Inilah 13 Amalan Pembuka Pintu Rezeki Dari Allah SWT

Bagi orang Islam, rezeki jelas datangnya dari Allah SWT. Jika Allah SWT berkehendak, maka Ia akan memberikan rezekinya kepada kita dari berbagai arah yang tak kita duga.

Nah, ada beberapa amalan yang boleh membuka pintu rezeki dari Allah SWT.

Berikut beberapa di antaranya:

1. Solat Wajib Tepat Masa

Solat Wajib paling utama. Perbaiki dan sentiasa perbaiki hubungan kita dengan Allah. Kerana Allah-lah Sang Maha Pemberi Rezeki.

2. Taqwa

"Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan jalan keluar baginya. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya, "(QS ath-Thalaq: 2-3).

3. Tawakal

Nabi s.a.w. bersabda: "Seandainya kamu bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakal, nescaya kamu diberi rezeki seperti burung diberi rezeki, ia pagi hari lapar dan petang hari telah kenyang," (Riwayat Ahmad, at-Tirmizi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, al- Hakim dari Umar bin al-Khattab ra).

4. Tahajjud

"Wahai manusia, sebarkanlah salam, beri makanlah, sambung tali kasih, solat malamlah ketika orang pada terlelap, maka masuklah syurga dengan selamat," (HR. Al-Hakim, Ibnu Majah, At-Tirmizy).

5. Solat Dhuha.

"Wahai anak Adam, janganlah engkau merasa lemah dari empat rakaat dalam mengawali harimu, nescaya Aku (Allah) akan mencukupimu di akhir harimu," (HR. Abu Darda`).

6. Zikir dan Istighfar

Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhanmu dan bertaubat kepada-Nya. (Jika mengerjakan yang demikian), niscaya Dia akan memberi nikmat yang baik (terus menerus) kepadamu sampai kepada waktu yang telah ditentukan dan Dia akan memberikan kepada tiap-tiap orang yang mempunyai keutamaan (balasan) keutamaannya. Jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Aku takut kamu ditimpa siksa hari kiamat, "(QS.Hud: 2).

7. Doa dan Restu Orang Tua

Redho Allah SWT ada pada redha orang tua. Mintalah restu mereka, terutama ibu kita.

8. Silaturrahim

"Barangsiapa yang ingin dipanjangkan usianya dan dibanyakkan rezekinya, hendaklah ia menyambungkan tali persaudaraan," (H.R. Bukhari-Muslim).

9. Sedekah
Sabda Nabi s.a.w .: "Tidaklah kamu diberi pertolongan dan diberi rezeki melainkan kerana orang-orang lemah di kalangan kamu," (Riwayat Bukhari).

10. Berbuat Kebaikan

Sabda Nabi s.a.w .: "Sesungguhnya Allah tidak akan zalim pada hambanya yang berbuat kebaikan. Dia akan dibalas dengan diberi rezeki di dunia dan akan dibalas dengan pahala di akhirat, "(HR. Ahmad).

11. Bangun Pagi

Sabda Nabi Shallalahu 'Alaihi Wassalam: "Bangunlah pagi-pagi untuk mencari rezeki kamu dan melakukan tugasmu, kerana hal itu membawa keberkatan dan kejayaan," (H.R. At-Tabarani).

12. Berdagang

Dan Nabi Shallalahu 'Alaihi Wassalam bersabda: "Berniagalah, kerana sembilan dari sepuluh pintu rezeki itu ada dalam perniagaan," (Riwayat Ahmad).

13. Berkahwin

"Dan nikahkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu, dan orang-orang yang layak (menikah) dari hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan mengkayakan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya) dan Maha Mengetahui, "(QS. An Nuur: 32)

No comments

Powered by Blogger.