Beginilah Sejarah Kota Lud, Tempat Terbunuhnya Dajjal



DALAM suatu riwayat dikatakan bahawa Nabi Isa Alaihis Salam akan turun ke muka bumi. Dia yang selama ini dikhabarkan telah meninggal dunia, di akhir zaman kelak akan muncul kembali, dan membantu manusia. Membantu apa? Tentunya, membantu musuh yang paling nyata, yakni Dajjal.

Ya, sosok Dajjal begitu membahayakan manusia, khususnya kaum Muslimin. Sebab, ia adalah sosok yang mampu menggoyahkan keimanan seseorang. Apa yang kelihatan benar darinya ternyata salah, dan apa yang terlihat salah ternyata benar. Sehingga, banyak orang tertipu dengan hal ini.

Oleh sebab itulah, Nabi Isa diutuskan oleh Allah untuk membunuh Dajjal dan memberi petunjuk pada jalan kebenaran. Dan dikisahkan bahawa Nabi Isa akan berjaya membunuh Dajjal di pintu kota Lud. Lantas, seperti apa kota tersebut?

Orang-orang Yahudi memberi nama kota tersebut sebagai Lod. Negara-negara Arab memberi nama Al-Lud atau Lud. Bandar ini tak besar, hanya kira-kira 13 kilometer.

Pada beribu-ribu tahun yang lalu, bandar ini diketahui oleh Diospolis Lydda. Terletak di daerah pusat Israel. Lud terletak kira-kira 15 kilometer dari arah tenggara Tel Aviv. Pada masa tahun 2011, penduduk bandar sekira 70 ribu. 80% dari mereka yaitu orang-orang Yahudi dan selebihnya iaitu orang Arab.

Padahal sebelumnya, bandar ini diisi oleh orang-orang Arab yang Muslim. Akan tetapi, pada masa tahun 1948, Israel berjaya menduduki bandar tersebut. Hasilnya, ramai penduduk Muslim yang telah dikeluarkan. Seterusnya mereka memperluaskan projek untuk membuat penempatan Yahudi di wilayah tersebut.

Jikalau kita mempelajari sejarah kota Lud ini, diketahui bahawa bandar ini mungkin telah ada sejak 5a600 SM. Hal ini didasarkan saat usia tembikar dan barang-barang arkeologi menemui sejumlah tempat. Sejarah telah mencatat sejumlah Emperium pernah menakluk kota kecil ini.

Pada abad ke-15 SM, kota Lud berkembang sebagai pusat pemikir Yahudi dan perdagangan. Akan tetapi, ketika tahun 70 Masehi, Lud ditawan oleh penguasa Rom. Pada perang ini, Roma berjaya menjadikan penduduk di sana sebagai budak dan menghancurkan bandar tersebut.

Saat berada dalam pengaruh kekuasaan Romawi, kebanyakan orang di bandar ini menganut agama Kristian. Tak cuma itu, penguasa Romawi terus berusaha mengkristiankan penduduk yang tinggal di kawasan itu.

Cahaya Islam mulai nampak di bandar tersebut semasa tentera Islam yang dipimpin oleh Amr Ibn Al-Ash menakluk Lud. Akan tetapi, kemenangan itu tak berlangsung lama. Terjadinya perang salib mampu mengambil alih kembali kota Lud oleh orang-orang Kristian.

Akan tetapi, ketika tentera Islam pada perang salib selanjutnya dipimpin oleh Salahuddin Al-Ayubi, akhirnya mampu merebut kembali kota itu. Dan seiring berjalannya waktu serta pergantian era, Kekhalifahan Utsmanniyah mula berkembang.

Hingga 1948 Lud masih terletak di bawah pemerintahan Palestin. Pada masa itu, populasi penduduk Muslim berjumlah kira-kira 20 ribu orang, dan hanya kira-kira dua ribu orang Kristian. Akan tetapi, apabila Julai 1948 Israel merebut dan menduduki bandar ini seperti dijelaskan di atas.

No comments

Powered by Blogger.