Tahukah Anda Tentang Tulang Sulbi Menurut Al-Quran


Tulang Sulbi adalah bahagian paling hujung dari tulang belakang manusia, mungkin kita lebih mengenalnya dengan sebutan tulang ekor. Kita, manusia masing-masing mempunyai tulang sulbi. Tahukah anda bahawa tulang sulbi ini adalah tulang yang ajaib?

Al-Quran dan Hadis Rasulullah SAW juga pernah membincangkan tentang tulang sulbi ini, dalam sebuah hadis, Rasulullah menjelaskan bahawa apabila manusia mati maka seluruh bahagian dari tubuhnya akan hancur dan hilang di makan tanah. Namun, Rasulullah menjelaskan pula bahawa ada satu organ tubuh yang tidak akan di makan tanah, itulah tulang sulbi.

Rasulullah juga menjelaskan bahawa dari tulang sulbi itulah manusia di ciptakan oleh Allah SWT dan dari tulang sulbi pula Allah akan membangkitkan kita di hari pembalasan nanti.

"Semua bahagian tubuh anak Adam akan dimakan tanah kecuali tulang sulbi yang darinya ia mula diciptakan dan daripadanya dia akan dibangkitkan." [HR. Bukhari, Nasa'i, Abu Dawud, Ibnu Majah dan Ahmad]

Sedangkan di dalam Al-Quran Allah SWT berfirman:

"Maka hendaklah manusia memperhatikan daripada apakah dia diciptakan? Dia diciptakan dari air yang dipancarkan, yang keluar dari antara tulang sulbi dan tulang dada." [QS. At-Tariq ayat 5-7]

Di dalam ayat tersebut, Allah menerangkan bahawa Dia menciptakan manusia dari 'air yang dipancarkan, yang keluar dari antara tulang sulbi dan tulang dada', padahal dalam ilmu moden sudah diketahui bahawa janin akan tercipta apabila bertemunya air mani dengan sel telur wanita. Tetapi di dalam Al Quran disebutkan demikian. Adakah Al-Quran salah dalam hal ini? tidak.

Allah SWT adalah Tuhan semesta alam dan Dia adalah zat yang paling mulia. Allah juga sering sekali mengungapkan tentang sesuatu dengan menggunakan perumpamaan. Sehingga, ketika mengungapkan sesuatu tidak menyatakannya secara langsung khususnya kepada sesuatu yang kurang baik untuk di katakan.

Contohnya dalam surat berikut ini:

"... Maka campurilah mereka itu di tempat yang diperintahkan Allah kepadamu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri. Isteri-isterimu adalah (seperti) tanah tempat kamu bercucuk tanam, maka datangilah tanah tempat bercucuk -tanammu itu bagaimana saja kamu kehendaki. " [QS. Al-Baqarah ayat 222-223]

Di dalam ayat di atas, Allah memberikan perumpamaan. Kerana dalam pergaulan sehari-hari, tentu kata-kata tersebut sangatlah tidak baik untuk di ucapkan secara langsung bukan?

Sama halnya dengan perumpamaan yang di katakan Allah tentang 'air yang terpancar'. Allah menggunakan kata-kata yang lebih halus dan sopan dalam mengungkapkan hal itu.

Oleh kerana itu, maka Allah menggambarkan bahawa air yang terpancar itu adalah air 'yang keluar dari antara tulang sulbi dan tulang dada.'.

Jadi, adakah anda menganggap bahawa air tersebut dihasilkan dan keluar dari tulang sulbi? tentu saja tidak demikian. Dalam menafsirkannya, kita harus memahami bahawa:

Perkataan 'keluar' bukan bermakna diproduksiPada kalimat 'antara tulang sulbi dan tulang dada' itu juga menegaskan bahawa air mani tidak keluar dari tulang sulbi. Tetapi di antaranya.
Sehingga tidak tepat jika anda menafsirkan bahawa air mani itu keluar dari tulang sulbi. Demikianlah Allah menggunakan bahasa terbaik yang mudah difahami oleh manusia untuk mengajarkan firman-Nya kepada manusia.

