Ketahui Erti Kod di Balik Kemasan Botol Minuman Plastik


Botol minuman berasaskan plastik menjadi salah satu wadah yang cukup popular digunakan oleh masyarakat saat ini. Hal tersebut disebabkan kemudahan yang ditawarkan dan mudah dibawa ke mana pun.

Banyak yang menggunakan botol minuman tersebut ketika bersenam atau melakukan perjalanan jauh. Tujuannya adalah untuk jaga-jaga bila merasa kehausan dan kesulitan mencari tempat yang menjual minuman. Namun pernahkan kita memberi perhatian kepada kemasan botol plastik yang kita gunakan sehari-hari?

Ternyata pada botol minuman plastik kita boleh melihat adanya kod-kod tertentu yang terdapat di bawah kemasan. Kod tersebut mempunyai arti tersendiri dalam hal penggunaan botol minumandengan berbahan plastik. Lantas apakah arti di balik kod tersebut? Simak maklumatnya di sini.

Kod-kod yang terdapat dalam kemasan botol minuman berbentuk segitiga dan mempunyai simbol yang berbeza-beza. Kod tersebut dikeluarkan oleh The Society of Plastic Industry pada tahun 1998 di Amerika Syarikat dan diterima oleh lembaga-lembaga pengembangan sistem kod, seperti ISO (International Organization for Standardization)

1. PET atau PETE (Polyethylene Etilena terephalate)

Kod ini berbentuk segitiga yang di dalamnya terdapat angka 1 dan di bahwanya tertera tulisan PET atau PETE. Botol minuman yang menggunakan kod ini biasanya terdapat pada botol air minum mineral.

Ciri botol yang berkod ini biasanya berwarna jernih atau telus. Erti dari kod ini iaitu botol minuman tersebut hanya bias digunakan sekali sahaja. Dalam ertikata tidak boleh dikitar semula atau digunakan berulang kali.

Lebih-lebih lagi apabila digunakan untuk menyimpan air panas atau air panas. Hal tersebut kerana boleh menyebabkan lapisan polimer yang terdapat dalam botol akan meleleh dan mengeluarkan karsinogenik yang boleh menyebabkan kanser apabila berlangsung dalam jangka panjang. Tidak cukup sampai di situ, penggunaan yang berulang juga dapat meningkatkan pengubahan dan pertumbuhan bakteria.

2. HDPE (High-Density Polyethylene)

Kod kedua adalah HDPE iaitu plastic kaku yang biasanya digunakan untuk pembungkusan produk botol susu, detergen, gallon air dan minyak botol. Plastik yang berkod ini lebih kuat, keras, dan lebih tahan terhadap suhu tinggi.

HDPE menjadi salah satu bahan plastik yang sering digunakan untuk kitar semula. Hal tersebut kerana bahan plastic ini mempunyai kemampuan untuk mencegah reaksi kimia antara kemasan plastic dan makanan atau minuman yang dimasukkan ke dalamnya. Akan tetapi disarankan untuk sekali pakai sahaja, sebab kekerapan penggunaan boleh menyebabkan pelepasan sebatian antimony tri

3. PVC (Polyvinyl Chloride)

Kod selanjutnya yaitu PVC. Biasanya tulisan berwarrna merah dengan angka 3 di tengahnya serta terdapat symbol huruf V. Kod ini bererti bahan plastic yang digunakan tersebut paling sukar untuk di kitar semula.

Kod ini terdapat dalam plastic pembungkus (cling warp) dan botol-botol. Reaksi antara botol ini dan minuman yang berada dalam pembungkusan boleh menyebabkan pelbagai bahaya. Di antaranya dapat berpotensi buruk pada buah pinggang dan hati serta berat badan. Oleh sebab itu, jangan sekali-kali menggunakan botol plastic ini untuk menyimpan makan atau minuman.

4. LDPE (Low Density Polyethylene)

Kod selanjutnya yaitu LDPE iaitu plastik coklat (thermoplastic / dibuat daripada minyak bumi). Biasanya terdapat dalam kemasan untuk tempat makanan, plastik kemasan, dan botol-botol lembek. Plastik jenis ini baik untuk menyimpanan makanan kerana kuasa perlindungan wap airnya tergolong baik. Akan tetapi kurang baik bagi gas-gas lain seperti oksigen.

5. PP (Polyproylene)

Ada juga kod yang bertuliskan PP. Ciri-ciri botol tersebut telus yang tidak jernih atau berawan. Botol plastik dengan kod ini adalah botol yang paling baik untuk menyimpan bungkusan berupa makanan dan minuman.

6. PS (Polystrene)

Kod kemasan botol ini adalah yang paling harus dihindari. Kerana dapat berbahaya bagi kesihatan otak, mengganggu hormon estrogen pada wanita dan pertumbuhan dan sistem saraf. Untuk mengitar semula PS memerlukan masa yang sangat lama. Biasanya bahan ini terdapat pada bungkusan tempat makan styrofoam.

7. Plastik Lain-lain (BPA, Polycarbonate dan Lexan)

Kod terakhir di tandakan dengan nombor 7, biasanya berjenis polikarbonat lah yang paling baik untuk digunakan. Dengan ciri tidak mudah pecah, ringan, jernih, dan secara terma sangat stabil. Biasanya boleh ditemui pada botol air minum, botol susu bayi, dan galon air mineral 19 liter.

Demikianlah maklumat mengenai arti kod di balik pembungkusan botol minuman plastik yang biasanya digunakan. Ada baiknya untuk memberi perhatian kepada pembungkusan botol minuman yang pakai apakah boleh dikitar semula atau tidak. Tujuannya adalah agar tidak membahayakan tubuh kita dan orang lain bila digunakan untuk menyimpan air minum secara berulang.

No comments

Powered by Blogger.