Ini Fakta Menarik Tentang Muhammad Ali


THE Greatest Muhammad Ali, mesra dengan seorang ring tinju dunia telah menutup usia dan pergi buat selamanya. Sejarahnya sebagai peninju menarik banyak perhatian, bukan sahaja kerana sebagai seorang Muslim, tapi dengan pelbagai prestasi yang menyejarah.

Begitu banyak sisi positif yang boleh dipelajari dari seorang Ali, dan berikut fakta-fakta menarik sang legenda:

Pertama, Muhammad Ali menjadi peninju kerana motosikalnya dicuri

Pada tahun 1954, motosikal hilang di pelataran Auditorium Columbia. Ali muda sangat marah dan menemui seorang polis, ia mengatakan bahawa ia ingin menghajar siapa pencuri itu. Faktanya, Polis yang ia temui, Joe Martin adalah seorang pelatih tinju. Polis itu yang kemudian melatih tinju Cassius Clay pertama kalinya.

Kedua, Muhammad Ali adalah seorang penyanyi, pelakon dan juga penyair

Anda mungkin mengetahui Ali sebagai seorang peninju, tapi ternyata ia adalah seorang penyanyi, pelakon dan juga penyair. Pada tahun 1963, Muhammad Ali merilis album, "I AM The Greatest", hanya enam bulan sebelum ia dikalahkan oleh Sonny Liston di pertarungan tinju kelas World Heavyweight. Albumnya termasuk cover dari lagu terkenal Ben E. King berjudul "Stand by me" dinyanyikan sendirian. Sebagai seorang pelakon, Muhammad Ali juga membintangi Buck Putih pada drama muzikal Broadway.

Ketiga, Muhammad Ali takut terbang

Insiden tersebut berlaku pada tahun 1960 Sukan Olimpik Rom ketika Muhammad Ali terbang ke Eropah. Dia begitu takut pada ketinggian, dan ia berkeras untuk menggunakan payung terjun di dalam pesawat. Perjalanan itu tidak sia-sia, Ali kembali dengan pingat emas tinju kelas berat.

Keempat, Emas Olimpik dan perkauman

Suatu ketika, Muhammad Ali memasuki restoran di Kentucky dengan bangganya memakai pingat emas Olimpik di lehernya. Pelayan berkata kepadanya, "Maaf, kami tidak melayani Negro". Muhammad Ali membalas "Nah tidak masalah, saya tidak akan makan." Peristiwa itu menunjukkan bahawa perkauman begitu mengakar di masyarakat Amerika.

Kelima, Ali meyakinkan Saddam Hossein untuk membebaskan 15 tebusan tidak bersalah

Ketika Saddam Hossein menceroboh Kuwait pada tahun 1990, dan kemudian menculik kira-kira 2 ribu orang asing. Muhammad Ali terbang ke Baghdad untuk bertemu pemimpin Iraq, dengan harapan bahawa statusnya sebagai Muslim paling terkenal di dunia mungkin membantu dia untuk berunding. Perlu 50 minit bagi Ali untuk mengeluarkan 15 tawanan asal Amerika.

Keenam, Cassius Clay, adalah nama Muhammad Ali sebelum menjadi mualaf

"Cassius Clay adalah nama budak. Aku tidak memilih itu dan tidak mahu. Saya Muhammad Ali, nama yang dikasihi Allah, dan orang-orang harus memanggil saya dengan nama itu ketika mereka berbicara kepada saya. "

Ketujuh, Muhammad Ali adalah seorang aktivis sosial, dermawan

Pada tahun 2005, Ali menerima Presidential Medal of Freedom dari Presiden George W. Bush. Dia juga membuka Muhammad Ali Center di kampung halamannya Louisville, Kentucky.

"Saya orang biasa yang bekerja keras untuk mengembangkan bakat saya," katanya. "Banyak penggemar ingin membina muzium untuk mengakui prestasi saya. Saya ingin lebih dari sebuah bangunan untuk rumah memorabilia saya. Saya ingin tempat yang akan memberi inspirasi kepada orang untuk menjadi yang terbaik yang mereka boleh pada bidang apapun yang mereka pilih, dan untuk mendorong mereka untuk menghormati satu sama lain. "

"Selama bertahun-tahun saya telah bermimpi untuk mencipta tempat untuk berkongsi, mengajar dan memberi inspirasi kepada orang untuk menjadi yang terbaik dan untuk mengejar impian mereka."

Selamat jalan "The Greatest."

No comments

Powered by Blogger.