Inilah 5 Jenis Bakteria Yang Hidup di Smartphone Anda


Tahukah anda ada jenis bakteria yang boleh hidup di smartphone kita tanpa disedari? Kebanyakan dari kita pasti sering menggunakan telefon pintar di tempat yang tidak semestinya, contohnya tandas. Sedangkan tandas dan beberapa tempat umum yang tak terjaga kebersihannya boleh jadi 'kediaman' kegemaran berkumpulnya segala jenis bakteria.

Kali ini, seorang saintis bernama Dr. Susan Whittier, memperlihatkan bakteria apa saja yang hidup di peranti elektronik seperti smartphone.

Wanita yang bekerja sebagai Pengarah bahagian Mikrobiologi di Columbia University Medical Center tersebut memeriksa apa saja jenis bakteria dengan mengumpul 38 unit smartphone dari orang yang berbeza. Hasilnya cukup mengejutkan.

Dikeluarkan oleh Business Insider, dari 38 telefon pintar yang diuji, 31,50 peratus di antaranya mempunyai 20 hingga 50 koloni bakteria.

Sementara yang paling sedikit (10.5 peratus) hanya memenangi kurang dari 10 tanah jajahan. Dari semua telefon pintar tersebut, ada lima jenis bakteria yang dinilai sangat berisiko bagi kesihatan.

"34 di antaranya tercemar bakteria Bacillus dari persekitaran. Selain itu, bakteria kotor seperti E. Coli dan Klebsiella Pneumoniae juga berkumpul di telefon pintar ini, "kata Dr.Whittier.

Sekadar maklumat, bakteria Bacillus adalah jenis bakteria yang biasanya ditemui di dalam daging yang membusuk, sedangkan E.Coli merupakan bakteria berbahaya yang boleh membuat tubuh dehidrasi.

Sementara Klebsiella Pneumoniae adalah bakteria yang boleh menyebabkan aktiviti paru-paru lemah dan berisiko mempunyai penyakit Pneumonia.

Selain ketiga bakteria tersebut, Dr. Whittier juga mendedahkan bahawa tiga daripada 38 smartphone yang diuji mempunyai parasit patogenik.

"Ada dua jenis patogen, MRSA dan MSSA. Meski begitu jenis bakteria ini tidak membahayakan manusia, mereka biasanya cuma menyebabkan jangkitan minor pada kulit seperti jerawat, "katanya menjelaskan.

Tersebarnya bakteria nakal ke peringkat smartphone, menurut Dr. Whittier, adalah akibat dari penggunaan telefon pintar di mana-mana tempat. "Kebanyakan daripada pengguna telefon pintar ini mengaku mereka sering menghabiskan masa di tandas. Di situ terjadi perpindahan bakteria melalui tangan di saat pengguna tidak membersihkan tangan ketika hendak menggunakan telefon pintar.

Disebutkan, sebuah telefon pintar yang paling kotor akan mempunyai lebih daripada 15,000 bakterienterobacteria di tiap satu selaan kapas. Sementara untuk sebuah telefon pintar dinilai tidak terlalu kotor, 7 daripada 30 telefon pintar boleh mempunyai hingga 1000 bakteria enterobacteriaper satu kali kesat.

Maka dari itu, Dr Whittiers menyarankan, telefon pintar sebenarnya memerlukan penjagaan kebersihan. Sekurang-kurangnya, bersihkan peranti tersebut dengan mengelap setiap sisi dan paparan menggunakan kain bersih serta cecair sanitizer.

Semoga bermanfaat!

No comments

Powered by Blogger.