12 Perkara Yang Anda Tidak Tahu Mengenai Pramugari


Di sebalik senyuman manis dan wajah cantik pramugari yang melayani anda di pesawat, tahukah anda betapa beratnya pekerjaan mereka? Artikel ini mungkin akan membuat anda lebih menghargai kerjaya sebagai pramugari.

Untuk anda yang pernah merasai asyiknya duduk di bangku pesawat, pasti pernah pula disampaikan oleh pramugari manis. Dengan sabar mereka selalu tersenyum kepada setiap penumpang yang akan bepergian dengan pesawat, sejak pertama kali masuk hingga keluar pesawat.

Mungkin sebahagian orang berfikir ini adalah pekerjaan yang mudah, nyatanya tidak. Untuk menjadi seorang pramugari, sejumlah syarat yang sukar harus dipenuhi, seperti tidak berkacamata dan tidak boleh berpeluh.

Berikut adalah 12 syarat yang harus dipenuhi, jika anda ingin menjadi seorang pramugari:

1. Make-up adalah segalanya

Bukan rahsia lagi kalau untuk menjadi seorang pramugari, seorang wanita harus tampil menarik dan cantik. Beberapa syarikat malah menjadikan penampilan yang menarik sebagai kunci utama untuk menarik perhatian.

Pramugari perlu menggunakan make up yang agak tebal agar terlihat gemerlap, dengan warna pembayang mata yang cukup ketara. Anda boleh menggunakan pembayang mata berwarna biru, pink, merah terang, atau ungu. Eits, jangan lupa untuk menggunakan memotong kuku, dan pastikan kulit tangan tidak bersisik. Yang pasti, kulit harus selalu berkilat dan jerawat harus benar-benar tertutup tidak kelihatan.

2. Tak boleh berpeluh!

Adakah anda jenis peluh berlebihan? Mungkin anda akan sukar untuk menjadi pramugari. Seorang pramugari perlu sentiasa segar dan tidak berpeluh, terutama di bahagian ketiak. Malah, untuk penerbangan ke New Zealand, seorang pramugari harus mengenakan galas peluh di ketiak. Wow!

3. Sihat dan kuat

Nampaknya, mempunyai tubuh yang sihat dan kuat adalah salah satu syarat seorang wanita yang ingin menjadi pramugari. Sebut sahaja Qantas, syarikat ini menjadikan sihat dan kuat sebagai syarat utama menjadi ahli kabin pesawatnya.

Untuk memenuhi syarat itu, calon pramugari pun diberi sejumlah latihan, seperti membuka dan mengangkat pintu tingkap kecemasan seberat 28 kg, dan juga berenang sejauh 50 meter dengan seragam lengkap. Seorang pramugari juga dituntut mempunyai sistem imun yang kuat, agar tidak mudah sakit setelah perjalanan jauh.

4. Menjaga kebersihan diri

Untuk pramugari lelaki, bulu hidung dan telinga harus dipangkas dan tidak boleh dilihat. Ia juga harus rutin membersihkan kulit agar sentiasa kelihatan bersih, serta mencukur anak rambut di leher.

Khusus pilot, memelihara janggut adalah hal yang dilarang demi alasan keselamatan. Jika ingin memelihara misai, dibenarkan dengan jarak 1.5 cm dari sudut bibir. Pada dasarnya, bibir pilot harus kelihatan sempurna, tidak boleh tertutup.

5. Elakkan makan bawang

Mempunyai aroma yang wangi adalah kemestian bagi seorang pramugari. Jadi, mereka harus menggunakan minyak wangi setiap saat dan mengelakkan pengambilan makanan mengandungi bawang.

"Jika sedang bertugas, mereka harus menggunakan penyegar mulut atau gula-gula agar nafas selalu segar," kata seorang wartawan CNN Go seperti yang ditulis News Australia.

6. Tidak berkacamata

"Tidak berkacamata. Anda harus mempunyai surat keterangan dari doktor yang mengatakan kalau anda tidak perlu menggunakan kanta kenalan atau cermin mata. Tapi anda perlu menggunakan banyak maskara," kata seorang perekrut pramugari kepada CNN Go.

7. Menghormati seragam

Seorang pramugari dan penulis Heather Poole ingat bagaimana seorang awak pesawat dipecat kerana sweater pakaian seragam diikat di pinggang. Seragam amat penting dalam tugas pramugari, jadi tidak boleh dipakai sewenang-wenangnya. Bentuk dan warna seragam menentukan kekananan si pramugari.

8. Warna rambut

Untuk warna rambut, beberapa syarikat penerbangan menentukan sendiri apa warna rambut pramugarinya. Contohnya Qantas, kru kabin syarikat ini diharuskan berwarna gelap.

9. Tidak mudah panik

Seorang pramugari diharapkan dapat memberikan sikap tenang dan menenangkan penumpang dalam keadaan apapun.

10. Tinggi dan berat

Untuk menjadi seorang pramugari Qantas, anda harus mempunyai tinggi antara 163 dan 183 cm. Tidak ada ukuran pasti berapa lingkar pinggang seorang awak kabin, yang penting berat badan proporsional dengan tinggi.

Hal lain yang tak kalah penting jika ingin menjadi pramugari adalah anda harus bisa duduk di bangku khusus pramugari tanpa tali pinggang keledar. Tubuh anda juga harus boleh muat melalui tingkap kecemasan.

11. Jangan menggunakan aksesori yang berkilat

Biasanya, seorang pramugari senang menggunakan aksesori untuk mencantikkan penampilannya. Namun, jangan menggunakan yang terlalu berkilat kerana menarik perhatian.

12. Bersikap baik dengan penumpang

Salah satu tugas pramugari adalah memberikan perhatian penuh dengan penumpang. Mereka harus bertanya apa saja keperluan penumpang dengan bersikap sopan dan nada yang lembut.

Inilah saja perkongsian saya mengenai perkara yang anda tidak tahu tentang pramugari.

No comments

Powered by Blogger.