack dari gangguan roh jahat dan kini ia berubah menjadi Shadowman, Jack mempunyai kekuatan Super dan keberanian. Kekuatan ini juga membuat Jack mampu menghadapi serangan roh jahat dan membolehkan mereka membuat perjalanan ke alam lain yang berbeza.

Shadowman mampu memanggil roh dari dunia "orang mati" untuk membantunya melawan penjahat seperti Master Darque dan Mr. Twist. Jack juga sempat bergabung dengan Superhero lain yang ada di Valiant Comic Universe. Berbeza dengan Superhero lain yang ada di teamnya, Shadowman merupakan satu-satunya jagoan yang mampu berkomunikasi dengan dunia orang mati, dunia manusia, dan dunia peralihan.

No comments

Powered by Blogger.