5 Tempat Menarik Bercuti di New Zealand

BERLANCONG ke New Zealand sungguh menjadi sebuah pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Tempat-tempat di New Zealand ini mempunyai keunikan alam yang sungguh menakjubkan. Dari padang rumput keemasan, pegunungan bersalju sehingga pulau demi pulau yang akan membawa anda pada tasik biru nan jernih. Selain pelancongan alam yang indah dan berbeza-beza pilihan, banyak aktiviti dan tempat rekreasi keluarga juga ada di sini.

5 Tempat Menarik Bercuti di New Zealand

5 Tempat Menarik Bercuti di New Zealand

1. Gunung Cook

Aoraki / Gunung Cook adalah gunung tertinggi di New Zealand. Tingginya mencapai 3.754 meter (12.316 kaki) diukur pada 2014. Gunung Cook terletak di pergunungan Alps Selatan wilayah Canterbury, pergunungan yang membentang sepanjang Pulau Selatan (South Island) New Zealand.

Meskipun cuaca di sini berubah dengan sangat cepat, Gunung Cook National Park adalah tempat yang sangat indah untuk dikunjungi. Anda tidak perlu menjadi seorang pendaki gunung untuk berinteraksi dengan pemandangan yang menakjubkan di sini. Aktiviti seperti jungle trekking dan pemandangan melihat bintang juga boleh jadi pilihan untuk mengisi kegiatan percutian anda.

2. Abel Tasman National Park

Taman nasional Abel Tasman terletak di antara 2 teluk iaitu Golden Bay dan Tasman Bay, di hujung utara South Island (pulau selatan) dari New Zealand, Taman Negara ini telah ditubuhkan pada 18 Disember 1942 dengan mempunyai keluasan 225,3 kilometer persegi dan merupakan taman negara terkecil dari semua taman nasional di New Zealand.

Nama Abel Tasman diambil dari nama seorang explorer dari Eropah yang pertama menemui New Zealand pada tahun 1642. Taman ini terdiri daripada hutan, bukit di sebelah utara lembah-lembah dari Takaka dan Sungai Riwaka, dan di utara dibatasi oleh perairan Golden Bay dan Tasman Bay.

3. Queenstown

                      Image result for queenstown

Queenstown adalah bandar pelancongan di Otago di selatan-barat South Island, New Zealand. Tempat ini dibina di sekitar Queenstown Bay di Tasik Wakatipu (sebuah tasik tipis dan panjang berbentuk huruf Z) yang terbentuk oleh proses glasier, dan mempunyai pemandangan yang menakjubkan dari pergunungan di dekatnya.

Queenstown adalah destinasi pelancongan paling popular dan dianggap sebagai modal pengembaraan berharga di New Zealand. Kegiatan paling kegemaran bagi pelancong di sini adalah tempat-tempat lompat bungy (Bungy jump) dan banyak aktiviti outdoor lain seperti jet Shot-over dan berakit.

4. Kaikoura

Kaikoura adalah sebuah bandar di pantai timur Pulau Selatan New Zealand. Bandar ini terletak di State Highway 1, 180 km sebelah utara dari Christchurch. Di sini anda boleh berenang dengan lumba-lumba di habitat alam mereka dan melihat beberapa kehidupan laut yang menakjubkan.

Kaikoura mempunyai kekayaan sejarah budaya untuk di-eksplorasi. Ada banyak banyak pilihan untuk percutian anda baik kegiatan di laut mahupun di darat. Yang unik dan khas daerah ini adalah udang karang yang boleh anda makan di tempat atau bawa pulang.

5. Bay Of Islands

                         Image result for Bay Of Islands

Satu lagi tempat percutian keluarga yang terkenal di New Zealand yang wajib anda lawati adalah Bay of Islands. Sebuah teluk yang dikelilingi beratus-ratus pulau di sekitarnya. Bay of Islands meliputi lebih daripada 140 pulau-pulau sub-tropika dari Pulau Utara New Zealand. Di sini terkenal dengan pantai-pantai yang menawan dan cantik. Selain itu anda juga boleh menikmati kegiatan memancing atau explorasi ketinggal dari budaya Maori di sini. Bay of Islands juga merupakan tempat berada pelabuhan penangkapan ikan paus abad ke-19 dari Russell, dan mana masih boleh kelihatan sisa sisa sebuah ibukota penjajah pertama negara New Zealand.

Bagi anda yang suka travel, bolehlah jadikan destinasi yang ada di New Zealand ini sebagai tempat anda kunjungi bersama-sama dengan keluarga.

No comments

Powered by Blogger.