6 Fakta Bill Gates Yang Anda Tidak Pernah Tahu

Bill Gates sering dikenal sebagai orang terkaya di dunia tetapi ternyata lebih dari sekadar label orang terkaya, masih banyak yang tidak diketahui orang-orang akan dirinya dan juga kekayaannya itu.

Bagi anda yang mungkin tidak tahu, bersama dengan Paul Allen, Bill Gates adalah pengasas dari syarikat software ternama dunia yang mungkin saja sistem operasi (Windows) sedang anda gunakan sekarang. Syarikat itu adalah Microsoft. Sambungan di bawah...

Berikut 6 fakta mengenai Bill Gates yang mungkin tidak diketahui sebahagian besar orang termasuk anda.

1. Pelik Dalam Mempercayakan Kekayaan Ke Anak-anaknya

Anak-anak Bill Gates dan Melinda Gates hanya dapat 10 Juta US Dollar

Berdasarkan data Forbes tarikh 25 Ogos 2014, kekayaan Bill Gates adalah $ 80.7 bilion yang dapat disetarakan dengan kira-kira 945 trilion Rupiah. Dari kekayaan tersebut, pasti banyak orang menyangka bahawa anak-anak Bill Gates juga akan hidup dalam kekayaan berlimpah tersebut bukan?

Fakta mengatakan bahawa ternyata hal itu tidaklah terbukti benar. Bill Gates dan isterinya telah merancang bahawa warisan untuk ketiga anaknya masing-masing adalah hanya $ 10 Juta atau kira-kira 117 Juta Rupiah. Ini sama saja Bill Gates hanya memberikan 0.01% kekayaannya untuk masing-masing anaknya. Sebab dari keputusan ini adalah ia menganggap mewariskan seluruh kekayaannya kepada ketiga anaknya tidak akan memberi kesan baik bagi mereka dan sisa kekayaannya akan diberikan untuk tindakan amal. Yah, apapun itu, 10 Juta US Dollar tetap bukanlah jumlah yang kecil untuk memberikan peluang baik bagi anak-anaknya.

2. Traf-O-Data

Traf O Data adalah perusahaan Bill Gates pertama yang gagal

Label Bill Gates sebagai orang terkaya dunia terus melekat begitu erat di dirinya, hal ini membuat orang-orang di dunia melewatkan masa-masa Bill Gates dan Paul Allen sebelum mereka jaya. Tahukah anda bahawa sebelum mendirikan Microsoft, mereka pernah mendirikan syarikat pertama yang pada akhirnya gagal? Syarikat itu adalah Traf-O-Data, yakni syarikat yang produknya adalah memberikan laporan lalu lintas. Walaupun begitu, kegagalan di Traf-O-Data adalah pembelajaran penting untuk pembangunan produk Microsoft beberapa tahun selepas itu.

3. Berhenti Kuliah Untuk Menjadi Jutawan, Malah Menjadi Jutawan

Di US, ujian untuk masuk kuliah dikenali dengan nama SAT dan pada masa Bill Gates, nilai maksimum dari ujian tersebut adalah 1600. Bill Gates sendiri mendapatkan nilai 1590 dari 1600, sedangkan Paul Allen mendapatkan nilai penuh 1600. Nilai mengagumkan itu telah menunjukkan bahawa Bill Gates dan Paul Allen sudah mempunyai pengetahuan yang di atas rata-rata dan perkara itu terbukti benar.

Bill Gates merasa bahawa pengetahuan di perkuliahan sudah tidak dapat mengikuti perkembangan dirinya. Ia akhirnya memutuskan untuk berhenti kuliah dan mengejar impiannya. Sebelum ia keluar, Gates berkata kepada salah seorang professor bahawa ia akan menjadi jutawan (dalam US Dollar) pada saat ia berumur 30 tahun, faktanya ia menjadi milliarder di umurnya yang ke-31.

4. Kekayaannya Lebih Dari Cukup Untuk Dikongsi-bahagikan kepada Umat Manusia

Dikeluarkan dari GeoHive, penduduk dunia bertarikh 25 Ogos 2014 adalah kira-kira 7.25 Bilion Jiwa. Jadi jika secara tidak masuk akal kita menggambarkan kekayaan Bill Gates, ia boleh memberikan semua orang di dunia 10 US Dollar atau sekitar 117 ribu Rupiah untuk masing-masing orang, dan ia tetap mempunyai kekayaan kira-kira 8.2 bilion US Dollar atau sekitar 96 trilion Rupiah. Yang juga masih jauh lebih daripada cukup untuk memberikan warisan sebanyak $ 10 juta kepada masing-masing anaknya.

5. Donasinya Dapat Masuk Senarai Orang Terkaya Forbes

Tindakan Amal Bill Gates melalui Bill & Melinda Gates Foundation

Melalui landasan amalnya, Bill & Melinda Gates Foundation, Bill Gates telah menderma kekayaannya dalam jumlah yang tidak boleh dianggap remeh. Bahkan donasinya tersebut boleh masuk ke dalam senarai orang terkaya Forbes tepatnya di urutan ke 23 menggantikan Michele Ferero.

Fakta tahun 2013, menunjukkan bahawa jumlah sumbangan amal yang telah disumbangkan Bill Gates melalui asasnya adalah sebanyak $ 28 bilion, sedangkan kekayaan Michele Ferero di tahun 2014 adalah $ 27.2 bilion. Ini berlaku lebih khusus lagi mengetahui bahawa Bill Gates dan isterinya hanya mewariskan $ 10 Juta untuk masing-masing anaknya dan bakinya akan ditujukan untuk tindakan kedermawanan. Jika hal ini terbukti benar, maka apabila dibayangkan sebagai orang terkaya, jumlah sumbangan mereka adalah orang terkaya nombor 1 nantinya. Perlu diketahui bahawa asas mereka telah menyelamatkan berjuta-juta jiwa di berbagai pelosok dunia.

6. Tidak Boleh Ada Produk Apple Di Rumah

Bill Gates bertemu dengan Steve Jobs

Dalam sebuah interview diketahui bahawa Isteri Bill Gates, Melinda Gates melarang penggunaan produk Apple untuk anak-anaknya ataupun di rumah mereka. Pada saat anak-anak mereka meminta iPod, yang diberikan adalah produk Windows dengan teknologi serupa. Dari sisi perniagaan, ini memang ditujukan untuk tidak menguntungkan pesaing namun dan terkesan sangat negatif.

Pada kenyataannya, hubungan Bill Gates dan Melinda Gates dengan kakitangan Apple tidaklah seburuk perspektif perniagaan ini. Contohnya pada saat menjelang kematian Steve Jobs, mereka diketahui melawat Steve Jobs untuk bernostalgia dan membicarakan masa depan. Bahkan dikatakan Steve Jobs meletakkan surat yang ditulis Bill Gates di samping atas katil.

No comments

Powered by Blogger.