Ada juga yang berpendapat bahawa ayat tersebut mengisyaratkan asas penciptaan manusia. Para doktor ilmu kandungan mendapati bahawa dasar diciptakannya manusia berpunca dari tulang sulbi, iaitu tulang belakang laki-laki dan tulang dada perempuan, yaitu tulang rusuk perempuan.

Dr. Zakir Naik menjelaskan bahawa tulang sulbi itu dijelaskan sebagai tempat dimana keluarnya pembuluh darah yang memberikan darah kepada testis dan ovari terletak antara tulang sulbi dan tulang dada, iaitu pembuluh darah vesticular artery dan ovari artery bermula dari satu tempat antara tulang sulbi dan tulang dada.

Ini dibuktikan oleh sains moden bahawa saluran darah ke testis dan ovari berasal dari abdominal aorta dan renal artery bukan dari pembuluh darah setempat.

Ketika sperma bersenyawa ovum, maka pembentukan janin bermula. Ovum yang telah terbuahi atau dipanggil zigot itu terbelah menjadi dua sel, dan masing-masing sel itu membelah menjadi dua sel lagi.

Pembahagian dan perkembangan sel itu berlangsung hingga terbentuknya embryonic cakera (lempengan embrio) yang mempunyai dua lapisan.

Kesimpulannya, tulang sulbi itu merupakan gumpalan sederhana, dan ia boleh berkembang dengan menghasilkan tiga lapisan yang membentuk janin: ectoderm, mesoderm dan endoderm. Ia juga membentuk seluruh organ tubuh.

Tulang Belakang dan Tulang Sulbi:

External epiblas yang terdiri dari cytotrophoblasts yang membekalkan makanan embrio pada dinding uterus, dan menyalurkan nutrisi dari darah dan cecair kelenjar pada dinding uterus.
Dalaman hipoblas: Ia bermula sejak janin terbentuk dengan izin Allah. Pada hari ke-15, lapisan sederhana muncul pada bahagian belakang embrio dengan bahagian belakang yang tirus, dan disebut primitive node (gumpalan sederhana).
Sisi unsur primitif yang muncul itu diketahui sebagai bahagian belakang dari embrio. Dari unsur primitif dan gumpalan sederhana ini seluruh rangkaian dan organ janin terbentuk sebagai berikut:

Ectoderm, membentuk kulit dan sistem saraf pusat.Mesoderm, membentuk otok halus sistem digestive (pencernaan), otot skeletal (kerangka), sistem peredaran, jantung, tulang pada bahagian kelamin, dan sistem urine (selain kandung kemih), rangkaian subcutaneous, the sistem limpa, limpa, dan kulit luar.Endoderm membentuk lapisan pada sistem digestive, sistem pernafasan, organ-organ yang berhubungan dengan sistem digestive (seperti liver and pankreas), pundi kencing, kelenjar thyroid (gondok), dan saluran pendengaran.

Jadi, lapisan dan gumpalan sederhana itu merupakan tulang sulbi yang dijelaskan Nabi saw kepada kita. Kecacatan pada janin merupakan bukti bahawa tulang sulbi itu mengandungi sel-sel induk bagi seluruh rangkaian manusia.

Kesimpulannya, tulang sulbi itu merupakan gumpalan sederhana, dan ia boleh berkembang dengan menghasilkan tiga lapisan yang membentuk janin: ectoderm, mesoderm and endoderm. Ia juga membentuk seluruh organ tubuh.

MANUSIA AKAN DIBANGKITKAN DARI TULANG SULBI:

Pada hari kiamat nanti, manusia akan di bangkitkan sejak manusia pertama, Adam AS hingga nanti manusia terakhir. Mereka semua akan dikumpulkan untuk di hisab amal perbuatannya oleh Allah SWT.

