5 Cara Makan Yang Baik Untuk Kurus

                                Cara Makan Baik Untuk Kurus - Woman Online Magazine

Anda tentu ingin kurus, tetapi dengan cara yang sihat, kan? Disini saya akan kongsikan beberapa tips untuk menurunkan berat badan anda dengan cara mudah.

Biarpun anda mahu menurunkan berat badan, namun anda tidak perlu melakukan diet ‘kaw-kaw’ sehingga berpuasa dengan semua makanan.Tak perlu kot, sampai macam tu sekali. Sebaiknya makanlah secara teratur dan pilih makanan yang terbaik untuk diet serta yang memenuhi keperluan tubuh.

Berikut beberapa cara makan yang baik untuk menurunkan berat badan:

1-Wajib Ambil Sarapan Pagi
Sarapan pagi sangat penting. Ini adalah kerana ketika bersarapan metabolisme mula bekerja dan memberikan anda tenaga untuk memulakan aktiviti pada pagi hari. Melambatkan sarapan pagi bermakna anda telah kehilangan waktu di mana tubuh anda boleh membakar kalori. Jika begini, jadi tidak hairanlah jika anda sukar untuk menurunkan berat badan.Apabila anda melambatkan sarapan pagi, bermakna anda telah menangguhkan rasa lapar dan mengakhiri hari anda dengan makan dengan lebih banyak!

2-Jangan Tangguhkan Rasa Lapar
Sebaiknya anda makan ketika tubuh memerlukannya dan berhentilah ketika perut anda sudah cukup terisi sebelum anda menjadi kenyang yang berlebihan!Ini bermakna anda perlu menepati waktu makan. Meninggalkan waktu makan atau menangguhkan rasa lapar tersebut hanya akan merubah metabolisme tubuh menjadi lebih lambat. Keadaan ini membuatkan anda akan berasa lebih lapar dan inilah yang akan membuatkan anda jadi semakin gemuk akibat makan berlebihan.

3-Minum Air Putih Secukupnya
Minumlah air masak atau putih secukupnya bagi menggantikan kadar ar yang telah keluar di dalam tubuh.

4-Hindari Pengambilan Makanan Segera
Anda pasti sudah tahu tentang bahayanya makanan segera, namun seringkali tutup mata dan tetap memakannya. Cubalah kurangkan pengambilannya dang anti dengan menu yang lebih sihat.

5-Terlalu Banyak Makan Makanan Olahan
Lemak di perut sering dikaitkan dnegan inflamasi sehingga terlalu banyak pengambilan makanan olahan akan menyekat tubuh untuk menghilangkan lemak di perut.

Cara makan yang baik untuk menguruskan badan adalah dengan memilih makanan semulajadi seperti sayur, buah-buahan dan whole grain yang kaya dengan antioksidan dan mempunyai kandungan anti inflamasi sehingga dapat mencegah lemak di perut.

Semoga bermanfaat!

No comments

Powered by Blogger.