5 Seni Bela Diri Paling digeruni di dunia

Anda mesti tidak tahu apakah seni bela diri yang paling mematikan didunia pada masa kini. Disini saya akan terangkan serba sedikit tentang 5 seni bela diri yang paling digeruni didunia. Berikut adalah:

5. Silat


Silat ialah istilah payung untuk kelas seni mempertahankan diri yang berkaitan berasal dari Nusantara.Ia merupakan seni bela diri orang melayu dari Malaysia Dan juga milik orang Nusantara. Ia adalah satu bentuk pertempuran sepenuh badan menggabungkan pergerakan, bergelut dan melontar di samping menggunakan senjata. Setiap bahagian tubuh yang digunakan dan tertakluk kepada serangan. Pencak silat telah diamalkan bukan sahaja untuk pertahanan fizikal tetapi juga untuk kepentingan psikologi.


Organisasi utama silat pencak di Indonesia IPSI (Ikatan Pencak Silat Indonesia, bermakna Pencak Silat Persatuan Indonesia). Badan Perhubungan untuk silat pencak antarabangsa adalah Pencak Silat Persatuan Antarabangsa atau PERSILAT (Persekutuan Pencak Silat Antara Bangsa).


Generalisasi dalam teknik silat pencak sangat sukar; gaya dan pergerakan adalah seperti yang pelbagai sebagai kepulauan Indonesia sendiri. disiplin individu boleh menyinggung perasaan, pertahanan, atau di suatu tempat di antara. Mereka boleh memberi tumpuan kepada serangan (pukulan), tendangan, kunci (kuncian), senjata dimenangi, atau bahkan kepada pembangunan rohani dan bukan teknik pertempuran fizikal. Kebanyakan gaya pakar dalam satu atau dua, tetapi masih menggunakan mereka semua ke tahap yang tertentu.


Tidak hairanlah seni bela diri ini dikatakan antara seni yang paling mematikan di dunia setanding dengan seni muay Thai.


4. Karate


Karate adalah satu seni bela diri yang dicipta untuk mempertahankan diri di Kepulauan Ryukyu yang sekarang Okinawa, Jepun. Ia berkembang daripada seni the indigenous mempertahankan diri Kepulauan Ryukyu (dipanggil te (手), bermaksud "tangan";? Tii dalam Okinawan). Di bawah pengaruh seni mempertahankan diri Cina, terutama Fujian White Crane. Karate kini didominasi menarik seni menggunakan menumbuk, menendang, serangan lutut, serangan siku dan teknik tangan terbuka seperti pisau tangan, lembing-tangan, dan mogok sawit tumit. Dari segi sejarah dan dalam beberapa gaya moden bergelut, melemparkan, kunci bersama, sekatan, dan titik strikesare penting juga diajar.


Karate boleh diamalkan sebagai seni (Budo), sebagai sukan tempur, atau sebagai seni mempertahankan diri. Latihan gaya Jepun moden menekankan unsur-unsur psikologi dimasukkan ke dalam Kokoro yang betul (sikap) seperti ketabahan, keberanian, kemuliaan, dan kepimpinan. Sukan karate penekanan pada latihan dan pertandingan. Senjata adalah satu aktiviti latihan penting dalam beberapa gaya karate.Latihan Karate biasanya dibahagikan intokihon (asas-asas atau fundamental), kata (bentuk-bentuk), dan kumite (perselisihan).


3. Brazilian jiu-jitsu


Brazilian jiu-jitsu adalah seni mempertahankan diri, sukan tempur dan untuk ketenteraan seni mempertahankan diri yang memberi tumpuan kepada bergelut dan terutamanya pertempuran tanah. Brazil jiu-jitsu dibentuk dari tanah Kodokan Judo berjuang (newaza) asas-asas yang telah diajar oleh beberapa individu termasuk Takeo Yano, Mitsuyo Maeda dan Soshihiro Satake. Brazil jiu-jitsu akhirnya telah menjadi seni sendiri melalui eksperimen, amalan, dan penyesuaian judo melalui Carlos dan Hélio Gracie (yang meninggal pengetahuan mereka kepada keluarga besar mereka) serta pengajar lain yang juga pelajar Maeda, seperti Luiz Franca.


BJJ menggalakkan konsep bahawa, orang yang lebih kecil lemah boleh berjaya mempertahankan terhadap, penyerang yang lebih besar yang lebih kukuh dengan menggunakan teknik yang betul, leverage, dan paling ketara, mengambil perjuangan untuk tanah, dan kemudian memohon bersama-kunci dan chokeholds untuk mengalahkan lawan.Latihan BJJ boleh digunakan untuk kejohanan sukan bergelut (gi dan tiada-gi) dan campuran seni mempertahankan diri (MMA) pertandingan atau mempertahankan diri.Sparring (biasanya dirujuk sebagai "rolling") dan tinggal penggerudian memainkan peranan utama dalam latihan, dan premium yang diletakkan di atas prestasi, terutamanya dalam pertandingan.


2. Muay Thai


Muay Thai adalah sukan tempur Thailand yang menggunakan berdiri menarik bersama-sama dengan teknik pelbagai clinching. Ini memerlukan disiplin fizikal dan mental yang termasuk pertempuran pada tulang kering yang dikenali sebagai "seni lapan anggota badan" The Art Of 8 Limbs"  kerana  ia mempunyai ciri-ciri menggunakan gabungan tangan, siku, lutut, tulang kering, dikaitkan dengan persediaan yang baik fizikal yang membuat seorang pejuang penuh kenalan sangat cekap.Muay Thai menjadi meluas di peringkat antarabangsa pada abad kedua puluh, apabila pengamal dikalahkan pengamal ketara daripada seni mempertahankan diri yang lain.


Muay formal teknik Thai dibahagikan kepada dua kumpulan: mae mai atau teknik utama dan luk mai atau teknik kecil. Muay Thai sering seni berlawan pergeseran, di mana pertukaran lawan pukulan dengan satu sama lain.Seni bela diri ini tidak hairanlah dikatakan seni yang mematikan didunia kerana teknik serangan yang sangat ditakuti orang.


1. Krav Maga


Krav Maga adalah sistem pertahanan sendiri maju untuk Angkatan Pertahanan Israel (IDF) yang terdiri daripada gabungan pelbagai teknik sumber dari aikido, judo, tinju dan gusti, bersama-sama dengan latihan perjuangan realistik. Krav Maga adalah dikenali kerana memberi tumpuan kepada situasi dunia sebenar dan kedudukan amat berkesan dan brutal counter-serangan. Ia berasal dari kemahiran jalan kebakaran dibangunkan oleh Hungary-Israel artis mempertahankan diri Imi Lichtenfeld, yang dibuat menggunakan latihan sebagai peninju dan ahli gusti sebagai satu cara untuk mempertahankan suku Yahudi terhadap kumpulan fasis di Bratislava, Czechoslovakia. 


Krav Maga mempunyai falsafah menekankan peneutralan ancaman, pertahanan serentak dan gerakan serangan dan pencerobohan.Krav Maga telah digunakan terutamanya oleh unit khas Angkatan Pertahanan Israel dan briged peninjauan dan baru-baru ini oleh briged infantri biasa, dan beberapa variasi berkait rapat telah dibangunkan dan diterima pakai oleh penguatkuasaan undang-undang dan organisasi perisikan, Mossad and Shin Bet.

No comments

Powered by Blogger.