Apa Perbezaan Hijab, Jilbab, Khimar, dan Kerudung?


HIJAB berasal dari kata hajabah yang ertinya menutupi. Jadi, Hijab merupakan sesuatu yang digunakan untuk menutup sesuatu. Secara bahasa, Hijab boleh diertikan sebagai penghalang. Kata hijab seringkali merujuk pada tudung yang digunakan muslimah. Namun, jika dilihat dari segi keilmuan Islam atau sisi syari'at, Hijab itu merujuk pada tata cara berpakaian yang pantas sesuai tuntunan Islam.

Sedangkan Jilbab adalah busana muslim terusan panjang yang menutupi seluruh badan kecuali tangan, kaki dan wajah yang biasa digunakan oleh wanita muslimah. Pemakaian tudung dilakukan untuk memenuhi tuntunan syari'at tentang hijab seperti yang diperintahkan dalam Al-Quran.

Jadi, tidak semua hijab adalah jilbab. Tapi, semua jilbab adalah hijab. Kenapa? Kerana hijab lebih merujuk pada suatu sekatan atau penutup aurat yang sifatnya umum. Sedangkan, tudung mempunyai arti yang khusus iaitu pakaian atau kain lebar dan longgar serta tidak telus yang cukup untuk menutup seluruh tubuh sehingga terhijab dengan sempurna sesuai tuntunan syari'at Islam.

Sementara Khimar merupakan penutup kepala atau pakaian yang digunakan untuk menutupi tubuh bahagian atas mulai dari kepala, leher hingga dada dan menutup bahagian punggung juga. Khimar sering digandingkan atau diertikan sama dengan kerudung. Padahal keduanya mempunyai perbezaan.

Khimar dan tudung memang sama-sama merujuk pada sesuatu yang digunakan untuk menutup bahagian atas tubuh (kepala). bezanya:

Khimar berupa kain panjang atau lebar yang dapat dijulurkan dari kepala hingga dada, menutup bahagian atas kepala dengan sempurna, sehingga tidak memperlihatkan bentuk tubuh bahagian leher ataupun dada baik dari sisi depan maupun belakang. Sedangkan kerudung hanya sebatas penutup kepala saja. Sehingga bahagian leher dan dada boleh saja tidak tertutup dengan sempurna.

Walaupun perkembangan fesyen muslimah saat ini berkembang pesat, kita tetap harus berpegang pada aturan syari'at Islam dalam berpakaian. Jangan menampakkan perhiasan atau berlebih-lebihan baik dari segi model busana ataupun make-up. Kerana ketentuan berpakaian sudah diatur dengan sempurna dalam ajaran Islam. Itu semua dibuat untuk mengesahkan identiti kita juga untuk menjaga kehormatan kita sebagai muslimah.

Semoga bermanfaat!

1 comment:

  1. Nice sharing.. Akak singgah sini ye man.. Nak follow tp button follow x jumpe pulak.. follow G+ je la jwbnye.. hehe

    ReplyDelete

Powered by Blogger.