6 Tips Penting Sebelum Anda Travelling


Hooray! Cuti akhir tahun semakin dekat, sudahkah anda mempunyai sebarang rancangan untuk traveling? Persiapan sebelum traveling sangat penting dilakukan agar anda mendapat keselesaan dan kesenangan ketika bercuti nanti. Tetapi bagaimana caranya?

Persiapan matang juga membantu anda terhindar dari hal-hal yang boleh mengganggu dan merosakkan suasana percutian.

Berikut ini adalah 6 tips penting yang perlu anda perhatikan sebelum traveling:

1. Tentukan Matlamat Anda

Perkara pertama yang sangat penting tentu saja menentukan destinasi percutian. Selain kota tujuan, ada baiknya anda sudah mempunyai destinasi pelancongan yang akan dilawati supaya apabila tiba di destinasi, anda tidak bingung lagi dan tahu apa yang harus dilakukan.

2. Sediakan Tiket Perjalanan

Apabila matlamat sudah ditangani, langkah selanjutnya adalah segera miliki tiket perjalanan. Jika ingin naik kereta, anda boleh pesan tiket kereta dalam talian melalui telefon pintar atau komputer anda. Begitu juga dengan tiket pesawat yang kini boleh didapati dengan mudah dan cepat iaitu melalui online saja.

Makin cepat anda mesej maka makin banyak peluang anda dapat kerusi dan juga kemungkinan mendapatkan harga lebih murah pun boleh berlaku.

3. Tentukan Penginapan

Setelah tiket kereta dalam talian atau pesawat sudah ditempah, selanjutnya pastikan anda telah menentukan di mana anda bakal menginap. Sebaiknya pilih lokasi malam yang strategik untuk memudahkan pergerakan anda semasa di destinasi.

4. Pilih Busana Yang Sesuai

Untuk memudahkan anda ketika traveling, pastikan memilih busana yang sesuai dengan tujuan traveling anda.

Tidak hanya busana yang perlu disiapkan, sandal atau kasut yang selesa pun perlu anda perhatikan. Jika ada sandal yang terindikasi akan rosak, sebaiknya tinggalkan biar tak jadi masalah semasa traveling.

5. Action Camera / Sport Camera

Buat anda yang jadikan jalan-jalan atau traveling sebagai hobi, action camera menjadi alat kedua selepas telefon pintar yang perlu untuk dimiliki. Kerana ada beberapa detik-detik yang hanya boleh ditangkap dan dilakukan dengan action camera.

6. Awasi Kesihatan

Setelah segala tiket dan kelengkapan traveling disiapkan, selanjutnya penting sekali untuk menjaga kesihatan. Jangan sampai di saat traveling anda mudah keletihan atau malah sakit kerana sebelum bertolak dalam keadaan tidak fit.

Sekurang-kurangnya cukup rehat sebelum hari berlepas dan persiapkan juga vitamin untuk mengekalkan kecergasan tubuh sepanjang hari anda travelling.

Itu saja 6 tips penting yang perlu dilakukan sebelum anda traveling. Semoga bermanfaat!

No comments

Powered by Blogger.