Ketahui Virus WannaCry Ransomware dan Cara Mencegah

APA itu virus ransomware? Ransomware adalah sejenis serangan siber yang melibatkan penggodam mengambil kawalan sistem komputer dan menyekat akses kepada maklumat itu sehingga wang tebusan dibayar. Untuk penjenayah siber untuk mendapat akses kepada sistem yang mereka perlu memuat turun satu perisian berniat jahat ke peranti dalam rangkaian.

Ketahui Virus WannaCry Ransomware dan Cara Mencegah

Setelah perisian ini pada komputer mangsa penggodam boleh melancarkan serangan yang mengunci semua fail yang boleh mencari dalam rangkaian. Ini cenderung untuk menjadi satu proses yang beransur-ansur dengan fail disulitkan satu demi satu.

Syarikat-syarikat besar dengan sistem keselamatan yang canggih dapat mengesan ini berlaku dan boleh mengasingkan dokumen untuk meminimumkan kerosakan. Penjenayah siber sering menuntut bayaran sebagai balasan untuk membuka fail. Ini biasanya dalam bentuk Bitcoin, cryptocurrency dalam talian.

Apa Itu Wanna Decryptor?

Wanna Decryptor, juga dikenali sebagai WannaCry atau wcry, merupakan satu program ransomware tertentu yang mengunci semua data pada sistem komputer dan meninggalkan pengguna dengan hanya dua fail.

Apabila perisian dibuka ia memberitahu pengguna komputer yang fail mereka telah encryted, dan memberikan mereka beberapa hari untuk membayar, memberi amaran bahawa fail mereka sebaliknya akan dipadam. Ia menuntut pembayaran dalam Bitcoin, memberikan arahan mengenai cara untuk membelinya, dan menyediakan alamat Bitcoin untuk dihantar.

Bagaimana Untuk Melindungi Daripada Serangan Ransomware?

1-Perlindungan terbaik terhadap serangan ransomware adalah untuk semua fail disokong dalam sistem yang sama sekali berasingan. Ini bermakna bahawa jika anda mengalami serangan anda tidak akan kehilangan apa-apa maklumat kepada penggodam.

2-Cara yang paling biasa memasang virus adalah melalui e-mel dikompromi dan laman web. Aebagai contoh, penggodam boleh menghantar pekerja e-mel phishing yang kelihatan seperti ia datang dari bos mereka meminta mereka untuk membuka pautan.

3-Memuat turun program yang tidak baik atau aplikasi, dan melawat sebuah laman web yang memaparkan iklan berniat jahat juga boleh menyebabkan peranti yang dijangkiti.

4-Cara terbaik untuk melindungi diri anda adalah untuk menjadi curiga terhadap e-mel yang tidak diminta dan sentiasa menaip web menangani diri anda dan bukannya klik pada pautan.

5-Satu lagi pertahanan utama adalah program antivirus yang boleh mengimbas fail sebelum ia dimuat turun, menyekat pemasangan rahsia dan mencari malware yang mungkin sudah pada komputer.

6-Syarikat keselamatan siber telah membangunkan pertahanan canggih terhadap serangan siber, termasuk mesin-mesin yang melawan balik apabila mereka mengenal penggodam dalam sistem.

Berapa Banyak Yang Penggodam Minta, dan Mengapa Dalam Bitcoin?

Ransomware sering menuntut antara 0.3 dan 1 Bitcoins (£ 400 - 1375), tetapi boleh menuntut pembayaran denominasi dolar tetapi dibuat melalui Bitcoin. Mata wang digital popular di kalangan penjenayah siber kerana ia adalah berpusat, tidak terkawal dan hampir mustahil untuk mengesan.

Semoga perkongsian ini memberi manfaat untuk anda mengetahui serangan Wanna Decryptor Ransomware!

No comments

Powered by Blogger.