6 Tips Menyimpan Duit Dengan Mudah

                   Image result for tips menyimpan duit

Kadang kala perkara yang paling sukar sewaktu menyimpan duit adalah ketika kita hendak baru sahaja bermula. Ia menjadi sukar untuk memikirkan cara mudah untuk menjimatkan duit dan bagaimana untuk menggunakan simpanan untuk mencapai matlamat kewangan korang.

Disini saya akan kongsikan 6 tips menyimpan duit dengan cara mudah:

1. Merekodkan perbelanjaan anda

Langkah pertama dalam menyimpan duit adalah dengan mengetahui berapa banyak yang anda belanjakan duit pada setiap bulan. Ini bermakna setiap kali anda beli surat khabar dan setiap makanan korang berbelanja perlu disimpan untuk satu bulan. Sebaik sahaja korang dapat data semua sekali, susun mengikut nombor atau mengikut kategori sebagai contohnya,  gas, barangan runcit, hutang kereta dan sebagainya bagi mendapatkan jumlah anggaran tetap pada setiap bulan.

2. Membuat bajet dengan bijaksana

Sekarang pastikan korang mempunyai perancangan yang baik semasa korang sedang berbelanja dalam sebulan, korang boleh membina satu belanjawan untuk merancang perbelanjaan. Had terlebih belanja dan memastikan bahawa korang meletakkan wang jauh dalam dana simpanan kecemasan. Ingat ia meliputi perbelanjaan yang berlaku dengan kerap, tetapi tidak setiap bulan, seperti penyelenggaraan dan pemeriksaan kereta.

3. Merancang untuk menyimpan wang

Dengan mengambil kira perbelanjaan bulanan dan pendapatan korang, cuba buat satu carta kategori simpanan dalam bentuk anggaran korang dan cuba untuk membuatnya sekurang kurangnya 10-15 peratus daripada pendapatan bersih korang. Jika perbelanjaan korang tidak cukup untuk membuat koranng menyimpan dengan banyak, ini mungkin masa untuk mengurangkan perbelanjaan korang. Mencari bukan keperluan yang korang boleh berbelanja kurang sebagai contoh, hiburan dan makan di luar, sebelum berfikir tentang menyimpan wang pada keperluan seperti kenderaan atau rumah korang.

4. Tentukan keutamaan anda

Setiap orang mempunyai keutamaan mereka sendiri apabila ia mula menyimpan duit, jadi ia memang masuk akal untuk korang membuat keputusan dan matlamat simpanan yang paling penting kepada korang. Sebahagian daripada proses ini  akan memutuskan berapa lama korang boleh tunggu untuk menabung bagi mencapai matlamat dan berapa banyak yang korang mahu untuk menyimpan setiap bulan untuk membantu korang capai target itu. Apa yang korang lakukan ini adalah untuk capai semua matlamat anda, menentukan mereka mengikut keutamaan dan menetapkan duit dengan sewajarnya dalam bajet bulanan korang. Ingatlah bahawa menetapkan keutamaan bermaksud membuat pilihan.

 5. Membuat menyimpan wang lebih mudah dengan pemindahan automatik

Pemindahan automatik ke akaun simpanan korang boleh membuatkan menyimpan duit dengan lebih mudah. Menggerakkan duit korang dari akaun semasa akan membantu korang menjadi kurang cenderung untuk menghabiskan duit yang korang mahu gunakan untuk simpanan. Terdapat banyak pilihan untuk menyediakan pemindahan. Korang boleh pilih berapa kerap korang mahu untuk memindahkan duit dan akaun yang anda hendak gunakan untuk pemindahan. Korang juga boleh memecahkan duit yang berada di dalam bank korang sama ada korang buat satu akaun khas untuk simpanan atau membuat potongan khas terus ke program simpanan yang bank sediakan daripada gaji korang yang masuk tiap-tiap bulan.

6. Selalu memantau simpanan anda

Ingat selalu semak kenaikan simpanan korang setiap bulan. Bukan sahaja ini dapat membantu korang malah dapat membantu korang supaya sentiasa berpegang kepada pelan simpanan peribadi yang korang buat. Selain itu juga ia dapat membantu korang dalam mengenal pasti dan menyelesaikan masalah dengan cepat. Dengan cara ini mudah untuk menjimatkan wang.

Selamat mencuba!

No comments

Powered by Blogger.