5 Negara Melarang Warga Israel Masuk Ke Wilayahnya

Akhir-akhir ini banyak sekali pemberitaan tentang konflik Israel-Palestin yang menyebabkan jatuhnya ratusan korban jiwa baik di pihak Israel dan pihak Palestin. Namun, di Palestin kebanyakan mangsa tersebut berasal dari warga awam dan kebanyakan ada yang dari kalangan anak-anak, wanita, dan warga tua.

Aksi-aksi penyerangan yang dilakukan oleh Israel terhadap Palestin ini banyak mendapat kecaman dan kutukan dari negara-negara di dunia. Dan paling banyak berasal dari negara-negara Muslim. Namun bukan bererti tidak ada negara-negara yang non-muslim yang tidak mengecam tindakan biadab tersebut. Atas dasar kemanusiaan dan hak asasi manusia, banyak pula negara-negara yang bukan majoriti penduduknya muslim ikut mengecam.

Banyak cara yang di lakukan dalam mengecam tindakan tersebut, kalau di Indonesia sendiri kecaman tersebut di lakukan dengan cara berdemo, membakar bendera dan lain sebagainya. Walau bagaimanapun, negara-negara berikut ini melakukan sikap tegas, iaitu dengan cara melarang warga Israel untuk memasuki ke wilayah negaranya. Negara-negara tersebut adalah:

1-Iran

Iran

Iran merupakan musuh terbesar Israel yang melarang keras warga Israel untuk masuk ke wilayahnya. Iran menganggap negara Israel adalah negara yang sangat menjijikkan, bahkan tak pantas ada di dunia ini. Oleh kerana itu, negara Iran sangat melarang warga Israel masuk ke wilayahnya.

2-Algeria

   Aljazair

Algeria juga sangat melarang warga Israel masuk ke wilayahnya. Bahkan Algeria mengatakan bahawa negara Israel adalah negara bertamadun yang tak punya malu. Mungkin ini kerana penaklukan wilayah yang dilakukan oleh Israel memang sangat kelewatan. Sehingga Algeria menyebut negara ini adalah negara yang tak punya malu.

3-Lubnan

                    Libanon

Tak berbeza jauh dengan Iran dan Algeria, Lubnan juga menjadi negara yang melarang keras warga Israel masuk ke wilayahnya. Negara Lubnan bahkan menganggap Israel sebagai musuh yang harus di tumpas, bahkan Lubnan juga membantu Hamas melancarkan roketnya ke wilayah Israel.

4-Brunei Darussalam
Brunei Darussalam

Brunei Darussalam juga melarang keras warga Israel untuk masuk ke wilayahnya. Bahkan jika ketahuan ada warga Israel yang masuk ke Brunei Darussalam melewati jalur gelap, maka akan di kenakan hukuman dan denda yang harus di bayar oleh kerajaan Israel.

5-Malaysia
                       
               Malaysia

Malaysia juga tidak ketinggalan melarang warga Israel masuk ke wilayahnya. Tapi, jika ada urusan yang sangat penting, boleh meminta izin kepada kerajaan Malaysia, dengan cara yang cukup sukar untuk di lakukan.

Semoga bermanfaat...

No comments

Powered by Blogger.