5 Perkara Yang Harus Anda Elakkan Selepas Makan

KEBANYAKAN orang hidup dalam rutin serba cepat sehari-hari. Seperti aktiviti yang biasa dilakukan setiap pagi sebelum berangkat kerja. Biasanya orang cenderung melakukan kegiatan sarapan dan mandi selepas kerana takut terlambat ke pejabat.

5 Perkara Yang Harus Anda Elakkan Selepas Makan

Mungkin anda tak sedar jika hal-hal tersebut justeru berbahaya untuk kesihatan tubuh dan seharusnya tidak dilakukan.

Berikut adalah beberapa perkara yang harus anda elakkan selepas makan:

5 Perkara Yang Harus Anda Elakkan Selepas Makan

1. Mandi

Ketika mandi, suhu badan boleh meningkat. Peredaran darah sedikit lebih naik dibanding biasanya. Hal ini boleh mengganggu proses pencernaan dan metabolisme tubuh. Maka, masa terbaik untuk mandi adalah menunggu 30 minit selepas makan.

2. Minum Teh

Bagi sebahagian orang, secangkir teh hangat yang diminum selepas makan merupakan kebiasaan setiap hari. Tapi, sebuah kajian menunjukkan bahawa hal ini berbahaya dan mengganggu asimilasi besi dan mineral yang memainkan peranan penting pada tubuh. Oleh kerana itu, anak-anak, wanita hamil dan orang yang mengalami kekurangan zat besi sebaiknya mengelakkan minum teh selepas makan.

3. Tidur

Mitos tentang makan sebelum tidur boleh menyebabkan kelebihan berat badan memang sudah lama kedengaran. Namun, faktanya tidur selepas makan justru akan menyebabkan ketidakselesaan, seperti tidak boleh tidur kerana rasa mulas dan bersendawa. Selain itu, sering tidur selepas makan tengah hari atau malam juga dapat meningkatkan risiko penyakit strok. Para ahli mengatakan bahawa lebih baik tidur tidak kurang dari 2 jam selepas makan.

4. Sukan

Tak peduli seberapa nikmatnya menu makanan di atas meja makan, sebaiknya tak dimakan sebelum anda bersenam. Kerana beban perut yang penuh boleh menyebabkan ketidakselesaan, seperti kesukaran dan mula. Malah yang lebih serius boleh berlaku risiko trauma dan kekejangan. Maka, mulakan bersenam sekurang-kurangnya 2 jam selepas makan.

5. Merokok

Bagi anda yang perokok, mungkin tak enak jika tak merokok selepas makan. Padahal justeru perkara ini sangat berbahaya bagi tubuh. Bahan nikotin yang terdapat dalam rokok akan diserap dua kali ganda oleh tubuh, sehingga dapat memberikan kesan berbahaya. Selain itu, tembakau juga boleh menghalang penyerapan vitamin dan mineral, termasuk kalsium, vitamin C dan D. Tentu saja hal yang harus dilakukan adalah berhenti merokok. Namun, bila ternyata sukar, sekurang-kurangnya menunggu 20 minit selepas makan.

Semoga bermanfaat!

No comments

Powered by Blogger.