Cara Membaiki Laptop Yang Rosak Dengan Mudah

Cara Membaiki Laptop Yang Rosak Dengan Mudah|DENGAN dunia serba moden dan penuh dengan kecanggihan teknologi yang begitu pesat, terutama bagi orang yang menempuh dalam pendidikan atau bekerja di pejabat kewujudan laptop sangatlah penting. Bagi anda yang mempunyai komputer riba (laptop) tapi belum tahu cara untuk memperbaiki laptop dengan sendiri, kali ini saya akan kongsikan tutorial atau panduan yang ditunjukkan dibawah ini.

Cara Membaiki Laptop Yang Rosak Dengan Mudah

Cara Membaiki Laptop Yang Rosak Dengan Mudah

Berikut adalah dikongsikan beberapa kerosakan laptop & cara memperbaikinya:

1. Laptop Keseluruhan Mati

Laptop keseluruhan mati dimana ketika laptop dipasang penyesuai AC ke laptop, tidak ada lampu menyalakan sama sekali. Begitu juga, ketika anda menekan tombol power, tiada reaksi yang berlaku. Laptop seolah-olah benar-benar mati, tidak mendapat sebarang pertolongan suara, tidak ada tanda-tanda hidup.

Punca & Penyelesaian Memperbaikinya:

-AC penyesuai gagal & bateri habis sepenuhnya. Pertama kali, uji AC adaptor terlebih dahulu. Jika memang mati, ganti adaptor yang baru.

-DC jack terlepas dari motherboard (atau DC jack rosak) dan laptop tidak memperoleh kuasa elektrik dari adaptor AC. Dalam hal ini jack DC harus diganti.

-Motherboard laptop rosak. Sekiranya masalah ini berlaku, kemungkinan besar komputer riba tidak dapat diperbaiki lagi

2. Laptop Menyala Tapi Skrin Blank

Laptop menyala, lampu LED pada laptop nyala, penyejukan kipas masih berfungsi tapi tidak ada yang muncul di skrin. Skrin benar-benar hitam dan kosong.

Punca & Penyelesaian Memperbaikinya:

-Masalah mungkin disebabkan kerana kegagalan memori. Modul memori gagal & laptop tidak menyala kerana itu. Dalam hal ini, anda dapat mencuba reseating modul memori untuk memastikan hubungan yang baik dengan slot. Jika laptop masih tidak menyala, kemungkinan besar kegagalan pada motherboard atau pemproses.

3. Laptop Menyala & Terus Mati Lagi

Laptop dalam keadaan menyala tanpa menunjukkan sebarang gambar apapun pada layar skrin. Setelah beberapa saat laptop akan mati dengan sendirinya. Kemudian menyala dan mati lagi.

Punca & Penyelesaian Memperbaikinya:

-Kemungkinan besar hal itu terjadi kerana beberapa jenis kegagalan motherboard. Anda boleh cuba reseating / menukar memori seperti yang saya jelaskan di masalah. Jika tidak membantu, bermakna kerosakan motherboard.

4. Laptop Mengeluarkan Bunyi Bising

Laptop dalam keadaan menyala & semuanya bekerja dengan baik, namun timbul beberapa masalah yang aneh iaitu bunyi bising & berderak.

Punca & Penyelesaian Memperbaikinya:

-Kebanyakan kes bunyi ini berasal dari kipas pendingin atau hard drive komputer riba. Jika terdapat bunyi bising ketika kipas pendingin mulai berjalan, kemungkinan besar ia rosak. Pasang kembali kipas penyejuk.

-Sekiranya laptop membuat suara bahkan ketika kipas tidak berputar, kemungkinan berasal dari hard drive. Back up semua data peribadi dari hard drive secepat mungkin dan pasang semula hard drive.

5. Laptop Mati atau Terus Tersekat Ketika Masih Digunakan

Laptop menyala & berjalan, tetapi setelah beberapa saat seketika berlaku hang atau mati tanpa amaran apapun. Ketika ini terjadi, laptop terasa panas di bahagian bawah.

Punca & Penyelesaian Memperbaikinya:

-Kemungkinan besar adalah masalah panas dari processor. Hal ini terjadi kerana modul pendingin tersumbat dengan debu & laptop tidak boleh "bernafas" dengan benar. Laptop dimatikan atau tersekat kerana pemproses (CPU) terlalu panas. Bersihkan kipas pendingin untuk memperbaiki masalah ini.

6. Beberapa Butang Keyboard Laptop Tidak Berfungsi

Laptop menyala & berjalan dengan baik tetapi beberapa tombol keyboard tidak berfungsi sama sekali atau  perkataan yang salah taip.

Punca & Penyelesaian Memperbaikinya:

-Kemungkinan besar beberapa butang keyboard mengalami kegagalan. Keyboard laptop tidak boleh diperbaiki. Jika beberapa butang berhenti berfungsi, anda harus mengganti keyboard yang baru

Semoga sedikit perkongsian mengenai punca masalah laptop rosak dan cara membaikinya memberi manfaat untuk anda!

No comments

Powered by Blogger.