Amalan Untuk Melepasi Jambatan Shiratul Mustaqim Dengan Mudah


Kehidupan di dunia ini hanya sementara sahaja. Sedangkan hidup yang kekal akan terjadi ketika kita berada di akhirat kelak, tepatnya setelah hari kiamat. Di tempat inilah ada fasa-fasa yang harus terlebih dahulu dilalui manusia salah satunya iaitu melepasi jambatan shiratul mustaqim.

Jambatan ini terbentang di atas neraka dan di hujungnya menuju syurga dan digambarkan seperti satu helai rambut yang dibelah tujuh. Ada manusia yang boleh dengan cepat melaluinya dan masuk ke dalam syurga. Akan tetapi ada pula yang lambat dan akhirnya terjatuh ke dalam neraka.

Semua itu bergantung pada amalan yang dilakukan oleh manusia tersebut selama hidup di dunia. Oleh kerana itu, kita harus mempersiapkan diri dan bekal untuk melepasi fasa menentukan ini. Lantas bekal apa yang harus kita miliki agar mudah melalui jambatan ini?

1. Berjalan ke Masjid dalam Kegelapan untuk Melaksanakan Solat

Bekal pertama untuk memudahkan jalan melepasi jambatan shiratul mustaqim adalah dengan melaksanakan keinginan dari Allah SWT. Keinginan tersebut iaitu mendirikan solat 5 waktu, solat menjadi ibadah utama yang dapat mencegah manusia untuk melakukan perbuatan keji dan mungkar.

Ketika melepasi jambatan ini, kita harus mengimbangi amal perbuatan selama hidup di dunia. Lebih-lebih lagi bagi seorang muslim tetap melangkahkan kaki di tengah kegelapan untuk menegakkan perintah Allah ini. Bahkan mereka akan mendapat cahaya yang prima di akhirat kelak untuk membantu memudahkan langkahnya melewati jambatan tersebut.

Sesuai dengan sabda Rasulullah SAW:

Berilah berita gembira kepada beberapa orang yang jalan menuju masjid-masjid dalam kegelapan dengan sinar yang prima pada hari kiamat. "(HR. Ibnu Majah 773)

Lalu dalam kisah yang lain, dijelaskan kalau Rasulullah SAW kerapkali masa jalan menuju masjid berdoa dengan doa di bawah ini, "Ya Allah, jadikanlah cahaya dalam hatiku, dalam penglihatanku, dalam pendengaranku, disamping kananku, di samping kiriku, disamping atasku, disamping bawahku, didepanku , dibelakangku serta jadikanlah saya bersinar. "(HR. Bukhari. 5841)

2. Bertaubat

Bekalan kedua yang harus dilakukan oleh manusia agar dimudahkan untuk melepasi jembatan shiratul mustaqim adalah dengan bertaubat. Tentu saja taubat yang dilaksanakan tersebut harus taubat nasuha. Yakni taubat yang sungguh-sungguh, penuh ketulusan dari hati untuk kembali ke jalan Allah SWT.

Dengan melaksanakan taubatan nasuha ini akan membuat seorang mukmin memperoleh kesempurnaan sinar yang akan mengakibatkan dirinya berjaya menyeberangi jambatan shiratul mustaqim yang mendebarkan tersebut. Allah Ta'ala berfirman:

"Hai, beberapa orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubatan Nasuhan (taubat yang semurni-murninya), semoga Tuhan anda bakal menafikan beberapa keadaan tidak serta memasukkan anda dalam Syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, pada hari ketika Allah tidak mengejekkan Nabi serta beberapa orang yang beriman selari dengan dia; tengah sinar mereka memancar di hadapan dan di samping kanan mereka, sambil mereka menyampaikan: "Ya Tuhan kami, sempurnakanlah bagi kami, serta ampunilah kami. Sebenarnya Engkau Maha Kuasa atas semua suatu hal ". (At-Tahrim: 8)

3. Membuat Perlindungan untuk Sesama Muslim dari Kejahatan Orang Munafik

Amalan selanjutnya yang ternyata juga menjadi salah satu bekal agar mempermudah langkah kaum muslim melepasi jambatan shiratul mustaqim adalah dengan membuat perlindungan untuk sesama muslim dari kejahatan orang munafik.

Perlindungan tersebut boleh dilakukan apabila saudara muslim kita terkena fitnah yang sama sekali tidak ia lakukan. Pembelaan dan penentangan terhadap tuduhan dari kaum munafik ini boleh menjadi salah satu cara melindungi diri dari seksaan neraka jahanam di akhirat kelak. Rasulullah SAW bersabda:

"Siapa saja membuat perlindungan seseorang Mukmin dari kejahatan orang Munafik, Allah bakal mengutus malaikat membuat perlindungan daging orang itu pada hari kiamat dari neraka jahanam. Siapa saja menuduh seseorang Muslim dengan maksud menginginkan mencemarkannya, jadi Allah bakal menahannya di atas jambatan neraka jahanam sampai orang itu dijadikan bersih dari dosa pengucapan buruknya ". (HR. Abu Dawud 4239)

4. Ikhlas Bersedekah

Selanjutnya adalah sifat ikhlas ketika bersedekah. Dengan melakukan ini, selain akan mendapatkan pahala dari Allah SWT nantinya kita juga akan dimudahkan untuk melepasi jambatan shiratul mustaqim. Oleh sebab itu, janganlah mengharap pujian daripada sesama manusia ketika melakukan sedekah kepada orang lain. Berharaplah hanya kepada Allah SWT.

Rasulullah SAW bersabda kalau, "barangsiapa berbuat kebaikan dengan bersedekah jadi dia dibenarkan melalui ash shirat dengan memperoleh panduan"

Semoga kita sama-sama mendapat kebaikan untuk melepasi jambatan shiratul mustaqim ini. Aminn...

No comments

Powered by Blogger.