5 Tempat Menarik Bercuti di Sydney

TAHUKAH anda tentang tempat yang menarik ada di Sydney, Australia. Mesti anda tercari-cari manakah ke destinasi yang harus anda tujui apabila sampai di Sydney. Sydney amat sinonim dengan lokasi pelancongan yang cantik dan indah selain nempunyai bangunan bersejarah yang masih tersergam hingga hari ini. Apa yang menarik ada di Sydney ini? Jom lihat dibawah!

5 Tempat Menarik Bercuti di Sydney

5 Tempat Menarik Bercuti di Sydney

1-Circular Quay

Menjadi tempat kelahiran bandar Sydney, Circular Quay adalah salah satu spot yang wajib dikunjungi. Di sekitar kawasan ini boleh ditemui pelbagai restoran, pub tua dan kedai menarik yang boleh dikunjungi.

Pelabuhan di Sydney ini berada di sebelah tepi utara dari daerah pusat perniagaan Sydney di Sydney Cove yang letaknya ada diantara The Rocks dan Bennelong Point dan menjadi sebuah kawasan kerajaan tempatan Sydney. Terdapat taman yang juga akan menjadi tempat anda berehat.

2-Museum Sydney

Beberapa pelancong mungkin berfikir bahawa bercuti di Sydney hanya akan ada pantai, namun Sydney juga mempunyai Muzium Sydney yang akan menyuguhkan wawasan budaya. Berada di bekas kediaman Gabenor Arthur Phillip, muzium ini memberikan banyak maklumat tentang sejarah ibu kota New South Wales dengan sesuatu yang lebih menghiburkan. Koleksi penemuan arkeologi serta alat yang digunakan Suku Orang Asli sehingga gambar dan dokumen perkembangan bandar Sydney pun terdapat di muzium ini.

3-Bondi Beach

                       Image result for Bondi Beach

Merupakan pantai yang paling popular di Australia ini merupakan sebuah lokasi pelancongan yang akan menawarkan banyak tarikan dan aktiviti yang menyeronokkan. Tempat ini menjadi tempat para pelancong yang ingin belajar surfing.

Selain melayari, aktiviti lain yang tidak kalah menyenangkan adalah bermain bola tampar, yoga dan bahkan berbelanja di restoran. Anda akan menjumpai banyak kafe, restoran dan kedai-kedai cenderamata di sekitar kawasan pantai tersebut.

4-SEA LIFE Sydney Aquarium

Bercuti bersama keluarga sudah tentu tidak  akan lengkap jika tidak melawat SEA LIFE Sydney Aquarium, terutama bila anda mengajak anak-anak. Menjadi salah satu akuarium paling besar di dunia, lokasi pelancongan ini menawarkan variasi habitat dan ekosistem di Australia yang tentunya sangat menarik dan menambah pengetahuan, seperti halnya platipus dari Sungai Selatan, ikan tropika dari Great Barrier Reef, pinguin kecil dari Lautan Selatan, duyung di Mermaid Lagoon, serta buaya masin dari Sungai Utara.

5-Chinatown

Adakah anda mempunyai hobi seperti suka membeli-belah? Sudah tentu Chinatown adalah spot pelancongan di Sydney yang harus dilawati kerana di sinilah tempat yang pas untuk berpetualang serta memburu masakan Cina, aksesori telefon bimbit, serta mencari pelbagai ramuan herba. Taman yang terletak diantara Darling Harbour dan Central Station ini tepatnya boleh dikunjungi di Haymarket yang berpusat di Dixon Street. Kerana khusus untuk para pejalan kaki, maka anda boleh berlenggang di tempat ini tanpa perlu bimbang ada kenderaan yang berlalu-lalang.


Bagi yang ingin bercuti di Australia, saya sarankan pergi bercuti bersama keluarga anda di Sydney yang mempunyai pelbagai tempat menarik dan daya tarikan tersendiri.

No comments

Powered by Blogger.