Panama Papers: Raja Arab Saudi Dana PM Israel Netanyahu



Pembocoran dokumen Panama Papers kembali mengungkap khabar mengejutkan. Seorang ahli Parlimen Israel menyebut penglibatan Raja Arab Saudi dalam pembiayaan bagi kemenangan Benjamin Netanyahu menjadi Perdana Menteri Negara Zionis itu. Isaac Herzog, ahli Parlimen Israel Knesset dan pemimpin Parti Buruh Israel, mendedahkan Raja Saudi Salman bin Abdulaziz membiayai kempen pilihan raya Netanyahu.

Padahal, selama ini, Israel dan Saudi terang-terangan bermusuhan satu sama lain.

"Pada Mac 2015, Raja Salman mendepositkan 80 juta dollar untuk menyokong kempen Netanyahu melalui seorang lelaki Syria-Sepanyol bernama Mohamed Eyad Kayali. Wang tersebut didepositkan pada sebuah akaun sebuah syarikat di Kepulauan Virgin, Bahasa Inggeris, yang dimiliki oleh Teddy Sagi, seorang konglomerat dan perniagaan Israel. Teddy Sagi lalu memperuntukkan dana tersebut untuk menyokong kempen Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu, "ujar Herzog, seperti dikutip dari middleeastobserver.org, Isnin, 9 Mei 2016.

Nama Raja Salman muncul, mengikuti nama-nama pemimpin dunia lain yang terlebih dulu ketahuan melarikan dana mereka keluar negeri. Kira-kira sebelas juta dokumen rahsia dari firma undang-undang Mossack Fonseca bocor. Firma undang-undang Mossack Fonseca menjalankan beratus-ratus perniagaan untuk menguruskan dana milik peribadi dari orang-orang ternama di seluruh dunia.

Syarikat tersebut telah menjalankan operasinya selama 40 tahun tanpa syak wasangka. Dokumen yang bocor menunjukkan bagaimana syarikat Mossack Fonseca telah membantu pelanggan untuk mencuci wang, mengelakkan sekatan, dan mengelakkan cukai.

Dokumen-dokumen yang dimiliki oleh firma guaman yang berpusat di Panama tersebut telah dihantar ke surat kabar Jerman Sueddeutsche Zeitung, yang kemudian berkongsi data dengan International Concortium of Investigative Journalists (ICIJ). Kemudian, kira-kira 107 organisasi media di 78 negara juga menganalisis dokumen.

Pengarah International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ), Gérard Ryle, berkata dokumen-dokumen itu memuatkan perniagaan sehari-hari di Mossack Fonseca selama 40 tahun terakhir. Kebocoran dokumen ini menjadi salah satu kejutan besar di dunia kerana melibatkan nama-nama pemimpin dunia.

Dokumen itu menunjukkan ada 12 pemimpin atau mantan kepala negara yang disebut dalam dokumen tersebut. Dan sekurang-kurangnya ada 60 orang yang namanya dikaitkan dengan pemimpin atau mantan kepala negara tersebut. Di antara mereka yang disebut adalah keluarga dan rakan-rakan dari bekas Presiden Mesir Hosni Mubarak, bekas pemimpin Libya Muammar Gaddafi, Presiden Syria Bashar al-Assad dan Raja Arab Saudi Salman bin Abdulaziz.

Selain itu, dokumen-dokumen itu juga memberikan data dari Perdana Menteri Iceland, Sigmundur Gunnlaugson, yang dikaitkan dengan kekayaan isterinya, juga menyebutkan dugaan pengubahan wang haram berjumlah berbilion-bilion dolar yang melibatkan rakan berhampiran dengan Presiden Rusia Vladimir Putin.

Dokumen Panama juga memperlihatkan bagaimana syarikat Mossack Fonseca menawarkan bantuan dan perkhidmatan kewangan untuk membantu pelanggan mereka menyembunyikan kekayaan atau untuk melakukan banyak transaksi yang tidak sah.

No comments

Powered by Blogger.