10 Penerima ' Piala Oscar ' dalam Sejarah Bola Sepak

Ini adalah 10 penerima "Piala Oscar" dalam bolasepak:

                                

1. Pelawak Terbaik - Gerard Pique

Gerard Pique mempunyai musim yang bagus di tahun 2015. Dia memenangi treble winners ( trofi Liga Sepanyol , Copa del Rey , dan Liga Juara-Juara ) bersama Barcelona . Ini pencapaian kedua-dua bek berusia 29 tahun itu bersama Barcelona .

Dalam meraikan kejayaan itu , Pique melontarkan ejekan kepada saingan Barca , yakni Real Madrid dan pemain bintangnya Cristian Ronaldo . Dia menyebut perayaan ulang tahun Ronaldo bersama penyanyi Kevin Roldan usai Madrid menyerah 0-4 dari Atletico Madrid dalam lanjutan Liga Sepanyol adalah titik balik dari Barcelona di musim itu .

" Terima kasih kepada semua kakitangan untuk membantu anda ... dan terima kasih Kevin Roldan ! Semuanya bermula dengan anda ! " ucap Pique .

Pique juga mengejek Madrid selepas hilang kelayakan daripada Copa del Rey kerana memaikan Denis Cheryshev , pemain yang tidak memenuhi syarat , saat menghadapi Cadiz . Kesalahan Madrid itu membuat Pique mengaku tidak boleh mengawal tawanya .

                             

2. Cerita Terbaik - Leicester City

Cerita terbaik di 2015 menjadi milik Leicester City , tanpa keraguan . Perlu kerja keras agar tidak tersingkir dari Liga Inggeris , Leicester menjalani separuh pertama musim 2015-16 dengan mengagumkan . Enam kemenangan daripada lapan perlawanan didapati skuad asuhan Claudio Ranieri ini , yakni mengumpulkan 18 daripada jumlah 24 mata yang tersedia .

Leicester masih duduk di tangga teratas hingga minggu ke - 29 Liga Inggeris dengan mata 60 , unggul lima angka dari Tottenham Hotspur yang ada di peringkat dua . Setakat ini , Leicester baru tiga kali mengalami kekalahan , dua dari Arsenal dan satu dengan Liverpool .

Pujian harus diberikan kepada bekas pengurus Niger Pearson yang membawa Leicester lolos dari kemusnahan . Selain itu , pujian juga harus disematkan kepada pengurus baru Claudio Ranieri yang membawa Leicester menerajui liga hingga saat ini .

                            

3. Penghargaan Seumur Hidup - Francesco Totti

Francesco Totti adalah AS Roma sejati. Penyerang berusia 39 tahun ini tidak pernah berfikir meninggalkan Roma untuk bermain dengan kelab lain. Bersama Roma, ia memenangi gelaran Liga Serie A Itali, dua Coppa Italia, dua Supercoppa Italiana.

Namun setakat musim 2015-16, Totti baru tampil enam kali bersama Roma, empat di antaranya sebagai pemain cadangan. Totti lebih banyak duduk di bangku cadangan selepas kerusi pelatih berpindah dari Rudi Garcia ke Luciano Spalletti sejak Disember lalu.

Keadaan ini membuat Totti tidak senang. Meski sudah berusia 39 tahun, Totti percaya masih cukup baik untuk memimpin pasukannya di barisan depan.

Totti merupakan kapten termuda di Liga Serie A Itali. Dia juga penjaring terbanyak kedua di AS Roma dan telah membuat penampilan paling banyak bersama kelab Ibu Kota itu. Totti juga mencatatkan dirinya sebagai penjaring tertua di Liga Juara-Juara pada masa ini.

Meski Totti tidak mendapatkan masa bermain masa ini di Roma, prestasinya bersama kelab tetap dikenang. Kerana itu, dia layak menerima anugerah seumur hidup.

                           Dua pemain Borussia Dortmund, Pierre-Emerick Aubameyang mengenakan topeng Batman dan Marco Reus memakai topeng Robin usai mencetak gol ke gawang Schalke. (Liputan6.com/fourfourtwo.com)

4. Celebration Gol Terbaik - Batman dan Robin

Penghargaan celebrate gol terbaik menjadi milik Marco Reus dan Pierre-Emerick Aubameyang . Kedua-dua pemain Borrusia Dortmund ini meraikan gol ke gawang Shcalke dalam lanjutan Bundesliga pada 2015 lalu dengan memakai topeng Batman dan Robin .

Aubameyang memakai topeng Batman , sementara Reus memakai topeng Robin . Celebration gol Aubameyang dan Reus sangat menghibur para peminat Dortmund.

                            

5. Rekabentuk Kostum Terbaik - Jersey Away Real Madrid

Anugerah reka bentuk kostum terbaik jatuh ke tangan Real Madrid . Jersey tempat lawan Madrid berwarna abu - abu dengan tiga garis emas di pundak dinilai sebagai reka bentuk kostum terbaik . Jersey ini kelihatan seperti gabungan sweater dan baju berbahan kapas , tidak seperti jersey lain .

Selain itu , di kategori khusus ini , Paul Pogba juga mendapatkan penghargaan kostum terbaik di malam penganugerahan FIFA Ballon d' Or . Dalam majlis itu , bintang Juventus dan Pasukan Perancis ini memakai tuxedo emas dengan gaya rambut semarak . Penampilan Pogba dinilai sebagai sesuatu yang unik .

