Perkara Asas Anda Perlu Tahu Apa Itu Bitcoin Sebenarnya

                                 

1. Apa Itu Bitcoin?

Bitcoin adalah satu bentuk mata wang tanpa kertas dan duit syiling, ia adalah mata wang digital.

Dalam era internet dan pendigitalan, kami telah beralih dari telefon ke panggilan VoIP, muka-ke-muka mesyuarat kepada persidangan video, faks kepada e-mel, televisyen kabel IP TV, dan senarai seterusnya.

2. Siapa Yang Mencipta Idea Bitcoins?

Konsep Bitcoins telah diciptakan oleh Satoshi Nakamoto, seorang yang tidak mahu dikenali didunia nyata. Beliau dikatakan dari Jepun tetapi ID email beliau adalah dari Jerman, ditambah perisian Bitcoin yang tidak terdapat di Jepun. Beliau menciptakan sistem dan perisian Bitcoin (yang digunakan untuk menjalankan sistem) pada 2009 tetapi hilang pada tahun 2010.

Sistem developer lain berhenti mendengar berita daripada beliau pada tahun 2010, dan banyak spekulasi muncul mengenai identiti sebenar beliau.  Ada juga yang beri pendapat bahawa nama beliau hanya campuran nama syarikat popular Jepun - SAmsung TOSHIba NAKAmichi MOTOrola. Tetapi apa yang dia dicipta adalah fantasi setiap orang  berteknologi di dunia.

3. Apa Yang Istimewa Tentang Sistem Bitcoin?

Bitcoin adalah satu sistem yang membolehkan anda untuk melakukan urus niaga mata wang tanpa identiti dan tiada siapa yang tahu tentang identiti pembayaran atau segala maklumat lain yang berkaitan dengan pembayaran, termasuk yang menghantarnya, yang menerimanya, dan lain-lain.

Satoshi melakukannya dengan membuat sistem - rangkaian peer-to-peer - Tidak dikawal oleh sebarang pihak berkuasa atau bank tetapi dikendalikan oleh penyumbang rangkaian dan peminat kebebasan, yang menyumbangkan masa dan tenaga untuk inovasi ini. Pada dasarnya, orang boleh melakukan transaksi wang dan tiada pihak berkuasa atau organisasi akan mengetahui mengenainya.

Satoshi Nakamoto begitu berbakat sehingga dia juga dapat menyelesaikan masalah perbelanjaan wang berganda digital dalam sistemnya.

4. Apakah Perbelanjaan Berganda?

Kita boleh membuat banyak salinan data digital, contohnya orang menyalin perisian dan menjualnya sebagai salinan palsu atau salinan cetak rompak. Kami mungkin menghadapi masalah yang sama dengan mata wang digital - seseorang boleh menyalin mata wang digital (cuba andaikan RM10) dan sesiapa menyalin dan menggunakannya sebanyak mana yang dia suka (seberapa banyak nota RM10).

Satoshi menyelesaikan masalah ini dengan menunjukkan semua urus niaga dalam senarai awam. Setiap kali transaksi baru dibuat, kesahihannya diperiksa dengan mengesahkan daripada senarai yang mata wang digital tidak digunakan sebelum ini. Dengan cara ini, tidak ada yang boleh menyalin mata wang dan menggunakannya untuk lebih daripada satu masa. Ia adalah idea yang mudah tetapi berkesan untuk menghentikan perbelanjaan Bitcoin berganda yang sama.

5. Bagaimanakah Senarai Awam Dibuat Tandapa Identiti Secara "Anonymous"?

Penyenaraian awam hanya menunjukkan ID transaksi dan jumlah mata wang yang dipindahkan. Anda akan menjadi tanpa identiti (anonymous) didalam sistem kerana anda tidak perlu memberikan apa-apa butir-butir peribadi anda seperti nama, alamat, e-mel, nombor telefon, dan lain-lain. Sebagai perbandingan, apabila anda menggunakan gerbang pembayaran seperti Paypal anda perlu memberikan segala perkara butiran peribadi.

