JDT dan PKNS FC Beraksi di Pentas Final Piala FA

Johor Darul Ta'zim (JDT) muncul sebagai salah satu daripada 2016 peserta akhir Piala FA, selepas mereka menewaskan Kedah 3-1 di pusingan kedua perlawanan separuh akhir, terima kasih kepada dua gol oleh Jorge Diaz dan Martin Lucero.

Setelah bermain antara satu sama lain dua kali dalam masa satu minggu, JDT dan Kedah bertemu sekali lagi, kali ini di Haji Hassan Stadium Tan Sri Dato Yunos. Skuad Harimau Selatan pada perlawanan ini mencari untuk akhirnya memenangi hanya gelaran domestik, ia tidak ditangkap, manakala Kedah melihat untuk memenangi kejuaraan utama buat kali pertama sejak 2008.

Ketua jurulatih Kedah,Tan Cheng Hoe digantikan Sandro dengan Syafiq Ahmad dalam kesebelasan utama pada saat akhir, yang bermakna bahawa mereka bermula dengan hanya pemain pertahanan Bang Seung-Hwan dan penyerang Carlos Kahe sebagai pemain asing mereka, kerana Liridon Krasniqi digantung untuk perlawanan ini. Sementara itu, pasukan tuan rumah tidak mempunyai sesiapa digantung, dan ketua jurulatih meletakkan keempat-empat pemain asing mereka pada permulaan.

Memerlukan gol awal, JDT mendominasi dalam lima minit pertama dan boleh pergi di hadapan awal. Namun pemain sayap Azinee Taib tidak dapat menyelesaikan melalui hantaran ketua pasukan Safiq Rahim.

Dia mensiakan peluang sekali lagi lima minit kemudian dengan sepakan tersasar yang sama, walaupun kali ini dia terlepas kerana ducabar beberapa pemain pertahanan Kedah.

Lucero hampir lakukan saat-saat kerja kemudian, bagaimanapun peluang beliau terus ke penjaga gol.

Perkara yang mula pergi ke selatan untuk pengunjung, kerana Syazwan Tajuddin terpaksa diambil padang pada minit ke-15 untuk Osman Yusoff. Moments ulang tayang sebelum ini menunjukkan bahawa Syazwan telah canggung selepas terjun untuk bola.

Seung-Hwan memperoleh tempahan pertama perlawanan, menurunkan Martin Lucero betul-betul di tepi kotak penalti Kedah. Pemain Korea itu bernasib baik, kerana dia adalah orang terakhir Kedah apabila membuat buruk mengatasi bola itu.

Sepakan percuma yang terhasil, yang diambil oleh Safiq telah terpesongkan , kemudian salib mengusik dari kanan mendapati tengah, Aidil Zafuan, tetapi tandukannya gagal untuk menyambung dengan baik  bola dan tersasar.

Pasukan tuan rumah mendapati gol namun pada minit ke-22, selepas huru-hara pintu gol. Lulus melalui oleh Safiq lagi berpecah barisan pertahanan Kedah yang mungkin duduk terlalu tinggi, dan mendapati Jorge Diaz. Penjaga gol Farhan Abu Bakar dan pembela beliau bergegas untuk menghentikan langkah itu, dan seketika mereka kelihatan seperti mereka mempunyai ia dilindungi selepas Farhan disekat usaha awal Diaz. Walau bagaimanapun clearence bola lemah oleh pemain pertahanan hanya diberi makanan bola untuk Diaz lagi, yang masa ini tidak mempunyai masalah untuk meletakkan bola di belakang bersih.

Hanya selepas itu Kedah memperkenalkan beberapa positif ke dalam permainan mereka, dan tiga minit sebelum wisel separuh masa pertama, Abdul Halim Saari cuba dari luar. Niatnya pergi hanya milimeter lebar.

Azinee terlepas peluang sekali lagi seminit kemudian, kali ini sitter lengkap selepas menerima hantaran silang rendah dari sebelah kanan. Peluang sekali lagi melepasi palang, keempat miss beliau over-the-bar dalam perlawanan itu.

Dengan jumlah peluang mendapat dengan JDT, ia adalah sukar untuk mempercayai bahawa separuh pertama hanya berakhir 1-0 kepada Harimau Selatan, 2-2 secara agregat tetapi dengan Harimau Selatan mempunyai kelebihan jauh gol.

JDT tidak perlu lama untuk menggandakan kelebihan mereka, hanya tujuh minit selepas rehat. Bola panjang ke bawah sayap kiri ditangkap pertahanan Kedah sekali lagi, dan Diaz kemudian dipotong dalam sebelum menghantar di bahagian rendah untuk Lucero, yang hanya diperlukan untuk menekam ke dalam jaring.

Cheng Hoe kemudian membuat perubahan taktikal, mengambil pemain tengah Amar Rohidan untuk ke hadapan Fakri Saarani.

Pada minit ke-65, selepas terlepas peluang sekali lagi, Azniee telah diambil kira untuk penggantian pertama JDT perlawanan, dan Amirulhadi Zainal, yang membintangi kemenangan 2-1 pasukannya ke atas Ayeyawady United dalam saingan Piala AFC Rabu lepas, mengambil tempatnya.

Tetapi terhadap jangka bermain, Kedah menyamakan kedudukan agregat menerusi pemain gantian Fakri pada minit ke-67. Beliau dibebaskan oleh melalui pas di sebelah kiri, kemudian dipotong di dalam, sebelum meletakkan bola melepasi penjaga gol bergerak maju dengan cepat mengatasi Farizal Marlias.

Kemudian, Azamuddin mendapati Lucero, tetapi tandukan pemain Argentina itu tidak mempunyai kuasa yang mencukupi di belakangnya dan mengerling ke kepalanya. Seminit kemudian, Azamuddin digantikan untuk S. Chanturu.

Gomez kemudian menggunakan semua pertukaran pemain pasukannya dengan sepuluh minit lagi, mengambil pemain tengah Harris Harun untuk penyerang veteran Amri Yahyah.

Tiga minit kemudian, pemain pertahanan Fazly Mazlan menjadi pemain pertama Harimau Selatan untuk menerima kad kuning , kerana mengasari Rizal Ghazali.

Diaz kemudian cuba selepas dia telah diberi makan oleh Lucero, tetapi peluangnya hanya melintasi di hadapan pintu gol itu.

Tetapi Diaz tidak ketinggalan pada minit ke-89, pouncing pada kesilapan pertahanan dan penjaga gol Kedah.

Farhan Roslan kemudian telah diberikan kad di saat-saat akhir perlawanan, untuk cabaran melulu.

Perlawanan itu selesai 3-1, dengan Harimau Selatan membawa kemenangan dengan agregat 4-3, untuk persediaan akhir dengan finalis lain; PKNS FC yang menewaskan 4-3 Perak pada kedudukan agregat.

No comments

Powered by Blogger.