                        

6. Pelakon Penyokong Terbaik - Mesut Ozil

Mesut Ozil pemain tengah dalam prestasi gemilang bersama Arsenal setakat musim 2015-16 . Midfielder Pasukan Jerman tersebut sudah mencatat 18 assist di Liga Inggeris . Ozil hanya terpaut dua assist dari legenda Arsenal Thierry Henry . Peluang Ozil untuk melewati rekod Henry terbuka lebar kerana Arsenal masih mempunyai sembilan perlawanan baki musim ini .

Ozil telah menjadi salah satu pemain yang paling penting bagi Arsenal dalam dua musim terakhir . Sebab , Arsenal memenangi dua gelaran Piala FA berturut - turut dalam dua musim terakhir .

Meski Arsenal kalah 2-3 dari Manchester United pada 28 Februari lalu , Ozil bermain dengan baik . Ia menjaringkan satu gol dan satu assist di laga tersebut .

                        

7. Dialog Terbaik - Jose Mourinho dan Louis van Gaal

Penghargaan berikutnya, yakni dialog terbaik harus dibahagikan kepada Jose Mourinho dan louiss van Gaal. Mourinho telah dipecat Chelsea pada Disember 2015. Namun, ada pernyataan sama yang dilontarkan Mourinho selepas Chelsea kalah 1-3 dari Liverpool. Pada masa itu, Chelsea unggul lebih dulu 1-0.

"Tidak ada yang perlu saya katakan," kata Mourinho selepas perlawanan. "Saya tidak punya apa-apa untuk dikatakan," katanya lagi ketika ditanya soal Lucas dan Diego Costa.

"Saya tidak punya apa-apa untuk dikatakan, saya minta maaf. Tapi, tidak ada yang perlu saya katakan."

Sementara Pengurus MU Louis van Gaal melontarkan pernyataan bahawa media tidak punya belas kasih dan hormat terhadap dia dan keluarganya. Sikap Van Gaal ini bertindak balas kepada serangan media soal dirinya bakal dipecat MU.

"Siapa pun yang ada di bilik ini tidak punya perasaan untuk meminta maaf kepada saya? Tidak ada yang mempunyai perasaan itu?" ucap Van Gaal semasa sidang akhbar.

Pengurus asal Belanda itu juga berkata: "Saya fikir saya sudah dipecat, saya telah membaca - Saya telah dipecat. Rakan saya di sini sudah. ​​Apa yang anda fikirkan berlaku dengan isteri saya atau anak-anak saya atau cucu-cucu saya atau fans Manchester United atau teman-teman saya? Apa yang kamu fikirkan? Mereka telah menelefon saya banyak sekali dan juga Arsene Wenger mengatakan sesuatu tentang itu. Adakah anda berfikir bahawa saya ingin bercakap dengan media sekarang "?

                         Lionel Messi di laga Eibar Vs Barcelona (Reuters)

8. Prestasi Individu Terbaik dalam Pertandingan - Lionel Messi

Lionel Messi memenangi anugerah Ballon d' Or atau Pemain Terbaik Dunia untuk kali kelima awal 2016 ini . Anugerah itu pantas diterima Messi selepas memimpin Barcelona merebut tiga kali ganda winners di musim 2015-16 , yakni Liga Sepanyol , Copa del Rey , dan Liga Juara-Juara . Tak hanya itu , Messi juga membawa Barca meraih trofi Piala Super Eropah dan Piala Dunia Antara Klub .

Messi juga menunjukkan prestasi yang cemerlang . Tak ada yang lebih menawan ketika ia mencetak gol ke gawang Bayern Munich pada leg pertama semimfinal Liga Juara-Juara 2014-15 . Dia cuba menipu bek Munich , Jerome Boateng , sehingga terjatuh sebelum menewaskan penjaga gol Manuel Neuer .

                         

9. Gol Terbaik - Wendell Lira

Penghargaan gol terbaik 2015 jatuh ke tangan Wendell Lira . Pemain Goianesia ini menjaringkan gol akrobatik ke gawang Atletico - Go dalam kejohanan negara bahagian Brazil Goias pada 11 Mac 2015

Lolos dari perangkap offside , Lira berdiri bebas di kotak penalti . Tapi , kedudukan sangat tak sesuai untuk menanduk bola . Dia kemudian memutuskan sedikit melompat untuk menalukan tendangan balik sambil menjatuhkan diri dan bola pun masuk ke gawang Atletico - Go .

                         

10. Pasukan Terbaik - Barcelona

Barcelona tampil luar biasa di tahun 2015. Skuad kendalian Luis Enrique ini memenangi 5 daripada 6 gelaran juara . Bahkan , Barca mencatat sebagai kelab pertama yang memenangi dua kali tiga kali ganda winners , yakni Liga Sepanyol , Copa del Rey , dan Liga Juara-Juara .

Sebenarnya , Barca memulakan musim 2014-15 tidak dengan baik . Ditambah lagi khabar angin keretakan hubungan sang bintang Lionel Messi dengan pelatih Luis Enrique . Tetapi selepas dikalahkan Real Sociedad , prestasi Barca terus bertambah baik . Trio penyerang Messi , Luis Suarez , dan Neymar menjadi momok yang menakutkan bagi lawan .

Untuk musim yang hebat itu , wajar jika Barcelona meraih anugerah pasukan terbaik 2015.

No comments

Powered by Blogger.