Ketahui Keutamaan Solat di Barisan Paling Hadapan


Sebelum melaksanakan solat berjemaah seorang imam biasanya akan melihat makmumnya agar merapatkan saf atau barisan. Jika ramai orang yang datang, maka safnya boleh sampai hingga jauh ke belakang.

Di antara kita ada yang berlumba-lumba cepat datang dan mengisi barisan pertama. Namun tidak jarang ramai yang memilih berada di barisan paling belakang. Malah ada yang sudah berada di saf pertama memilih pindah ke saf urutan paling akhir.

Mulai sekarang, sebaiknya memilih barisan hadapan ketika solat berjemaah. Ini kerana ada begitu banyak keutamaan yang akan diterima orang-orang yang berada di barisan pertama. Apa saja keutamaan tersebut? Berikut adalah:

Abu Hurairah ra. menyampaikan bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda bahawa berdiri di barisan paling depan mempunyai keutamaan yang istimewa. Rasul mengatakan jika manusia mengetahui keutamaannya, niscaya mereka akan berusaha mendapatkannya meski dengan cara diundi.

"Kalau manusia tahu keutamaan azan dan saf pertama, tetapi mereka tidak boleh mendapatkannya melainkan dengan cara di undi, nescaya maulah mereka diundi. Apabila mereka tahu keutamaan segera pergi sembahyang, nescaya mereka akan berlumba-lumba pergi ke sana. Jika mereka tahu keutamaan solat Isya 'dan Subuh berjamaah, nescaya mereka akan datang sekalipun mereka harus merangkak, "(HR Muslim)

Begitulah Nabi menjelaskan betapa istimewanya solat berjemaah di masjid dan mendapatkan barisan dan saf yang pertama. Rasulullah SAW lah wakil Allah SWT di dunia, sehingga Beliau menjadi manusia yang paling mengetahui segala aspek yang tidak kita ketahui. Termasuk keistimewaan barisan pertama dalam solat ini.

Ternyata salah satu keutamaan berada di saf paling pertama adalah mendapat doa dari para malaikat Allah. Nu'man bin Basyir ra mengungkapkan, Rasulullah SAW bersabda yang artinya "Sungguh Allah dan para malaikat-Nya mendoakan orang-orang dalam barisan pertama, taua pada barisan-barisan yang pertama" (HR. Ahmad dengan sanad hasan)

Syaikh Muhammad Shalih Al Munajjid mengatakan bahawa saf awal yang dimaksudkan dalam hadis di atas adalah saf yang berada tepat dibelakang Imam. Hal ini berlaku baik di masjid besar maupun kecil. Juga berlaku dalam salat berjamaah yang hanya mempunyai satu saf sahaja.

An Nawawi rahimahullah berkata Siapa saja yang berada di barisan tepat di belakang imam, itulah shaf awal, dan itulah yang dijanjikan keutamaan, insya Allah, berdasarkan keumuman hadis.

Mengapa barisan pertama dalam solat berjemaah begitu istimewa? Sebab, orang yang boleh menduduki barisan pertama itu umumnya adalah mereka yang datang ketika azan dikumandangkan. Atau mereka yang datang sebelum azan. Sedangkan orang-orang yang menduduki barisan kedua dan barisan berikutnya, biasanya orang-orang yang datang terlambat.

Namun perlu digaris dibawah bahawa ini hanya berlaku untuk lelaki sahaja, manakala untuk wanita, utamanya adalah berada di barisan paling belakang.

Dari Abu Hurairah ra berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda "Saf yang paling baik bagi lelaki adalah saf pertama, dan saf terburuk adalah saf yang paling akhir. Sebaliknya, saf paling baik bagi perempuan adalah saf yang terakhir, dan yang paling buruk ialah saf yang pertama "(HR. Muslim).

Apabila kita akan solat berjamaah dan melihat saf di depan kosong, hendaklah kita mengisinya. Jika kita membiarkan saf itu kosong dan kita malas maju ke depan untuk mengisinya Allah SWT akan mendekatkan kita ke neraka. Sebab saf yang kosong itu akan diisi oleh syaitan. Dengan demikian, lebih memudahkan syaitan mengganggu solat kita.

Aisyah ra mengkhabarkan, Nabi Muhammad SAW bersabda "Seseorang yang selalu mundur dari saf pertama, nescaya Allah akan mendekatkan ke dalam api neraka. (HR Abu Dawud serta disahkan oleh Ibnu Hiban dan Ibnu Khuzaimah) "

Waallahualam...

No comments

Powered by Blogger.