10 Pemain Bolasepak Penyerang Terbaik Sepanjang Zaman

Anda mesti tidak tahu manakah pemain bolasepak dibahagian penyerang(striker) yang dinobat sebagai penyerang terbaik sepanjang zaman. Disini, saya akan kongsikan serba sedikit 10 pemain penyerang terbaik sepanjang zaman. 

Berikut adalah:

10. Arthur Friedenreich


Friedenreich pemain sebelum Perang Dunia 1 lagi. Tidak ada banyak rakaman dia tapi terdapat angka-angka yang menakjubkan. Ada kebingungan tentang jumlah gol pasti, ada yang mengatakan ia mencetak 1239 gol dalam 1329 perlawanan. Friedenreich dijoloki sebagai "The King of Football" sebelum Pele mengambil jolokan gelaran tersebut.


9. Lionel Messi


Pada usianya yang masih muda,Lionel Messi yang digelar Leo sudah memperoleh pelbagai perhargaan pemain terbaik dunia termasuk anugerah Fifa Ballon d'or sebanyak lima kali. Pemain Ini terkenal dengan kelicikan, kelincahan mengawal bola dan tendangan yang padu.Ketika artikel ini ditulis, Leo telah mencetak 298 gol dalam 331 rekod perlawanan ketika masih berusia 28 tahun. Bersama pasukan Barcelona , beliau telah memenangi pelbagai piala, hanya menunggu waktu bagi Messi untuk digelar lagenda bolasepak.Penjaring gol prolifik, Messi memegang Guinness World Records titles bagi kebanyakan gol dalam La Liga (298), musim La Liga (50), satu tahun kalendar (91), perlawanan Liga Juara-Juara (lima), dan yang paling musim Liga Juara-Juara ( lima).


8. Romario


Pemain Ini yang berasal dari Brazil, merupakan pemain yang telah mencetak lebih dari 688 gol sepanjang kariernya.Romario adalah striker dari pasukan impian Barcelona selama awal 90 an yang dilatih oleh Johan Cruyff.Ia memenangi Piapa Dunia pada tahun 1994, sekaligus memenangi bola emas sebagai pemain terbaik.Dengan 55 gol dalam70 penampilan bersama Brazil, Romario adalah penjaring gol ketiga tertinggi untuk pasukan negaranya, kedudukan dibelakang Pele dan Ronaldo.


7. Gerd Muller


Gerd Muller  merupakan lagenda bolasepak Jerman yang memenangi Piala Dunia dengan Jerman-barat pada tahun 1974, dan mencetak 68 gol dalam 62 perlawanan dan 398 gol bersama pasukan Bayern Munich. Beliau merupakan prolifik striker yang terkenal dengan penyudah klinikal, terutama salam kotak penalti, dia dianggap sebagai salah satu penjaring gol terhebat sepanjang zaman.Beliau digelar dengan nama samaran "Bomber der Nation" (Bomber negara). Nama diberikan kepadanya oleh Cajkovski, jurulatih pertamanya di Bayern Munich.


6. Marko Van Basten


Marco Van Basten adalah pengurus bola sepak Belanda dan bekas pemain bola sepak yang bermain untuk Ajax dan Milan, serta pasukan kebangsaan Belanda, pada 1980-an dan 1990-an awal. Beliau dianggap sebagai salah seorang pemain terhebat sepanjang zaman dan telah menjaringkan 300 gol dalam kerjaya berprofil tinggi, tetapi bermain perlawanan terakhirnya pada tahun 1993 pada usia 28 kerana kecederaan yang memaksa beliau bersara dua tahun kemudian. Beliau kemudiannya menjadi ketua jurulatih Ajax dan pasukan kebangsaan Belanda.Terkenal dengan kawalan bola rapat beliau, menyerang perisikan dan volley yang cantik, Van Basten dinamakan FIFA World Player of the Year pada tahun 1992 dan memenangi Ballon d'Or tiga kali, pada tahun 1988, 1989 dan 1992. 


5. Eusebio


Eusebio adalah seorang pemain bola sepak Portugal yang bermain sebagai penyerang. Eusébio dianggap oleh ramai sebagai salah satu pemain bola sepak terhebat sepanjang zaman. Sepanjang kerjaya profesionalnya, dia menjaringkan 749 gol dalam 745 perlawanan di peringkat kelab dan 41 gol untuk pasukan kebangsaannya, sebanyak 790 gol.


Digelar Black Panther,Black Pearl, atau o Rei (Raja), beliau telah dikenali dengan kelajuan, teknik, athleticism dan ganas tembakan kaki kanan beliau, menjadikan beliau seorang penjaring gol prolifik. Beliau dianggap S.L. Benfica dan pemain yang paling terkenal di pasukan kebangsaan Portugal dan salah seorang penyerang bertaraf dunia pertama kelahiran Afrika.


