Fakta Aneh Negara Kim Jong Un, Korea Utara

                Image result for KIM JONG UN

Sedikit yang kita ketahui mengenai Korea Utara, selain maklumat yang sebahagian besar datang dari pembelot. Mereka membuka tabir negara kecil itu, kerahsiaan yang diungkap menunjukkan beberapa hal aneh dari negara itu.

Berikut beberapa fakta aneh mengenai Negara Korea Utara:

1-Potongan rambut
Korea Utara mempunyai standard potongan rambut rasmi yang dibenarkan, di mana ada 18 gaya rambut untuk perempuan dan 10 untuk laki-laki. Anda yang suka memotong rambut dengan gaya Qoza, Mohawk atau DPR, sebaiknya jangan ke Korea Utara deh

2-Penanggalan
Tahun ini di Negara kita adalah tahun 2016, sementara itu di Korea Utara-tahun ini adalah tahun 105. Korea Utara mempunyai penanggalan versi mereka sendiri-disebut Juche-didasarkan pada kelahiran Kim Il-Sung.

3-Hotel futuristik
Ryugyong Hotel menjejak langit Pyongyang. Dengan 105 bilik, hotel itu merupakan bangunan tertinggi ke-24 di dunia-dengan 3 ribu bilik yang tetap kosong.

4-Choco pai
Pada tahun 2014 Kim Jong-Un melarang peredaran Choco pai kerana mereka terlalu popular, dan ia takut kuih itu akan mendorong pemberontakan di negaranya. What? Peristiwa ini dijadikan bahan gurauan dan psywar oleh Korea Selatan, di mana negeri ginseng itu menghantar 50 belon udara yang membawa Choco pai ke Korea Utara.

5-Blue jeans
Seluar cowboy itu menyalahi undang-undang di Korea Utara. Mereka dianggap sebagai simbol imperialisme Amerika Syarikat.

6-Hukuman pelaku kejahatan
Pelaku kejahatan di Korea Utara akan dapat dilihat hingga "tiga generasi". Percaya atau tidak, jika nenek anda orang Korea Utara dan seorang penjahat-maka anda pun akan bernasib sama-sekurang-kurangnya statusnya sama.

7-Negara jimat elektrik
Dari sudut di atas, mungkin terkesan memuji. Namun nyatanya Korea Utara menghasilkan sedikit tenaga elektrik, dan Negara itu hampir sepenuhnya gelap pada malam hari.

8-Pyongyang Time
Pada 2015, Korea Utara telah melaksanakan zon masa sendiri, Pyongyang Time. Zon masa Ia me-reset jam Korea Utara yang sebelum ini mengikuti waktu Jepun.

9-Coca-Cola
Jangan berharap dapat meminum minuman berkarbonat di Negara itu. Korea Utara adalah salah satu daripada dua negara di dunia di mana anda dilarang membeli minuman itu. (Yang lainnya adalah Cuba.)

10-Akses internet
Anda rajin update status di medsos? pastinya akan sangat galau jika bertandang ke Negara itu. Pasalnya Korea Utara secara efektif tidak mempunyai akses internet. Merka yang boleh mengakses rangkaian dalaman dipanggil Kwangmyong, hanya menampilkan 1,000 daripada 5,500 tapak yang diluluskan oleh kerajaan.

Dengan hampir lebih dari 1,000 alamat IP yang sedia untuk digunakan di internet bagi 25 juta orang, tetapi sangat sedikit daripada warga Korea Utara mempunyai akses internet apapun. Sebaliknya, AS mempunyai berbilion-bilion alamat IP yang berdaftar untuk 316 juta orang.

Sumber: Islampos.com

No comments

Powered by Blogger.