6. Jadi Bagaimana Hendak Gunakan Bitcoin?

Bitcoins disimpan di dalam dompet digital (wallet) yang anda boleh simpan dalam komputer anda, atau di laman web; yang akan menguruskan dan melindungi wallet anda untuk anda. Anda boleh mempunyai banyak wallet dan alamat Bitcoin (Bitcoin Address) (di mana anda menerima wang dari orang lain) sebagaimana yang anda suka.

Apa lagi, anda boleh menggunakan perisian Bitcoin menggunakan Tor untuk menghalang sesiapa daripada menjejaki alamat IP anda - dijamin tanpa dikesan!

7. Berapa Ramai Orang Yang Menggunakan Bitcoin?

Pada saat ini, 14 juta+ Bitcoins yang wujud, yang bernilai 5 bilion USD.

8. Bagaimana Saya Memperolehi Bitcoins?

Menggunakan dan mendapatkan Bitcoins adalah benar-benar mudah. Ada pelbagai cara untuk mendapatkan Bitcoins:

"Mining" Bitcoin?
Pertukaran mata wang (Bitcoin sebagai balasan Dollar atau Euro) melalui perkhidmatan pembekal Bitcoin seperti Bitx.com. Yang menyediakan perkhidmatan kepada orang lain dalam pulangan Bitcoins.

9. Apa itu "Mining" Bitcoin?

Mining adalah satu proses pengekstrakan mata wang Bitcoins. Mining Bitcoin adalah satu perniagaan - kebanyakan orang Mint Bitcoins untuk mendapatkan keuntungan. Bitcoins ini ditempa menggunakan perisian khas (dikenali sebagaiBitcoin Miner) yang cuba untuk mencari sebuah blok baru dalam rantaian rangkaian Bitcoin.

Setiap kali sebuah blok baru ditemui, penemunya akan diberi dengan 25 Bitcoin. Secara teknikal, komputer akan melakukan pengiraan hash yang panjang dan sukar untuk mencari sebuah blok baru.

10. Bagaimana Cara Belanja Bitcoin?

Membelanjakan Bitcoins adalah agak mudah. Anda boleh menghantar Bitcoins pada seseorang, membeli barangan, atau menderma kepada yayasan bukan untung yang menerimanya, seperti Wikileaks, P2P Foundation, Operasi Anonymous, Free Software Foundation, Archive.org.

Anda boleh menghantar Bitcoins pada sesiapa sahaja apabila anda tahu alamat Bitcoin (Bitcoin Address) mereka.

Untuk barang dagangan, anda boleh membeli produk dari peniaga yang menerima Bitcoins. Contoh - www.ked.ai.

Pengakhiran
Sistem Bitcoin semakin cepat diterima pakai. 1 BTC mempunyai bernilai RM100 setahun lalu kini bernilai RM1500+. Pakar keselamatan dan peminat kebebasan digital memuji sistem Bitcoin kerana menjadi salah-satu-jenis sistem yang membuka pintu kepada kemungkinan. Oleh kerana ciri-ciri yang tidak mahu namanya disiarkan dijamin, ia digunakan oleh orang-orang yang bimbang privasi mereka.

Oleh kerana tiada pihak berkuasa boleh mengesan urus niaga, ini juga membawa kepada penyalahgunaan sistem sebagai contoh, dalam kerja-kerja haram. Tetapi hanya kerana ia boleh digunakan untuk tujuan yang menyalahi undang-undang, tidak bermakna kita harus melakukannya. Artikel ini ditulis semata-mata dalam usaha untuk mewujudkan kesedaran kepada pembaca tentang teknologi ini.

Apa yang anda fikir tentang Bitcoins? Kongsi pendapat anda pada sistem dalam seksyen commens di bawah.

Sumber - mmmbits 

No comments

Powered by Blogger.