Cara Menurunkan Bounce Rate Blog Dengan Berkesan

Cara Menurunkan Bounce Rate Blog Dengan Berkesan|SAYA ingin bertanya, apakah selama ini blog anda masih sepi tanpa pengunjung walaupun sudah mempunyai banyak kandungan blog dan melakukan optimum dengan pelbagai teknik SEO yang cukup? Jika betul kemungkinan blog anda mempunyai bounce rate yang sangat tinggi.

Cara Menurunkan Bounce Rate Blog Dengan Berkesan

Apa itu bounce rate? Apa pengaruh bounce rate pada sesebuah blog? Apakah faktor yang menyebabkan tinggi dan rendahnya bounce rate? Memang benar fakta menyebutkan bounce rate boleh dijadikan sebagai penanda penting untuk menilai daya serap pengunjung pada sesebuah blog.

Apa itu Bounce Rate?

Bounce rate adalah nisbah jumlah pengunjung yang hanya membuka satu laman saja pada blog yang anda miliki. Bounce rate dikira menggunakan rumus seperti berikut:

Bounce rate = (Jumlah pengunjung yang hanya membuka satu laman blog / Jumlah lawatan total) x 100%.

Contoh dalam satu bulan blog anda mempunyai jumlah kunjungan sebanyak 50,000, manakala kunjungan pembaca yang hanya membuka satu laman sahaja sebanyak 2,000. Dengan itu, bounce rate blog anda adalah (2,000 / 50,000) x100% = 4%.

Semakin besar bounce rate yang dimiliki sebuah blog maka prestasi blog tersebut akan semakin buruk, sedangkan semakin kecil bounce rate pada sebuah blog maka prestasi blog tersebut akan semakin baik.

Cara Menurunkan Bounce Rate Blog Dengan Berkesan

1 - Elakkan Pop-Up Yang Keterlaluan

Menggunakan Pop-Up untuk menarik perhatian dan mengarahkan pembaca merupakan satu tindakan kurang bijak dan boleh memberi kesan buruk pada bounce rate blog anda. Cara terbaik untuk menggunakan Pop-Up adalah dengan mengaktifkan butang tutup (close button) pada Pop-Up tersebut.

Langkah ini bertujuan untuk mengelakkan pembaca daripada terus menutup tab mereka yang secara tidak langsung akan meningkatkan Bounce Rate blog anda.

2 - Paparkan Artikel Yang Berkaitan

Dengan memaparkan artikel berkaitan (related posts) di bahagian artikel blog kita, ia akan memudahkan pembaca untuk terus kekal berada di blog kita dengan membaca artikel yang lain.

Jika anda menggunakan WordPress, anda boleh gunakan plugin seperti nRelate dan LinkWithin untuk memaparkan kandungan berkaitan pada bahagian bawah artikel anda.

3 - Lajukan Loading Blog

Setiap pengguna Internet mahukan setiap pautan yang mereka klik mestilah dengan pantas. Sekiranya ia mengambil masa terlalu lama, kebarangkalian untuk mereka menutup blog kita dan berlalu pergi amat tinggi.

Pastikan blog anda tidak terlalu berat ketika loading blog.

4 - Susun Iklan Dengan Kemas

Jika blog anda memaparkan iklan, pastikan anda menyusunnya dengan kemas. Susunan iklan yang tidak kemas boleh mencacatkan struktur blog anda. Secara tidak langsung akan mengurangkan daya tarikan dan mengganggu para pembaca.

5 - Internal linking

Semakin banyak internal linking pada blog maka bounce rate pada blog tersebut akan semakin kecil. Hal ini disebabkan pembaca diberikan kemudahan untuk melawat laman lain dalam blog tersebut sehingga setiap laman dalam sebuah blog dapat berhubung dengan baik. Anda boleh menggunakan link pada postingan, related post, recent post, dan popular post untuk membina internal linking.

Semoga perkongsian ini dapat membantu anda mengurangkan masalah bounce rate yang tinggi!

5 comments:

  1. Alhamdulillah..terima kasih perkongsian dan tips..

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas perkongsian tips ni. :)

    ReplyDelete
  3. thanks for the tips.. dulu pageviews sy agak tinggi tp bounce rate sy pun tinggi huhu..
    alhamdulillah, nampaknya blog sy skrg bounce rate agak rendah berbanding sbelumnya :)

    ReplyDelete

Powered by Blogger.