Inilah Keutamaan Solat Subuh Yang Jarang Anda Tahu


Solat Subuh merupakan ibadah harian yang wajib dilaksanakan bagi setiap muslim sebagai tanda mengabdikan diri kepada Allah swt. Masa ini adalah masa yang tepat untuk mendapatkan rahmat dan redha dari Allah SWT. Ada banyak keutamaan dan manfaat yang boleh diperoleh dari aktiviti ibadah ini.

Namun tidak dinafikan bahawa solat subuh menjadi salah satu solat sangat sukar untuk dijalankan oleh sebahagian orang mukmin. Kenapa hal seperti ini boleh terjadi? Anda sendiri ada jawapannya.

Tidak hanya pahala, ada banyak keutamaan yang dijanjikan Allah bagi mereka yang rutin sembahyang subuh. Lima keutamaan ini akan membuat kita berfikir semula ketika akan meninggalkan solat wajib sebelum terbit matahari ini. Apa saja? Berikut ulasannya.

Allah SWT menjanjikan banyak pahala kepada mereka yang dengan sabar menjalankan salah satu perintah-Nya, yakni solat subuh. Hal ini dapat dilihat dalam kalam-Nya, Surat Al-Kahfi: 28 yang ertinya adalah sebagai berikut:

Allah SWT berfirman, '' Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keridhaan-Nya; dan janganlah kedua matamu berpaling dari mereka (kerana) mengharapkan perhiasan kehidupan dunia; dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati batas. '' (QS Al-Kahfi [18]: 28).

Nabi Muhammad SAW dalam banyak sabdanya juga mendedahkan keutamaan solat subuh. Diantara beberapa sabda yang diungkapkan Nabi SAW adalah antara berikut:

1. Syurga Yang Dijanjikan

Tidak boleh dinafikan bahawa banyak kaum mukmin lalai dalam mendirikan ibadah solat subuh. Pilihan untuk meneruskan tidur memang terasa lebih nikmat. Padahal ada kenikmatan sejati yang akan kita dapatkan jika memelihara diri solat Subuh. Ini kerana Allah menjanjikan syurga kepada mereka yang selalu menjaga solat wajib dua rakaat ini.

Diriwayatkan dari Abu Musa al-Asy'ari ra ia berkata Rasulullah SAW bersabda: '' Barang siapa yang solat dua waktu yang dingin maka akan masuk syurga. '' (HR Al Bukhari). Dua waktu yang dingin itu adalah solat Subuh dan solat Asar.

Allah SWT juga menjelaskan dalam kalamnya dalam surat Al Isra '78 yang ertinya: "Dirikanlah solat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan (dirikanlah pula solat) Subuh. Sesungguhnya solat subuh itu disaksikan (oleh malaikat). "(Qs. Al-Isra ': 78).

Ingatlah bahawa kenikmatan syurga tiada bandingnya jika dibandingkan dengan selesa dan hangatnya selimut yang membuat kita lupa menjalankan ibadah pagi yang wajib ini.

2. Dapat Melihat Allah

Dapat melihat Allah? Mungkinkah manusia dapat melihat zat yang maha agung ini. Tentu saja boleh, namun tidak saat manusia menjalani kehidupan di dunia. Namun, nanti saat berada di syurga, maka Allah akan memperlihatkan Dirinya di hadapan hamba-hamba yang dikehendaki. Termasuk di hadapan hamba-Nya yang selalu menjaga solat subuhnya.

Hal ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan Bukhari dan Muslim dari Jarir bin Abdullah ra bermaksud: '' Kami sedang duduk bersama Rasulullah SAW, ketika melihat bulan purnama. Beliau berkata, '' Sungguh, kalian akan melihat Rabb kalian sebagaimana kalian melihat bulan yang tidak terhalang dalam melihatnya. Apabila kalian mampu, janganlah kalian menyerah dalam melakukan solat sebelum terbit matahari dan solat sebelum terbenam matahari. Maka lakukanlah. '' (HR Al Bukhari dan Muslim).

3. Berada di Bawah Lindungan Allah SWT

Selain dua keutamaan tersebut, Rasulullah juga menjelaskan bahawa melaksanakan solat subuh akan membuat diri dilindungi oleh Allah selama seharian penuh. Hadis ini diriwayatkan dari Jundab bin Sufyan, di mana Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

'' Barang siapa yang menunaikan solat Subuh, maka ia berada dalam jaminan Allah. Maka jangan cuba-cuba membuat Allah membuktikan janji-Nya. Barang siapa yang membunuh orang yang menunaikan solat Subuh, Allah akan menuntutnya, sehingga Ia akan membenamkan mukanya ke dalam neraka. "(HR Muslim, At-Tirmizi dan Ibnu Majah)

4. Diampuni Dosa

Allah SWT menjanjikan pengampunan bagi mereka yang menjalankan solat subuh. Kemurahan Allah SWT yang selalu mengampuni hamba-hamba-Nya yang memohon keampunan ketika pagi akan mulai menyingsing.

Rasul SAW bersabda "Siapa saja tetap duduk di masjid setelah melaksanakan dua rakaat solat subuh hingga ia melaksanakan solat dhuha, dan ia tidak berucap kecuali yang baik, maka dosa-dosanya akan diampuni Allah SWT., Walaupun dosanya itu lebih banyak daripada buih di lautan" (Hadis riwayat Abu Daud).

Waallahualam...

No comments

Powered by Blogger.