6 Manfaat Bangun Awal Pagi

               Manfaat Bangun Pagi - Women Online Magazine

Mungkin ramai di kalangan kita yang susah untuk bangun pagi. Sememangnya jika ia sudah menjadi kebiasaan, agak sukar untuk kita berubah.

Apatah lagi, nak berubah ke arah yang lebih baik itu memerlukan banyak pengobanan dan keikhlasan.Untuk pengetahuan, waktu pagi merupakan waktu paling efektif setelah kita berehat dan tidur sepanjang malam. Ianya adalah waktu yang terbaik untuk minda dan tenaga kita berfungsi.Kita dituntut untuk bangun pagi kerana ketika itulah rezeki kita bermula.

Pandangan Islam Tentang Bangun Pagi:

Telah thabit dari Nabi bahawasanya Baginda berdoa kepada Allah supaya memberkati umatnya yang berpagi-pagi, sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ashab as-Sunan yang empat dan Ibn Hibban dalam Sahihnya, Nabi melewati anaknya Fatimah r.ha yang sedang berbaring pada waktu Subuh, maka Baginda bersabda:

“Wahai anakku, bangunlah dan hadaplah rezeki Tuhanmu, dan janganlah engkau jadi dari kalangan orang yang lalai, sesungguhnya Allah membahagikan rezeki manusia di antara terbit fajar hingga terbit matahari”

(Diriwayatkan al-Baihaqi)

Allah menjadikan dan memberi serta mentakdirkan rezeki untuk kita. Namun, Allah telah menyuruh kita berusaha untuk mendapatkan rezeki itu. Bermulanya terbit fajar sehingga terbenam matahari, rezeki yang kita dapatkan itu hendaklah datang dari usaha kita sendiri serta dari sumber yang halal.

6 Manfaat Bangun Pagi:

1. Meningkatkan Sel Darah Putih

Mandi dengan air sejuk akan meningkatkan sel darah putih di dalam tubuh badan. Apabila sel darah putih banyak, maka daya ketahan penyakit dan tubuh badan boleh melawan virus.

2. Melancarkan Peredaran Darah

Bangun pagi sangat bagus untuk melancarkan peredaran darah. Jika peredaran darah anda lancar maka tubuh badan anda akan menjadi lebih sihat dan bertenaga. Malah anda juga boleh melakukan aktiviti seharian tanpa rasa letih.

3. Mengurangkan Tekanan Dalam Diri

Air yang sejuk akan melancarkan kembali peredaran darah setelah lama berbaring. Buat anda yang mengalami tekanan, inilah cara yang terbaik untuk anda menghilangkannya.

4. Meningkatkan Kesuburan

Kesihatan tubuh badan manusia akan mendapat reaksi yang positif apabila anda mandi pada waktu pagi. Ia dapat meningkatkan hormon testosteron pada lelaki dan hormon estrogen untuk wanita.

5. Kulit Lebih Lembut & Halus

Mandi menggunakan air sejuk dapat mengurangkan lingkaran hitam pada bawah mata. Begitu juga dengan kuku, ia akan menjadi lebih sihat, kuat dan tidak mudah retak. Kulit pula menjadi lebih lembut dan halus.

6. Mengurangkan Risiko Darah Tinggi

Bagi mereka yang menghidap penyakit darah tinggi, ini merupakan salah satu cara untuk anda mengurangkan penyakit anda. Jika ia diamalkan selalu, penyakit akan pulih.

No comments

Powered by Blogger.