Kenalilah Penyanyi, Ayi Dizon Yang Viral Dengan Lagu Mira Filzah

                ayi dizon mira filzah

Ramai mengenalinya dengan nama samaran Ayi Dizon di Youtube. Ayi Dizon itu adalah nama yang diberikan oleh kawan-kawannya sewaktu dia masih di sekolah menengah. Nama sebenarnya ialah Muhammad Fadzril Asyraf bin Inche Mohamed Sobri dan berusia 23 tahun.

Dia dilahirkan di Ipoh, Perak tetapi dibesarkan dan menetap di Kuala Lumpur. Kini, dia seorang mahasiswa di Kolej Polytech Mara Bangi dalam jurusan Bachelor of Arts (Honours) in Accounting and Finance.

Ayi Dizon, atau lebih mesra dipanggil Ayi menyatakan dia belajar mencipta muzik sendiri sejak umur 19 tahun melalui telefon pintar dengan menggunakan aplikasi ‘Garage Band’. Dari hanya sekadar suka-suka main ‘Garage Band’, Ayi kini bakal muncul dengan lagu ‘Mira Filzah’ sebagai komposer dan penyanyi.

Awal ciptaan lagu tersebut, Mira Filzah menjadi sumber inspirasi kepada Ayi apabila dia memperolehi satu ilham ‘beat’ yang memerlukan lirik.

Saya buat lagu guna phone, then saya dapat produce satu beat ini. Untuk menjadikannya lagu, saya perlukan lirik dan pada masa tu, kira Mira Filzah ni one of my crush lah, sebab tu saya try gunakan beat tu untuk describe pasal dia.

Namun begitu, lirik lagu tersebut tidak diperolehi secara spontan, ia telah digarap oleh Ayi ketika menulisnya di atas kertas.

Ayi mula meminati Mira Filzah di Instagram sekitar akhir tahun 2014. Ayi hanya mengenalinya melalui Instagram sahaja walaupun ketika itu Mira sedang menjadi hos rancangan KLTV di Hypp TV.

Lagu ini dibuat pada bulan Februari 2015. Semasa menghasilkan lagu ini, Ayi tidak mensasarkan ia akan didengari oleh Mira. Apabila lagu ini siap selepas alami proses ‘raw’ selama seminggu dan tambah baik selama sebulan, Ayi telah menghantar fail lagu ini kepada Mira melalui email.

Ayi tidak menyangkakan Mira akan membalas emailnya. Mira begitu gembira dan menyukai lagu ini.

Dia cakap: “This is so good! I love it! The lyrics, melody, and everything. Dah macam Sona One I dengar. Haha. Thank you so much. I really love it. Do you mind if I post this on IG (Instagram)?”

Hal ini berlaku sewaktu Mira masih menjadi hos rancangan KLTV dan sedang menjalani pengambaran drama bersiri Eksperimen Cinta yang kini dicalonkan untuk Anugerah Drama Filem Kuala Lumpur 2016.

Berkenaan dengan video muzik pula, ia adalah idea dari Mira Filzah sendiri. Setelah mereka berjumpa dan berbincang, Ayi dan Mira mencapai kata sepakat untuk menghasilkan video muzik ini.

Menurut Ayi, akan terdapat beberapa perubahan sedikit dari segi lirik, beat dan melodi berbanding dengan versi asal. Dan sepatutnya video muzik yang dihasilkan dengan kerjasama 114studios ini dilancarkan pada Februari 2016 tetapi kerana penambahbaikan lagu menggunakan studio, insyaallah ia akan dikeluarkan pada bulan Mac 2016 ini.

Sebenarnya tak plan pun nak jadi famous ke apa. Tapi alhamdulillah mungkin ini rezeki saya. Buat masa ini, saya tidak ada apa-apa perancangan tetapi kalay ada apa-apa peluang selepas ini, saya akan buat yang terbaik.

Apabila ditanyakan kepada Ayi, adakah dia peminat fanatik Mira Filzah sepertimana yang telah digambarkan oleh media di tajuk-tajuk artikel, ini jawapan Ayi Dizon:

Takdelah fanatik. Peminat je kot, Saya suka tengok Mira Filzah, dan saya suka buat lagu. Itu je niat saya. Saya cuma nak tekankan yang saya takdelah fanatik seperti yang difikirkan.

Ternyata, Ayi hanya meraikan Mira Filzah melalui bakatnya mencipta lagu. Lirik lagu yang ditulis oleh Ayi jujur menggambarkan perasaan Ayi terhadap Mira pada waktu itu. Tambah Ayi lagi, Mira sememangnya lawa dan pandai berinteraksi dengan orang.

Lirik Lagu Ayi Dizon - Mira Filzah:

Mira Filzah,
Cantik paras rupa,
Ku boleh tenung mukanya tak kisah berapa lama,
Muka jelita,

Bangga orang kita,
Tak perlu kita nak bangga dengan orang luar sana,
Aku perasan dari media sosial "Instagram",
Dari situ aku sedar that I'm in love man,

Damn,

Gadis berhijab,
Wajah berseri memang tak jemu aku tatap,
Mukanya banyak dalam "Malay Pretty",
Ku tau pula dia model Jovian Mandagie,
Senyumannya telah membuat aku jatuh hati,
But wait, it's just a symphony and I don't need your sympathy,

(Chorus x2)
Mira Filzah,
She's a very beautiful hijabster,
I don't mind watching her like i wanna,
Anyone would rather stand for her, fight for her, be her life partner,

I spend a lot of time looking at your pictures bae,
You must be wondering that I am such a cray cray,
You such a lady,
Listen to AD,
Because when you listen to this song, you will crave me,

I know that you haven't listen to this song and if you did, I know that you would not last that long, and if you last that long, you'd probably know this song, and when you know this song, you will know Ayi Dizon, uhh,

I promise you,
You will have zero regrets,
And I can guarantee that you will find my treasure chest, it's,
Burried deep under this body that needs sleep,
Im not a creep, that's what I need you to listen deep,

Mira Filzah,
She's a very beautiful hijabster,
I don't mind watching her like i wanna,

Anyone would rather stand for her, fight for her, be her life partner,

(Chorus x2)
(Bridge)
Actually her beauty I adore the most,
Everytime she post,
Melts me everytime,
Baby ohhh noooo,

First time I saw you, you were crushing on some ice, (ice)
Can't stand watching her that I had to watch her twice, (twice)
She's helping her friend at a booth called Creamy Crush,
And that's when I realise that this is love at first sight yeah,

Mira Filzah,
She's a very beautiful hijabster,
I don't mind watching her like i wanna,

Anyone would rather stand for her, fight for her, be her life partner,

(Chorus x2)
~So beautiful to me~
~I wanna make you mine girl~
~Yeeeeeaaaaaahhh oooooo~
Yeah, yeah, listen to this song girl.

Lihat video dibawah:
Ayi Dizon - Mira Filzah | Official Music Video |

No comments

Powered by Blogger.