Ketahui Virus 'Bad Rabbit' Ransomware dan Cara Mencegah Serangan Ransomware

Ketahui Virus 'Bad Rabbit' Ransomware dan Cara Mencegah Serangan Ransomware |MAKLUMAT terbaru menggemparkan dunia apabila serangan siber telah kembali dengan menyaksikan komputer sistem down di Rusia, Ukraine, Jerman dan Turki yang telah mempersalahkan terhadap ransomware. "Bad Rabbit", virus ini adalah contoh terbaru penjenayah siber menggunakan ransomware untuk memeras wang tunai seperti serangan cyber sebelum ini.

Ketahui Virus 'Bad Rabbit' Ransomware dan Cara Mencegah Serangan Ransomware

Apakah Serangan Jenis Bad Rabbit Ransomware?


Ketahui Virus 'Bad Rabbit' Ransomware dan Cara Mencegah Serangan Ransomware

Bad Rabbit Ransomware dipercayai telah merebak ke negara Rusia, Ukraine, Turki dan Jerman.

Mesej akan muncul di skrin pengguna memberitahu anda komputer telah dikunci dan mereka perlu membayar sejumlah £ 280 dalam bentuk Bitcoin untuk mendapatkan semula akses komputer anda.

Rusia telah dipercayai dijangkiti virus ini paling tertinggi tetapi komputer di Turki dan Jerman turut juga dilaporkan terjejas.

Bagaimanakah Malware Boleh Berfungsi?

Bad Rabbit menjangkiti rangkaian apabila seseorang secara tidak sengaja menjalankan pemasangan fake Adobe Flash Player yang telah dimanipulasi untuk kelihatan seperti perjanjian sebenar.

Selepas menjangkiti satu mesin dalam rangkaian satu komputer di pejabat, sebagai contoh, Rabbit Bad boleh mencari sebarang butiran masuk yang disimpan pada mesin yang digunakannya untuk menyebarkan kepada orang lain.

Begitu juga dengan virus WannaCry, Bad Rabbit juga menyulitkan fail Windows, video dan audio. Pengguna menerima mesej yang menyatakan: "Oops! Fail anda telah disulitkan. "Jika anda melihat teks ini, fail anda tidak boleh diakses lagi."

Malware ini mengunci pengguna dan menuntut wang tunai dalam bentuk bitcoin. Pada masa ini tidak jelas jika komputer yang dijangkiti boleh dipulihkan sepenuhnya. Namun disebalik itu, ada cara untuk melindungi diri anda dari serangan siber.

Bagaimanakah Anda Boleh Melindungi Daripada Dijangkiti Virus 'Bad Rabbit'?

Siber terkenal UK, Sleuths di GCHQ kini memberitahu Brits untuk memasang patch perisian keselamatan terkini, menyandarkan data dan menggunakan perkhidmatan perisian antivirus yang betul.

Juga, pastikan kata laluan tidak pernah digunakan semula merentasi akaun penting dan juga menubuhkan Pengesahan Dua Faktor (juga dikenali sebagai Pengesahan Dua Langkah) dalam tetapan keselamatan.

Adalah penting bagi mangsa sama ada untuk membayar wang tebusan, tetapi NCA menggalakkan industri dan orang ramai supaya tidak membayar.

Sumber: thesun.co.uk

2 comments:

Powered by Blogger.