10 Negara Dengan Internet Kelajuan Terpantas di Dunia



Internet kini telah menjadi keperluan utama manusia dalam mendapatkan maklumat, keperluan harian dan hiburan. Apalagi dengan perkembangan teknologi gadget Smartphone,ipod dan tablet yang tentunya anda memerlukan internet untuk sekadar browsing dan berchatting.

Apatah lagi bagi seorang pengemar gaming, untuk bermain permainan dalam talian pasti anda memerlukan sambungan internet yang stabil dan laju di mana anda tidak mengharapkan berlakunya aebarang lagging, maupun disconnect yang boleh menganggu permainan anda.

Berikut merupakan 10 Negara dengan Internet terpantas di Dunia:

1. HONGKONG (51.4 Mbps)

Hong Kong merupakan negara dengan kepadatan penduduk yang tinggi dan juga didokong dengan pemerintahan yang kuat. Di Hongkong akses internet tidak di batasi, anda boleh mengakses laman web mana-mana tidak seperti di China yang mana beberapa akses Internet seperti Facebook yang mempunyai kawalan ketat.

Hong Kong mempunyai kelajuan rata-rata internet sebanyak 54.1 mbps.

2. SOUTH KOREA (48 Mbps)

South Korea merupakan negara yang sedang berkembang pesat pada masa ini di mana lahirnya banyak idol K-pop negara ini bukan hanya terkenal akan lagu-lagu K-pop yang bertaraf antarabangsa, tetapi juga permainan menjadi salah satu kecintaan warga negara Korea Selatan.

Setiap tahunnya Korea Selatan selalu menjadi Host beberapa pertandingan permainan di dunia seperti pertandingan terbesar Dota 2.

Infrastruktur yang tersusun oleh pemerintahannya menjadi negara ini memililiki sambungan internet kelajuan rata-rata 48 mbps. Di bandar besar dan restoran di Korea anda boleh mendapat akses Wifi percuma.

3. JAPAN (42.4 Mbps)

Jepun merupakan negara yang terkenal akan pertumbuhan teknologi-teknologi masa depannya, di mana negara ini juga mempunyai teknologi telekomunikasi yang berkembang pesat sekali.

Pemerintahaan Jepun juga telah memberi keutamaan kepada bahawa perkembangan internet menjadi matlamat nasional dari negara ini, di mana kabel optik berkelajuan tinggi berada hampir di seluruh bahagian di negara Jepun ini.

Jepun mempunyai kelajuan internet rata-rata sebesar 42.4 mbps.

4. LATVIA (37.5 Mbps)

Latvia merupakan negara yang berada di Eropah. Mungkin anda jarang mendengar nama negara ini, walaupun perkembangan teknologi di negara ini pun mungkin hampir tidak pernah terdengar sama sekali.

Namun negara ini mempunyai sokongan pemerintahaan yang kuat akan akses dan capaian internet, hal ini di keranakan dari infrastruktur bandar yang tersusun. Negara ini mempunyai kelajuan internet rata-rata sebesar 37.5 mbps

5. ROMANIA (37.4 Mbps)

Romania merupakan negara yang memberi keutamaan kepada kelajuan internet, bahkan beberapa bandar di negara Romania ini berada pada senarai 100 bandar kelajuan internet terpantas di dunia.

Walaupun dalam beberapa tahun terakhir ini terdapat penurunan kelajuan internet di negara ini, namun negara ini masih mempunyai kelajuan rata-rata internet sebanyak 37.4 mbps.

6. BELGIUM (32.7 Mbps)

Belgium mempunyai kelajuan internet yang mencapai 32.7 mbps, walaupun di negara-negara lain jalur lebar (Data Transfer) tidak di hadkan atau unlimited dalam erti anda boleh memuat turun dan memakai internet sepuasnya.

Namun di negara ini mempunyai batasan Bandwith sebanyak 5 Gigabyte - 500 Gigabyte per bulan untuk setiap sambungan internetnya tergantung dari rangkaian yang di sediakan.

7. SWITZERLAND (32.4 Mbps)

Switzerland merupakan negara yang terkenal akan pusat kewangan dan pemandangan indah di dunia. Negara ini mempunyai infrastruktur internet yang menyokong di berbagai kota-kotanya.

Bahkan di antara negara-negara Eropah lain, Switzerland mempunyai kelajuan sambungan internet tertinggi, untuk menyokong perkembangan rangkaian internetnya beberapa rangkaian telephone dan DSL telah di gantikan dengan teknologi kabel.

Switzerland mempunyai kelajuan rata-rata sebesar 32.4 mbps

8. BULGARIA (32.1 Mbps)

Bulgaria merupakan negara dengan cukai yang rendah dan tenaga kerja yang murah menjadikannya sebagai negara yang mempunyai daya tarikan bagi syarikat-syarikat dan pelabur asing, sehingga negara ini menjadi berkembang pesat.

Kelajuan internet di negara ini mencapai 32.1 mpbs di mana hampir 60% penduduknya dapat menikmati kelajuan internet ini.

9. ISRAEL (30.9 Mbps)

Israel merupakan negara yang mengutamakan internet. Melalui kemajuan dan perkembangan rangkaian teknologi di dunia membolehkan negara ini sebagai peringkat 9, pemerintahaannya yang menyokong infrastruktur rangkaian internet yang dilakukan melalui rangkaian telephone maupun kabel.

Hal ini di keranakan teknologi dan budaya website yang berkembang di negara Israel ini, sehingga Internet menjadi keperluan penting di negara ini, di mana anda boleh mendapatkan kelajuan internet sebanyak 30.9 mbps

10. SINGAPORE (30.7 Mbps)

Singapore merupakan negara yang sudah tidak asing lagi di dengar, Malaysia dan Indonesia merupakan jiran baik dari negara ini.Singapore merupakan satu-satunya negara di Asia Tenggara yang mempunyai kelajuan internet tertinggi.

Pemerintahaan singapore telah menggalakkan penggunaan rangkaian akses internet dan siap digunakan di seluruh bahagian penjuru di negara ini, di mana sambungan yang anda dapatkan mencapai 99%, dalam erti anda tidak akan kehilangan isyarat mahupun gangguan.

Singapore menggunakan Rangkaian gentian berkelajuan Ultra-High yang dapat di jangkau oleh 95% penduduknya.

No comments

Powered by Blogger.