Jadual Perlawanan Penuh Pasukan Dalam Piala AFC 2016

Jadual Perlawanan Penuh Pasukan Dalam Piala AFC 2016:


Juara bertahan Piala AFC Johor Darul Ta'zim (JDT) telah diundi menentang South China pada 2016 suku akhir Piala AFC, dalam ulangan pertemuan musim lalu di pentas yang sama.

Cabutan, yang diadakan di Petaling Jaya, Malaysia pada petang Khamis, berbintik-Tompok JDT menentang China Selatan yang menewaskan 4-2 di peringkat suku akhir tahun lepas.

Menurut media sosial AFC, Perlawanan pertama seri akan diadakan pada 13 September di Tseung Kwan O Sports Ground, dengan perlawanan timbal balik yang berlaku seminggu kemudian pada 20 September, di rumah sendiri JDT iaitu Stadium Tan Sri Yunos Hasssan, Larkin.

Dalam perlawanan tahun lalu, Harimau Selatan hanya mampu seri 1-1 di tempat sendiri, tetapi melakukan yang lebih baik dalam perlawanan yang jauh, mengalahkan sipi Hong Kong 3-1.

Mereka kemudian pergi untuk memenangi perlawanan separuh akhir selepas lawan Kuwait mereka Al-Qadsia diketepikan apabila FIFA dibenarkan Kuwait FA, sebelum mengangkat  dengan mengalahkan Istiklol 1-0 pada perlawanan akhir, menjadi pasukan Asia Malaysia dan Tenggara yang pertama berbuat demikian.

JDT layak ke peringkat kalah mati pada tahun ini sebagai juara Kumpulan H dan mencatat rekod kemenangan 100% dalam kumpulan, sebelum menewaskan Kaya FC 7-2 pada pusingan 16 kalah mati di tempat sendiri.

Sementara itu South China layak sebagai Kumpulan G naib juara dengan rekod tiga kemenangan dan tiga kekalahan, sebelum mengetuk keluar Ceres 1-0 pada pusingan 16.

Secara kebetulan, ketua jurulatih JDT Mario Gomez juga pernah berkhidmat dengan pasukan Hong Kong sebelum ini, membawa mereka pada 2014 dan 2015 sebelum menyertai sebelah Malaysia.

Dalam hubungan suku akhir yang lain ditentukan oleh undian, Bengaluru FC dari India akan menentang Kelab Singapura Tampines Rovers, Lebanon, Al-Ahed akan memainkan Bahrain Al-Muharraq, manakala Tentera Udara Kelab Sukan Iraq akan menghadapi Syria Al-Jaish SC.

Sumber: Goal.com

No comments

Powered by Blogger.