Inilah Manfaat Anda Ketika Bersin dan Keburukan Ketika Menguap



Dari Abu Hurairah radhiallahu 'anhu, dari Nabi shallallahu' alaihi wa sallam, beliau bersabda:

 إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْعُطَاسَ وَيَكْرَهُ التَّثَاؤُبَ فَإِذَا عَطَسَ فَحَمِدَ اللَّهَ فَحَقٌّ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ سَمِعَهُ أَنْ يُشَمِّتَهُ وَأَمَّا التَّثَاؤُبُ فَإِنَّمَا هُوَ مِنْ الشَّيْطَانِ فَلْيَرُدَّهُ مَا اسْتَطَاعَ فَإِذَا قَالَ هَا ضَحِكَ مِنْهُ الشَّيْطَانُ 

"Sesungguhnya Allah menyukai bersin dan membenci menguap. Oleh itu apabila salah seorang dari kalian bersin lalu dia memuji Allah, maka kewajiban atas setiap muslim yang mendengarnya untuk mentasymitnya (mengucapkan yarhamukallah). Adapun menguap, maka dia tidaklah datang kecuali dari syaitan. Oleh itu hendaklah menahan menguap semampunya. Jika dia sampai mengucapkan 'haaah', maka syaitan akan menertawainya. "(HR. Bukhari no. 6223 dan Muslim no. 2994)

Dari Abu Sa'id Al-Khudri radhiallahu anhu, dia berkata bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:

إِذَا تَثَاوَبَ أَحَدُكُمْ فَلْيُمْسِكْ بِيَدِهِ عَلَى فِيهِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَدْخُلُ 

"Bila salah seorang dari kalian menguap maka hendaklah dia menahan mulutnya dengan tangannya kerana sesungguhnya syaitan akan masuk." (HR. Muslim no. 2995).

Dari Abu Hurairah radhiallahu 'anhu, dari Nabi shallallahu' alaihi wa sallam, beliau bersabda,

إِذَا عَطَسَ أَحَدُكُمْ فَلْيَقُلْ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَلْيَقُلْ لَهُ أَخُوهُ أَوْ صَاحِبُهُ يَرْحَمُكَ اللَّهُ فَإِذَا قَالَ لَهُ يَرْحَمُكَ اللَّهُ فَلْيَقُلْ يَهْدِيكُمُ اللَّهُ وَيُصْلِحُ بَالَكُمْ 


"Apabila salah seorang dari kalian bersin, hendaknya dia mengucapkan," alhamdulillah "sedangkan saudaranya atau temannya hendaklah mengucapkan," yarhamukallah (Semoga Allah merahmatimu). Jika saudaranya berkata 'yarhamukallah' maka hendaknya dia berkata, "Yahdikumullah wa yushlih baalakum (Semoga Allah memberi petunjuk dan memperbaiki hatimu)." (HR. Bukhari no. 6224 dan Muslim no. 5033)

Salah satu tanda otak dan tubuh kekurangan oksigen iaitu menguap. Menguap adalah kegiatan yang dilakukan oleh mulut ketika menghirup udara dalam-dalam. Ketika menghirup oksigen melalui mulut, masuk pelbagai jenis debu, kutu, atau mikroba bersama dengan oksigen yang dihirup. Oleh kerana itu, mulut bukan tempat yang pas untuk menghirup oksigen. Lalu bagaimana cara agar ketika menguap debu, mikrob, atau kutu tidak masuk ke dalam tubuh? Caranya adalah dengan membaca sabda Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam di HR. Bukhari no. 6223 dan Muslim no. 2994 & HR. Muslim no. 2995 yang sudah Admin tuliskan di bahagian atas artikel ini.

Lawan dari menguap adalah bersin. Bersin adalah aktiviti keluarnya udara melalui mulut dengan keras dan kuat disertai suara / hentakan melalui lubang hidung dan mulut. Nah, debu, haba ', atau mikroba, atau kutu boleh keluar ketika seseorang bersin.

Menguap datang dari syaitan kerana menguap yang tidak ditahan berpotensi mempunyai pengaruh buruk terhadap kesihatan.

Allah 'Azza wa Jalla mendatangkan bersin kerana bersin dapat membersihkan apa yang ada di dalam tubuh kita. Oleh kerana itu kita harus bersyukur kepada-Nya dengan menyebut nama-Nya selepas bersin iaitu dengan membaca kalimat (alhamdulillah).

Subhanallah, Alhamdulillah, La ilaha illallah, Allahu akbar. Mengamalkan ajaran islam selain mendapat pahala juga mendapatkan hal-hal positif lain bagi diri kita ya, jadi tetap semangat mengamalkan ajaran islam dalam hal apapun, kerana itu pasti baik bagi diri kita!

No comments

Powered by Blogger.