Mengapa Valentino Rossi Selalu Memakai Nombor 46 Di MotoGP ?

                  Image result for rossi 46

KATAKANLAH , ini satu kebetulan . Tapi lihatlah , pada perlumbaan MotoGP , finish di urutan tanpa mengira di akhir musim , Valentino Rossi akan selalu memakai nombor 46 di musim berikutnya . Mengapa memangnya ?

Peraturan MotoGP menghendaki , setiap juara dunia harus selalu memakai nombor 1 di musim berikutnya . Casey Stoner, Nicky Hayden, atau misalnya Jorge Lorenzo .Tapi tidak untuk Rossi .

Dari tahun ke tahun , Rossi selalu memakai nombor 46. Di MotoGP , nombor 46 sudah sinonim dengan Rossi baik ketika di Honda ,Yamaha , dan sekarang Ducati. Dari sejak merintis kerjaya di kelas 125 CC hingga 1000 CC .

Dari segi perlumbaan , kecuali dua musim terakhir ini di Ducati , tak ada yang meragukan Rossi . Rossi adalah pelakon utama MotoGP. Jika Rossi tak berlaga atau terlempar jatuh di awal race , MotoGP seperti sudah selesai . Stoner or Lorenzo wins the race , but Rossi wins the battle.

Ada apa dengan misteri nombor 46 Rossi? Apakah hanya sebuah pemilihan secara kebetulan belaka? Menurut laman ridingthebeast, inilah makna dari nombor 46:

1- Simbolisme

Menurut R. Allendy, 6 adalah simbol untuk Karma, dan  40 adaah siklus alam.

J. Boehme menyebut nombor 44, 45 dan 46 sebagai tri-tunggal dari kehidupan manusia.

2- Alkitab

Pembangunan tempat kudus Yahudi berlangsung 46 tahun. (Yoh 2,20)

46 buku yang termasuk dalam Perjanjian Lama berasal dari Alkitab Yerusalem.

3- Umum

46 pertanyaan diajukan kepada Yesus oleh para muridnya dua belas tahun setelah kebangkitan-Nya sesuai dengan Pistis Sophia, buku gnostik (tidak percaya Tuhan) dalam bahasa Koptik. Tiga puluh sembilan dari pertanyaan-pertanyaan ini akan diminta oleh Mary-Magdalena.

46 adalah jumlah hari dari awal Prapaskah dari Rabu Abu, termasuk enam hari Minggu yang tidak sesuai dengan Gereja kuno. Thibaul of Langres menunjukkan bahawa 46 adalah nilai dari nama Adam dalam bahasa Yunani.

4- Gematria

46 adalah numerik nilai dari kata Ibrani haia, binatang itu.

5- Kejadian

Jumlah 46 digunakan 1 kali dalam Alkitab.

Kata ‘kegelapan’ digunakan 46 kali dalam Perjanjian Baru dan 46 kali dalam Perjanjian Lama.

No comments

Powered by Blogger.