Kebaikan dan Keburukan Masuk Matrikulasi

Kebaikan dan Keburukan Masuk Matrikulasi|MATRIKULASI adalah sebuah program pra Universiti atau program Foundation (Asasi) yang bukan mudah untuk semua pelajar masuk. Hanya calon terpilih dan layak sahaja dapat memasuki program tersebut. Apakah kebaikan dan keburukan masuk matrikulasi KPM?Sebenarnya program matrikulasi lebih mendatangkan kebaikan berbanding keburukan.

Kebaikan dan Keburukan Masuk Matrikulasi

Kebaikan dan Keburukan Masuk Matrikulasi

Kebaikan Masuk Matrikulasi

1- Harga yuran yang rendah

Tidak dapat dinafikan, hanya perlu membayar yuran pendaftaran sahaja untuk memasuki martrikulasi. Tiada lagi kos yang tersembunyi kerana selebihnya ditanggung oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM).

1. Program Satu Tahun

Sains/Teknikal – RM 550.00
Perakaunan – RM 480.00

2. Program Dua Tahun

RM 550.00 (tahun pertama)

3. Program Satu Tahun di Kolej MARA

Sains – RM 500.00
Perakaunan – RM 500.00

2- Tiada bebanan hutang pinjaman PTPTN

Yuran pengajian ditanggung sepenuhnya oleh pihak KPM dan hanya perlu membayar yuran pendaftaran sahaja sekali dalam seumur hidup. Oleh hal demikian, anda tidak perlu membuat sebarang pinjaman PTPTN seperti di IPTS dan IPTA.

3- Masa singkat ambil ijazah

Bagi program setahun, memang menguntungkan berbanding program dua tahun kerana masa yang singkat anda boleh ambil Ijazah setelah tamat pengajian matrikulasi dan menyambung Ijazah sarjana di IPTA. Pada umur yang masih muda, calon sudah berpeluang untuk mengambil Ijazah.

4- Mudah mendapat tempat di IPTA

Setelah tamatnya pembelajaran di matrikulasi, pelajar akan ditempatkan dimana-mana IPTA di Malaysia mengikut jurusan masing-masing samada jurusan sains atau perakaunan. Tidak perlu dirisaukan untuk mendapatkan tempat di IPTA kerana ianya memang terbuka untuk anda yang mendapat keputusan cemerlang.

5- Terima elaun bulanan

Elaun bulanan akan diberikan kepada semua pelajar sama ada setiap semester mahupun setiap bulan.

Keburukan Masuk Matrikulasi

1- Mata pelajaran yang susah

Sememangnya kalau anda yang masuk matrik, calon perlu bersedia dari aspek fizikal dan mental kerana mata pelajaran yang ditawarkan agak mencabar fikiran dan minda anda. Tambahan pula yang mengambil pengajian satu tahun, masa yang singkat untuk anda 'Catch up' kesemuanya.

2- Tekanan dan bebanan yang tinggi

Pelajar akan dibebani dengan pelbagai kerja rumah yang sungguh mencabar dan semua proses pembelajaran hanya dalam tempoh yang singkat.

Bagi yang anda berjaya sambung ke Matrikulasi, admin ingin mengucapkan semoga berjaya di mana tempat anda belajar!

No comments

Powered by Blogger.