10 Negara Dengan Penduduk Terkecil di Dunia

Saiz setiap negara di dunia tentu berbeza-beza, ada yang besar dan ada yang kecil namun bagaimana jika negara itu hanya mempunyai saiz seperti mall membeli-belah yang besar sahaja? Inilah 10 negara terkecil di dunia.

Sebagai Rujukan dan perbandingan, saiz keseluruhan mall terbesar di dunia adalah kira-kira 0,892 km2 atau setara dengan 89,2 hektar atau juga 219 ekar. Jika ini masih sukar untuk dibayangkan, saiz keseluruhan mall taman orkid di Jakarta adalah 0,360 km2 atau setara dengan 36 hektar atau juga 88 ekar. Singapura yang dikenali sebagai negara kecil saja mempunyai saiz 710 km2 atau setara dengan 71.000 hektar.

10. Malta - 315,98 km2

Malta adalah salah satu negara terkecil di dunia yang hanya berukuran 315 km persegi

Merupakan negara kepuluan yang terletak hanya 80 km dari pulau Itali Sicily dan juga merupakan salah satu negara dengan penduduk terpadat di dunia. Dikatakan bahawa Raja Paulus dari kitab kristian terdampar ke salah satu pulau di negara ini dan menetap di sana, oleh kerana itulah negara ini menganut kepercayaan Kristian.Malta juga merupakan salah satu negara paling dermawan di dunia di mana sumbangan mereka dalam amal adalah sebanyak 83%.

9. Maldives - 115 km2

The Maldives adalah salah satu negara terkecil di dunia dengan ukuran anya 115 km persegi

Dikenali juga sebagai The Maldives, merupakan negara kepulauan yang terletak pesisir India, tepatnya 400 km barat daya dari India. Merupakan negara yang terbentuk daripada 1,192 pulau kecil, di antara semua pulau itu hanya 200 pulau yang dihuni. Negara ini merupakan negara dengan kepercayaan Islam, dan hanya Muslim yang boleh menjadi penduduk rasmi.

Walaupun begitu, Maldives adalah salah satu destinasi utama Pelancong kerana pemandangan alam semula jadi yang indah.Pelancong dan penduduk tempatan dapat dipisahkan satu sama lain dengan disebar di pulau yang berbeza dan pemerintahan negara The Maldives tidak membenarkan pergaulan satu sama lain.

8. Saint Kitts dan Nevis - 269,36 km2

Saint Kitts and Nevis merupakan salah satu negara terkecil dunia yang terdiri dari 2 pulau

Dengan luas hanya 269,36 kilometer persegi, Saint Kitts dan Nevis adalah negara kepulauan Caribbean dengan populasi 50 ribu penduduk yang mendapat statusnya dari UK pada tahun 1983. Dari 2 pulau utama yang membentuk Saint Kitts dan Nevis, Nevis adalah pulau yang lebih kecil dan kedua pulau ini mempunyai gunung berapinya sendiri.Kriket adalah sukan yang popular di negaa ini dan telah menghasilkan berbagai pasukan pilihan.

7. Kepulauan Marshall - 181,3 km2

Marshall Island adalah salah satu negara terkecil di dunia yang terdiri dari 33 pulau

29 pulau karang dan 4 pulau utama adalah kepulauan yang membentuk negara dengan nama Kepulauan Marshall. Pada Perang Dunia II negara ini dikuasai oleh US, tapi sekarang ini Marshall Island atau Kepulauan Marshall merupakan negara yang bebas dari US. Ironinya, kerana negara ini hanya mempunyai sedikit sumber daya ia tetap harus mendapatkan bantuan dana dari US dan menyebabkan US Dollar adalah mata wang yang diiktiraf di Kepulauan Marshall.

6. Liechtensein - 160,58 km2

Liechtensein adalah salah satu negara terkecil di dunia dengan Kastil Vaduz sebagai ikonnya

Liechtenstein, terletak di antara Switzerland dan Austria, mungkin memang negara yang kecil, namun unik dalam pelbagai aspek. Sebagai contoh, negara ini mempunyai KDNK penduduk paling tinggi di dunia dengan penduduk 35.000 orang dan juga merupakan negara dengan hutang terkecil. Negara ini terkenal akan sukan musim dinginnya dimana telah memenangi 9 pingat dalam Sukan Olimpik Musim Sejuk, hal ini mungkin disebabkan kerana geografi negara ini adalah pergunungan.

