Cara Mengoptimalkan SEO Dengan Media Sosial

TIDAK boleh dinafikan lagi peranan media sosial sangat penting untuk SEO terutama ingin menambah jumlah pengunjung dan tingkatkan kedudukan blog kita di enjin carian (search keyword). Disini saya ulas lebih lanjut.

            

Pada postingan kali ini saya ingin share betapa pentingnya media sosial buat tingkatkan ranking blog kita di enjin carian terutamanya Google.

Cara Mengoptimumkan SEO Dengan Media Sosial

Pada saat ini Facebook dan Twitter mungkin jugak banyak yang gunakan kedua-dua laman media sosial itu untuk mengoptimumkan SEO. Tapi sekarang berbeza hampir semua webmaster dan blogger berlumba-lumba jadikan media sosial buat promosi laman blog mereka.

Begitu juga dengan enjin carian sehebat Google iaitu Bing, sekarang mereka menaruh perhatian lebih besar kepada media sosial dari pada sebelumnya. Sekadar info saja saya ingin kongsikan kalau Google itu menyambung sama Google plus jadi setiap postingan yang kita share di G + bakal cepat akan di index pada Google.

Menurut survey yang saya baca dari laman web di luar sana, Facebook share ada di urutan pertama yang paling berpengaruh dalam ranking di Google dan yang kedua jumlah backlink dan yang ketiga jumlah Tweets. Boleh dibayangkan betapa kepentingan media sosial buat blog kita.

Yang harus anda ingat disini, bukan jumlah follower yang boleh tentukan peningkatan ranking tapi jumlah share link posting dari pengunjung ke media sosial. Media sosial merupakan laman web yang paling banyak dikunjungi orang ramai.

Tapi sekarang masalahnya dua laman media sosial yang paling top iaitu Facebook dan Twitter tidak boleh di crawl 100% sama dengan Google kerana kebanyakan akaun Facebook itu private dan buat Twitter memang kerana kesepakatan di antara mereka buat sharing maklumat sudah berakhir. Tapi tetap Facebook dan Twitter jadi keutamaan utama bagi Google kerana jumlah penggunanya yang banyak sekali.

Cara yang paling bagus untuk saat ini kita maksimalkan Google plus yang dia punya pula Google sendiri, tetapi muncul masalah lagi kerana pengguna Google plus tidak sebanyak FB atau Twitter. Jangan fikirkan jumlah pengguna, lambat laun ke depannya pasti akan bertambah. Peranan media sosial kedepannya bakal gantikan dengan backlink.

Walaupun media sosial bukanlah faktor utama penentu blog saya bakal ada di laman depan Google, tapi dari media sosial saya boleh dapat pengunjung, yang bakal bawa blog ada di kedudukan teratas. Postingan yang berkualiti bakal di share pulak oleh para pengunjung blog  ke media sosial.

Selamat berjaya!

No comments

Powered by Blogger.