Inilah Cara Menanam Pokok di Syurga


Syurga adalah menjadi tempat idaman dan terindah yang paling dikehendaki di akhirat kelak. Berbagai macam keindahan syurga sudah dijelaskan Allah SWT dalam Al-Quran. Manusia boleh mendapatkan keindahan tersebut sesuai dengan amal baik semasa hidup di dunia.

Ternyata selain istana megah, makanan lazat, serta bidadari-bidadari yang cantik, manusia yang beruntung ke sana juga boleh mempunyai pohon-pohon di syurga. Tidak perlu menunggu di akhirat, kerana ternyata menanam pokok di syurga sudah boleh bermula sekarang.

Caranya adalah dengan memperbanyak bacaan zikir. Kalimat pujian ini layaknya pelaburan, manusia membacanya ketika ini, akan menikmati kehidangannya saat di akhirat nanti. Seperti apa bacaan zikir tersebut? Berikut adalah ulasannya:

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu anhu berkata: Rasulullah Shallallahu alaihi Wasallam berjalan melewati sebuah kebun Abu Hurairah, lalu beliau berkata: Wahai Abu Hurairah, apa yang kau tanam. Lalu Abu Hurairah menjawab: aku sedang menanam pokok.

Rasulullah pun berkata: Mahukah, aku tunjukkan tanaman (pohon) yang lebih baik untuk engkau dari pada tumbuh-tumbuhan ini? Abu Hurairah menjawab: Ya. Lalu Rasulullah bersabda: berzikirlah dengan membaca Subhanallah, al-hamdulillah, la ilaha illallah, Allahu Akbar, maka setiap satu bacaan dari zikir ini, Allah akan menanamkan satu pohon di Syurga ". (HR Ibnu Majah (3807), disahihkan oleh imam Al -Hakim dan al-albani.

Dari Abdullah ibnu Mas'ud Radhiyallahu anhu berkata: Rasulullah Shallallahu alaihi Wasallam bersabda: "Dahulu ketika aku melakukan Israk dan 'Mi'raj, aku bertemu Nabi Ibrahim, lalu beliau berkata kepadaku: Wahai Muhammad, sampaikanlah salamku kepada umatmu, dan kabarkanlah kepada mereka bahawasanya di syurga (sekarang) tanahnya subur, airnya tawar (dalam riwayat lain: lahannya luas), hanya saja tanahnya masih gersang (berupa dataran), maka dari itu perbanyaklah tanaman disana dengan mengucapkan: subhanallah, al-hamdulillah, la ilaha illallah, Allahu akbar , (dalam riwayat lain: la haula wala quwwata illa billah) (Hadis Hasan, HR Tirmidzi (232), Tobroni di Mu'jam al-Kabir (10212) & al-Ausat (4170), al-Bazzar (1992). Dihasankan oleh Tirmidzi, Nawawi dalam Riyadhus Shalihin dan juga dihasankan oleh al-albani.

Dalam riwayat lain, dari Ibnu Abbas Radhiyallahu 'Anhuma, Rasulullah Shallallahu' Alaihi Wasallam bersabda: Siapa yang membaca: subhaanallaah walhamdulillaah walaa ilaaha illallaah wallaahu akbar, maka Allah akan menanamkan untuknya satu pohon di syurga dari setiap kalimat tersebut ", (HR. Al- Thabrani dan disahihkan Syaikh Al-Albani dalam Silsilah Shahihah No. 2880).

Dari Jabir Radhiyallahu 'Anhu, dari Nabi Shallallahu' Alaihi Wasallam bersabda: "Siapa yang membaca: Subhanallahi al-'Adziimi wa Bihamdihi, nescaya ditanamkan untuknya satu pohon kurma di syurga." (HR. Al-Tirmidzi dan disahihkan Al-Albani dalam Shahih Al-Jami 'no. 6429)

Berdasarkan riwayat-riwayat tersebut, Allah berjanji bahawa siapa saja yang mengucapkan kalimat zikir tersebut maka Allah akan menanamkan satu pohon di syurga. Kalimat zikir ini menjelaskan keagungan Allah SWT sebagai sang Maha Kuasa. Dia-lah yang telah menciptakan alam semesta ini dan telah memberikan kehidupan bagi semua makhluk.

Tentu saja kalimat tersebut tidak sekadar diucapkan, melainkan juga harus diamalkan dalam kehidupan sehari-hari sehingga keimanan akan semakin meningkat. Hal ini akan memberi kesan pula pada ibadah yang lebih kerap dan berkualiti.

Sebagai seorang hamba, kita harus menyedari bahawa Allah yang telah memberikan kehidupan pada kita. Selain itu, kita juga mempunyai kewajipan terhadap Allah yakni senantiasa mengingat-Nya dalam keadaan apa pun. Sebuah dalil juga menjelaskan bahawa semakin kita mendekat kepada Allah maka Allah juga akan semakin dekat dengan kita, hamba-Nya.

Subhaanallaah, walhamdulillaah, walaa ilaaha illallaah, wallaahu akbar. Maha suci Allah, segala puji milik-Nya, Tiada Tuhan (yang hak) melainkan Allah, dan Allah Maha besar.

Sumber: Info Unik

No comments

Powered by Blogger.