Inilah Jawapan Orang Berkacamata Sering Dianggap Lebih Pintar


PERNAH mendengar kenyataan bahawa orang yang memakai kacamata lebih pintar daripada orang yang tidak berkaca mata?

Sebuah kajian yang diterbitkan jurnal Ophthalmology baru-baru ini menunjukkan, orang berkacamata kerana miopia atau rabun jauh nyatanya memang lebih pintar.

Hal ini didasarkan pada pengamatan penyelidik dari University Medical Centre Mainz, Jerman terhadap 4.685 responden yang diminta melakukan pemeriksaan mata dan ujian genetik. Mereka juga mengisi kaji selidik mengenai gaya hidup.

Ternyata rata-rata atau 60,3 peratus lulusan sekolah dasar dan menengah di Jerman mengalami rabun jauh dan juga berkacamata. Dalam kajian ini digunakan penunjuk lama pendidikan dasar menengah di Jerman, iaitu 13 tahun.

Namun apabila dibandingkan dengan mereka yang hanya menempuh pendidikan selama 10 dan 9 tahun, jumlah penghidap rabun jauhnya juga lebih rendah.

Pada responden yang hanya bersekolah selama 10 tahun, jumlah penghidap rabun jauhnya 41.6 peratus; sedangkan pada mereka yang bersekolah 9 tahun, hanya 27.2 peratus yang lulus dengan keadaan mata rabun jauh. Demikian seperti dilaporkan Huffington Post.

Penyelidik juga membandingkan mereka dengan responden yang tidak pernah lulus sekolah menengah dan rabun jauh. Ternyata jumlahnya tak lebih dari 26.9 peratus.

"Di masa lalu, rabun jauh diyakini kerana faktor genetik. Tapi begitu hasil kajian ini kami bandingkan dengan 45 penanda genetik yang berkaitan dengan rabun jauh, ternyata tahap pendidikan jauh lebih menentukan risiko cacat mata ini, "ungkap penyelidik Dr Alireza Mirshahi.

Dengan kata lain, mereka yang memakai kacamata rata-rata memang lebih pintar kerana mendapat pendidikan lebih tinggi atau duduk di bangku sekolah lebih lama.

Mirshahi bahkan meramalkan pada rentang usia yang lebih muda, kecenderungan rabun jauhnya diyakini lebih tinggi kerana masifnya penggunaan alat. Apalagi di Asia Timur, di mana angka penyandang rabun jauh tergolong yang tertinggi di dunia.

Sebagai tindak balas kepada keadaan ini, Mirshahi punya helah untuk mencegah atau mengurangkan risiko komplikasi dari rabun jauh, iaitu dengan memperbanyakkan aktiviti luar atau di luar bilik.

"Jika kita sering keluar rumah dan cuba mengubah pandangan dari dekat ke jauh, maka otot bola mata juga akan 'bersenam'. Inilah yang nantinya akan mencegah terjadinya rabun jauh, "nasihatnya.

No comments

Powered by Blogger.