Orang-orang zaman dahulu tidak percaya dengan janji Allah tersebut. Mereka meyakini bahawa selepas mati, semua urusan telah selesai. Kerana saat tubuh dikuburkan maka tanah akan menggigit seluruh bahagian organ tubuh hingga hilang tak tersisa.

Dan selama ini, kita juga hanya boleh meyakini saja bahawa hari itu memang benar-benar tiba. Namun, kini semua itu sudah dapat di jelaskan secara ilmiah. Kerana ilmu moden membuktikan bahawa tulang sulbi tidak akan hancur di makan tanah.

Saintis tersebut bernama Hans Spemann, ia adalah ilmuwan yang berasal dari Jerman. Ia mendapati bahawa pembentukan dan pengaturan sel-sel janin itu disokong sepenuhnya oleh lapisan dan gumpalan sederhana, dan sebelum pembentukannya tidak ada pembezaan sel-sel.

Setelah melakukan eksperimen-eksperimen terhadap lapisan dan gumpalan sederhana yang menetapkan penciptaan janin, dan kerana itu ia menyebutnya 'primary penganjur', maka ia memotong bahagian ini dari satu janin dan mengimplantasinya (rasuah) pada janin lain pada peringkat permulaan embrio (minggu ketiga dan keempat ).

Usaha ini membawa kepada pembentukan janin sekunder pada guest body (organ tetamu) segera sesudah pencampuran dan pembentukan yang ditopang oleh sel-sel tamu pada implantasi itu.

Spemann melakukan eksperiman tersebut kepada ampibi dengan melakukan implantasi primary organiser pada janin kedua, yang mengakibatkan perkembangan embrio sekunder.

Pada tahun 1931, ketika Spemann memotong 'primary organiser' dan mengimplantasinya, maka potongan itu tidak memberi kesan eksperiman lagi, sementara embrio sekunder itu tetap berkembang.

Pada tahun 1933, Spemann dan ilmuwan lain mengadakan eksperimen yang sama, tetapi kali ini primary organiser itu dipanaskan. Embrio sekunder itu tetap berkembang walaupun primary organiser itu dipanaskan, dan itu menunjukkan bawha sel-sel tersebut tidak terjejas. Pada tahun 1935, Spemann dianugerahkan Hadiah Nobel atas penemuan tentang Primary Organiser tersebut.

Sementara itu, Dr. Othman Al Djilani dan Syaikh Abdul Majid melakukan beberapa eksperimen terhadap tulang sulbi pada bulan Ramadhan 1423 di Rumah Sheikh Abdul Majid Azzandani, di Sana'a, Yaman.

Keduanya membakar tulang belakang di bawah tulang sulbi dengan gas selama sepuluh minit sehingga benar-benar terbakar (tulang-tulang berubah merah lalu hitam). Kemudian kedua-duanya meletakkan potongan-potongan yang telah gosong itu pada kotak steril, dan membawanya ke laboratorim analisa terkenal di Sanaa (Al Olaki Laboratory).

Dr. al Olaki, the professor bidang histologi dan pathologi di Sana'a University, menganalisa potongan-potongan tersebut dan mendapati bahawa sel-sel pada rangkaian tulang coccyx tidak terpengaruh, dan ia boleh bertahan terhadap pembakaran (hanya otot, tisu lemak, dan sel-sel sumsum tulang sahaja yang terbakar, manakala sel-sel tulang tidak terjejas).

Jadi, ini membuktikan hadis Rasulullah SAW. Beliau bersabda:

"Semua bahagian tubuh anak Adam akan dimakan tanah kecuali tulang sulbi yang darinya ia mula diciptakan dan daripadanya dia akan dibangkitkan." [HR. Bukhari, Nasa'i, Abu Dawud, Ibnu Majah dan Ahmad].

No comments

Powered by Blogger.