4. Diego Maradona


Diego Maradona merupakan pemain bola sepak Argentina yang kini lama bersara. Beliau telah berkhidmat sebagai pengurus dan jurulatih di kelab-kelab lain dan juga pasukan kebangsaan Argentina. Ramai dalam sukan ini, termasuk penulis bola sepak, bekas pemain, pemain semasa dan peminat bola sepak, menganggap Maradona sebagai pemain bola sepak terhebat sepanjang masa.Dia bersama FIFA Player abad ke-20 dengan Pelé.


Dalam kerjaya antarabangsa dengan Argentina, beliau mendapat 91 cap dan menjaringkan 34 gol.Penglihatan yang luar biasa Maradona,dari segi kawalan bola, menggelecek kemahiran, kelajuan, refleks dan memikirkan masa digabungkan dengan saiz kecil. Maradona diberikan nama samaran "El Pibe de Oro" ( "The Golden Boy"), nama yang bertahan bersamanya sepanjang kerjayanya. Beliau juga digelar " hand of god" kerana menjaringkan gol mengunakan tangan. 


3. Ronaldo


Ronaldo merupakan pemain bola sepak Brazil bersara. Popular digelar "fenomena", dia dianggap oleh pakar-pakar dan peminat untuk menjadi salah satu pemain bola sepak terhebat sepanjang zaman.  Beliau adalah salah satu daripada hanya empat pemain yang mempunyai memenangi FIFA World Player of the Year award sebanyak tiga kali atau lebih, bersama-sama dengan Zinedine Zidane, Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo.Beliau juga memenangi Ballon d'Or dua kali, pada tahun 1997 dan sekali lagi pada tahun 2002.


Ronaldo bermain untuk Brazil dalam 98 perlawanan, menjaringkan 62 gol, dan merupakan penjaring gol kedua tertinggi untuk pasukan negaranya.Beliau memenangi Piala Dunia kedua pada tahun 2002 di mana beliau menjaringkan dua gol pada perlawanan akhir, dan menerima Kasut Emas sebagai penjaring terbanyak. Semasa Piala Dunia FIFA 2006, Ronaldo menjaringkan 15 gol Piala Dunia, yang merupakan satu rekod Piala Dunia pada masa itu.


2. Ferenc Puskas


Ferenc Puskas adalah pemain bola sepak Hungary dan pengurus, secara meluas dianggap sebagai salah seorang pemain terhebat sepanjang zaman. Dia menjaringkan 84 gol dalam 85 perlawanan antarabangsa untuk Hungary, dan 514 gol dalam 529 perlawanan di Hungary dan liga Spanish. Beliau menjadi juara Olimpik pada tahun 1952 dan membawa kaumnya ke final Piala Dunia 1954 di mana beliau dinamakan pemain terbaik untuk perlawanan tersebut. 


Puskás memulakan kerjaya di Hungary bermain untuk Kispest dan Budapest Honvéd. Beliau merupakan penjaring terbanyak dalam Liga Hungary empat kali, dan pada tahun 1948, beliau adalah penjaring gol terbanyak di Eropah. Dalam tahun 1950-an, beliau merupakan seorang ahli terkemuka dan kapten pasukan kebangsaan Hungary, yang dikenali sebagai the Mighty Magyar.


1. Pele


Pele merupakan pemain bola sepak Brazil bersara yang bermain sebagai posisi penyerang. Beliau secara meluas dianggap sebagai pemain terhebat sepanjang zaman. Pada tahun 1999, beliau telah dipilih Pemain Terbaik Dunia Century oleh the International Persekutuan Sejarah & Statistik Bola Sepak (IFFHS). Pada tahun yang sama, France Football bertanya Ballon d'bekas mereka Or winners untuk memilih pemain Bola Sepak abad; mereka dipilih Pelé.Pada tahun 2013 beliau menerima FIFA Ballon d'Or Prix d'Honneur pengiktirafan terhadap kerjaya dan pencapaian beliau sebagai ikon global bola sepak.


Pelé merupakan penjaring gol liga yang paling berjaya di dunia, dengan 541 gol liga. Keseluruhannya Pelé menjaringkan 1281 gol dalam 1363 perlawanan termasuk perlawanan persahabatan tidak rasmi dan permainan pelancongan, yang mana beliau telah disenaraikan dalam matlamat kerjaya yang paling Guinness World Records menjaringkan gol dalam bola sepak. Sepanjang kerjayanya, beliau dikenali sebagai "The Black Pearl" (A Pérola Negra), "Raja Bola Sepak" (O Rei do Futebol), "The King Pelé" (O Rei Pelé) atau hanya "Raja" (O Rei). 

No comments

Powered by Blogger.