Gejala Malaria, Penyebab, Pencegahan dan Pengubatan Penyakit Malaria


Malaria adalah penyakit berjangkit akibat jangkitan parasit plasmodium yang disebarkan melalui gigitan nyamuk malaria yang bernama Anopheles. Nyamuk Anopheles penyebab penyakit malaria ini banyak terdapat pada daerah dengan iklim sedang khususnya di benua Afrika dan India. Termasuk juga di Indonesia.

Parasit plasmodium yang disebarkan nyamuk ini menyerang sel darah merah. Sampai saat ini ada empat jenis plasmodium yang mampu menjangkiti manusia iaitu plasmodium vivax, plasmodium malariae, Plasmodium ovale dan Plasmodium falciparum. Plasmodium falciparum merupakan yang paling berbahaya dan boleh mengancam nyawa.

Setiap tahun, kira-kira 1.2 juta orang di seluruh dunia meninggal dunia kerana penyakit malaria. Demikian menurut data terbaru yang dimuatkan dalam jurnal kesihatan Inggeris, The Lancet. Angka yang dilaporkan oleh itu jauh lebih tinggi daripada anggaran WHO tahun 2010 yakni 655.000.

Banyak yang mengira penyakit malaria sama dengan demam berdarah kerana mempunyai gejala yang mirip dan sama-sama disebarkan oleh nyamuk. Namun perlu diketahui bahawa kedua-duanya berbeza. Malaria disebabkan oleh nyamuk Anopheles yang membawa parasit plasmodium, sementara demam berdarah disebabkan oleh nyamuk Aedes Aegypti yang membawa virus Dengue.

Gejala Penyakit Malaria

Gejala malaria serupa dengan gejala selesema biasa. Pesakit mengalami demam, menggigil, sakit otot sendi dan sakit kepala. Pesakit mengalami mual, muntah, batuk dan cirit-birit. Gejala khas malaria adalah adanya kitaran menggigil, demam dan berpeluh yang berlaku berulang semula. Pengulangan boleh berlangsung setiap hari, dua hari sekali atau tiga hari sekali terggantung jenis malaria yang menjangkiti. Gejala lain warna kuning pada kulit akibat kerosakan sel darah merah dan sel hati.

Jangkitan awal malaria umumnya mempunyai tanda dan gejala sebagai berikut:

-Menggigil Demam tinggi
-Berkeringat secara berlebihan seiring penurunan suhu tubuh
-Mengalami ketidakselesaan dan kegelisahan (kelesuan)

Tanda dan gejala lain antara lain:

-Sakit kepala
-Mual
-Muntah

Dalam beberapa kes, parasit penyebab malaria boleh bertahan dalam tubuh manusia selama beberapa bulan. Sementara itu, jangkitan akibat parasit P. falciparum biasanya lebih serius dan lebih mengancam nyawa. Sehingga ketika merasakan gejala tersebut, penangan doktor lebih awal sangat disyorkan.

Proses Penularan Penyakit Malaria

Penularan parasit plasmodium kepada manusia adalah melalui nyamuk Anopheles betina. Apabila nyamuk menggigit seseorang yang dijangkiti malaria, nyamuk tersebut menghisap parasit yang disebut gametocytes. Parasit tersebut menyelesaikan kitaran pertumbuhan di dalam tubuh nyamuk dan kemudian merebak ke kelenjar ludah nyamuk. Pada saat menggigit anda, nyamuk ini menyuntikan parasit ke aliran darah anda. Menuju hati kemudian menggandakan diri.

Bentuk penularan lain yang boleh terjadi dapat berupa penularan daripada wanita hamil kepada janin. Malaria juga boleh berjangkit melalui pemindahan darah.

Faktor Risiko Terkena Malaria

Mereka yang mempunyai imuniti rendah terhadap malaria mempunyai risiko yang lebih besar. Hal ini berlawanan dengan mereka yang tinggal di kawasan endemik kerana telah mempunyai imuniti terhadap malaria.

Mereka yang berisiko mengalami malaria antara lain:

-Anak-anak dan bayi
-Pelancong yang datang dari wilayah tanpa malaria
-Wanita hamil dan janinnya

Pencegahan dan Cara Rawatan

Tidak ada vaksin yang berkesan untuk melawan malaria. Pada negara-negara endemik cara untuk mengatasinya adalah dengan menjauhkan nyamuk dari manusia dengan memakai ubat nyamuk atau jaring nyamuk.

Cara Pencegahan

Biasanya kerajaan melakukan foging (pengasapan) di tempat-tempat endemik malaria. Namun kita juga boleh melakukan pencegahan seperti berikut:

-Mengelakkan gigitan nyamuk dengan memakai baju tertutup
-Menggunakan krim anti nyamuk
-Memasang kelambu anti nyamuk
-Jika anda akan membuat perjalanan ke tempat di mana banyak nyamuk malaria mengancam, rujuk dulu dengan dokter
-Jangan lupa, jaga kesihatan diri dengan makan makanan berkhasiat dan sukan teratur untuk meningkatkan sistem imun dan mencegah serangan penyakit malaria!

Cara Rawatan

Ada tiga faktor yang perlu diperhatikan dalam rawatan malaria iaitu: jenis plasmodium yang menjangkiti, keadaan klinikal pesakit (usia dan kehamilan) dan jenis ubat yang sesuai untuk plasmodium penginfeksi. Jenis ubat bergantung dari kawasan geografi tempat plasmodium tersebut hidup. Hal tersebut disebabkan adanya plasmodium yang sudah kebal terhadap beberapa ubat pada daerah daerah tertentu.

No comments

Powered by Blogger.