5. San Marino - 62,16 km2

San Marino adalah salah satu negara terkecil di dunia yang terletak di pegunungan

Merupakan negara yang terletak di pergunungan dan merupakan rumah bagi 32,000 penduduk. Ditubuhkan pada abad ke-4 dan didakwa sebagai negara tertua di Eropah yang juga bermakna sistem politik dan undang-undang pemerintahannya adalah yang tertua di dunia. Kerana negara ini dikelilingi oleh Itali, maka Itali juga bertanggung jawab untuk melindungi negara kecil ini.

4. Tuvalu - 23,31 km2

Tuvalu adalah salah satu negara terkecil di dunia dengan luas hanya 23 km persegi

Terletak di Oceania, Tuvalu merupakan negara yang terdiri dari kepulauan karang yang mempunyai total luas keseluruhan adalah 23 km2 dan rumah dari kira-kira 12 ribu penduduk dengan 14 bandar yang tersebar satu sama lain. Kerana semua pulau di Tuvalu merupakan pulau karang, tidak ada air sungai yang dapat menjadi sumber air minum, oleh kerana itu masyarakat Tuvalu menggunakan catchment system atau rainwater harvesting, yakni sebuah sistem di mana air hujan diproses sedemikiran rupa untuk digunakan semula.

3. Nauru - 22 km2

Nauru adalah salah satu negara terkecil di dunia dengan luas hanya 22 km persegi

Merupakan pulau kecil yang terletak di bahagian selatan Lautan Pasifik tetapi juga merupakan sebuah negara bersaiz kecil yang terkenal akan kemakmuran pertambangannya. Sebelum menjadi negara bebas di tahun 1968, Nauru dikenali sebagai Pleasant Island dan merupakan sebahagian dari Australia. Uniknya, walaupun dikatakan merupakan sebuah negara Nauru tidak mempunyai modal.

2. Monaco - 1,95 km2

Monaco adalah salah satu negara terkecil di dunia yang memiliki miliarder terbanyak di dunia

Untuk bantuan perbandingan, Kompleks Stadium Gelora Bung Karno di Jakarta saja mempunyai luas keseluruhan 2,84 km2 atau 284,2 hektar. Kerana ukurannya, negara ini hanya mempunyai 1 bandar yang diiktiraf secara rasmi yakni Monte Carlo, yang bererti juga merupakan ibu negara dan terkenal sebagai wilayah bercuti elit untuk orang-orang kaya di dunia. Salah satu penyebabnya adalah kerana kasino, pantai, dan komuniti resortnya. Telah diakui sejak abad ke-13.

1. Vatican - 0,44 km2

Vatican City adalah negara terkecil di dunia dengan luas hanya 0,44 km persegi

Bandar Vatican atau lebih dikenali ringkasnya sebagai Vatican, merupakan negara di terkecil di dunia yang mempunyai penduduk kira-kira 800 penduduk. Uniknya lagi semua penduduk itu tidak menetap kekal dan berada di sana dengan alasan pekerjaan. Terdapat 4 kategori penduduk di hukum Vatican, yakni Paus, kardinal (petinggi gereja), ahli kesatuan diplomatik Vatican, dan pengarah pejabat dan perkhidmatan Vatican.

Vatican tidak mempunyai tenteranya sendiri di mana mereka meminjam tentera Itali, namun mereka mempunyai undang-undang, bendera, dan cap rasmi kenegaraan yang diiktiraf secara antarabangsa. Jenis pemerintahan negara ini berpusatkan atas kepercayaan Gereja Katolik dengan Paus sebagai pemimpin pemerintahan. Kerana negara ini dianggap sebagai negara suci maka ada undang-undang dalam hal berpakaian bahawa bahu ke bawah harus tertutup oleh pakaian.

No comments

Powered by Blogger.