5 Fakta Senjata Kopassus Yang Anda Perlu Tahu

5 Fakta Senjata Kopassus yang Harus Kamu Tahu

Banyak yang menganggap bahawa senjata-senjata pasukan Indonesia itu sudah ketinggalan zaman dan hanya boleh membeli senjata dari negara asing, ternyata anggapan tersebut salah besar. Kerana, Indonesia ternyata punya senjata yang sangat canggih dan lebih hebatnya lagi senjata tersebut dibuat dan dikembangkan oleh Indonesia sendiri.

Seperti senapang sniper SPR 2 buatan PT Pindad, syarikat milik kerajaan ini saat ini tengah menjadi buah bibir antarabangsa. Kerana senjata ini tidak boleh dibuat oleh mana-mana negara. Dan kini Sdn. Pindad akan menghasilkan sebanyak 150 pucuk senjata SPR 2 ini yang akan digunakan oleh Kopassus.

Memang apa keistimewaan dari senjata buatan Pindad ini?

Ini dia 5 fakta menarik mengenai senjata Kopassus yang mampu gemparkan dunia:

1. BUKAN SENJATA SEMBARANGAN

Senjata SPR 2 ini ternyata tidak mana-mana negara boleh membuatnya. Kerana senjata ini hanya dihasilkan oleh kurang lebih 4 negara sahaja di dunia ini iaitu Amerika, dan beberapa negara di Eropah dan tentunya Indonesia.Sungguh hebat Indonesia.

"Di dunia kurang dari 4 negara yang mampu buat. Itu Amerika dan Eropah, kurang enak kita sebut namanya dia di sini juga," kata Ketua Jabatan komunikasi Pindad Sena Maulana.

Senapang ini juga merupakan senjata yang mengerikan. Kerana sniper SPR 2 tergolong besar dikelasnya. SPR 2 mempunyai peluru berkaliber 12.7 milimeter. Peluru sebesar itu juga disebut-sebut boleh menembusi kenderaan lapis baja.

"Senjata ini tergolong besar dengan berkaliber 12.7 milimeter. Di pasaran biasanya cuma 5.62 milimeter," ujarnya.

2. JANGKAUAN TARGET YANG JAUH

Kelebihan lain dari senapang SPR 2 mempunyai capaian target mencapai 2 km. Tetapi jarak efektifnya 1 km.

Menurut Ketua Jabatan Komunikasi Pindad, Sena Maulana, sedikit sniper buatan luar negeri yang mampu bersaing dengan SPR 2.

Kebanyakan sniper buatan luar negeri jangkauan sasaran di bawah SPR 2.

"Saingannya itu sniper black arrow dan truvellow. Kedua-duanya di bawah SPR 2 jangkauannya," ujar dia.

3. 3 KESAN AMUNISI ISTIMEWA

Senapang SPR 2 juga mempunyai peluru yang terbilang istimewa, boleh memberi 3 kesan sekaligus. Menembusi, membakar dan meletup di dalam target dalam satu masa

Senapang sniper SPR 2 tergolong besar dikelasnya. SPR 2 mempunyai peluru berkaliber 12.7 milimeter. Di pasaran biasanya cuma 5,62 milimeter.

4. PELURU TEMBUS TANK

Jenis peluru senapang sniper SPR 2 buatan PT Pindad ditakuti banyak negara. Peluru ini mampu menembusi kenderaan lapis baja sekalipun.

"Amunisinya 12.7 mm anti material. Jenis peluru yang paling ditakuti kerana boleh menembusi kereta kebal dan kenderaan lapis baja," kata Ketua Jabatan Komunikasi Pindad, Sena Maulana.

Senapang sniper SPR 2 ini bermula dari sniper SPR 2 buatan luar negeri milik TNI yang tak berani diuji coba. Kemudian Pindad berusaha menguji dan akhirnya membuat sendiri.

"Tahun 2003, TNI punya 3 pucuk dari negara lain tapi gak berani uji kerana berat dan besar. Akhirnya kita uji bareng-bareng lalu kita buat sendiri pada 2006, itu awalnya," kata dia.

5. DITAKSIR BANYAK NEGARA

PT Pindad menghasilkan senapang sniper SPR 2 untuk digunakan Kopassus. Senjata ini pun mengundang kagum dunia.

"Kita sedang bikin 150 pucuk (senapang SPR 2) buat Kopassus. Dunia sniper antarabangsa sudah langsung gempar, bagaimana kalau lebih?" kata Kadep komunikasi Pindad, Sena Maulana.

Menurutnya, kemampuan Pindad membuat senjata itu membuat beberapa negara kepincut ingin mempunyai. Pada masa pameran senjata 2014 (Indo Defence) kali ini banyak negara yang ingin melihat dari dekat senapang tersebut.

"Orang-orang asing juga langsung lihat ke sini. Mereka sudah dengar ini, kita mampu membuat," tuturnya.

No comments

Powered by Blogger.